Page 1 of 2

Hardtop vs softop på NC

Posted: 16 Nov 2007, 17:04
by shutinc
Kom over denne der de tester om det er noe forskjell på hardtop og softtop til NC.

http://youtube.com/watch?v=XSS75i6MoCI

Det viser til at hardtopen gir en mer psykologisk "beskyttelse" mot vær og vind enn det softtopen kan gi. Rent støymessig er det lite forskjell. Heller ikke på kjøreegenskapene har vekta til hardtopen så mye å si.

Men alt i alt, så tror jeg at jeg ville valgt den med softop. Ståltaket tar liksom vekk endel av sjarmen i en åpen bil som mx5'en.

Posted: 17 Nov 2007, 06:56
by Pelle
Jeg har testet den med hardtop. Synes utseendet er ganske bra. Liker også å kunne trykke på en knapp ogferdig med det. Når taket er nede er den hvertfall finere enn med soft top. Man slipper disse skjemmende hullene på siden . Det geniale er jo at den ikke stjeler noe bagasjeplass. Hadde jeg råd, var jeg ikke i tvil!

Posted: 17 Nov 2007, 13:34
by tness
ville nok også ha valgt hardtopp versjonen.
Men har ikke sett mange av disse til salgs på finn etc.

Posted: 17 Nov 2007, 15:32
by trondhb
Er vel bare å importere det :wink:

Denne f.eks. ser jo ikke så dum ut... 2.0-liter, 160 HK, BOSE-anlegg, xenonlys etc. Regnestykket blir ikke så ille heller egentlig:

Innkjøpspris (med 16% momsfritak og kurs 8,03) = 148.000 kr
Importavgifter (vekt 1190 kg, effekt 160 HK, CO2 184 g/km, reg. 11/06) = 144.000 kr
Registreringsavgift: 11.000 kr
Totalpris ferdig registrert: 303.000 kr

En softtop med 1.8-literen som f.eks. denne
skulle komme seg på ca. 235.000 kr.

Posted: 17 Nov 2007, 18:50
by eito6260
Hei

Som du kan se i denne tråden: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... sc&start=0
var jeg fast bestemt på å kjøpe en NC med hardt tak, men da jeg fikk sett den i virkeligheten og ikke bare på bilder, slo jeg det straks fra meg.

Den er helt sikkert praktisk, men profilen er mindre vellykka, synes jeg. Bakvinduet blir gigantisk, og den er veldig rett ned bak setene - ingen fin kupe som f.eks en NC med soft-top der en har montert hard-top.

Dessuten synes jeg at bagasjerom + luke over rom for tak utgjør en for lang flate til å være særlig estetisk og harmonisk (noen farger fungerer litt bedre enn andre). Minner meg om en blanding av donald-bil og fransk stål-cab.

En annen ting er jo at det er forskjell på 12,5 sekunder (og at en må stå dønn i ro med foten på bremsen) og de to sekundene det tar å slenge ned kalesjen.

Sjekk her:

My 2 cents.

Tor

Posted: 17 Nov 2007, 20:52
by fatlaces
jeg hadde iallefall gått for ståltak.
Og argumentene med tid syns jeg bare er tull og igrunn har liten betydning. 12,5 sekunder før man starter kjøreturen har man tid til

Posted: 17 Nov 2007, 22:48
by HansT
De tok ikke i betrakning om en bruker bilen året rundt... Det er ikke TVIL om at jeg ville valgt hardtop versjonen hvis det var tilfellet.. Is, snø og frost sliter MYE mer på en kalesje iforhold til ståltaket, OG det isolerer mer...

Posted: 17 Nov 2007, 22:57
by glaibilenmin
sier bare jatakk begge deler... stofftak om sommern og glassfiber ht om vintern:)

Posted: 17 Nov 2007, 23:06
by _mx5_Rune_
for meg vil mx5 alltid være en ren sommerbil så jeg hadde ikke vært i tvil.. hadde helt klart gått for stofftak.. mener at det er endel av sjarmen med disse bilene.. klarer ikke helt å like designet på ståltaket, selv om jeg er helt enig i at måten denne felles ned på er genial..

Posted: 17 Nov 2007, 23:10
by HansT
glaibilenmin wrote:sier bare jatakk begge deler... stofftak om sommern og glassfiber ht om vintern:)


Tja, kjører selv med glassfiberhardtop på bilen om vinteren, og for min NA er selvsagt det det ALLER beste alternativet, MEN, en må ha en plass til å lagre hardtopen hele sommeren, OG dukker det plutselig opp en fin forsinket "sommerdag" etter at hardtoppen er på, gidder en normalt ikke å ta den av igjen.. Dette har jeg vært gjennom i 6 vintre nå, og de dagene sent på høsten eller tidlig på våren kommer ALLTID, og en gidder det ALDRI...

Derfor er ikke jeg i tvil om at jeg kommer til å velge ståltakscab'en når NC skal handles.

Posted: 17 Nov 2007, 23:14
by glaibilenmin
har ikke noe spes problemer med plass til ht da så er heldig sannsett...
men hiver den jevlig fort av om været forandrer seg...
eller gjor det ivertfall på gamlebilen. har ikke ht på msmen enda men skal bruke den i vinter da... kan bli litt moro:)

Posted: 18 Nov 2007, 03:47
by Pelle
trondhb wrote:Er vel bare å importere det :wink:

Denne f.eks. ser jo ikke så dum ut... 2.0-liter, 160 HK, BOSE-anlegg, xenonlys etc. Regnestykket blir ikke så ille heller egentlig:

Innkjøpspris (med 16% momsfritak og kurs 8,03) = 148.000 kr
Importavgifter (vekt 1190 kg, effekt 160 HK, CO2 184 g/km, reg. 11/06) = 144.000 kr
Registreringsavgift: 11.000 kr
Totalpris ferdig registrert: 303.000 kr

En softtop med 1.8-literen som f.eks. denne


skulle komme seg på ca. 235.000 kr.

Er du sikker på at dette regnestykket stemmer. Du må vel legge til norsk moms,og så er det vel ikke registreringsavgift ved første gangs registrering i Norge

Posted: 18 Nov 2007, 10:37
by eito6260
Jeg ser det praktiske i en stålcab om vinteren, men jeg har ikke mx-5 fordi den er praktisk. Til det har jeg en Toyota. Jeg synes stofftak er en del av roadsterpakken. Min mx-5 står for tiden lagret og venter på våren. Hadde jeg brukt den året rundt, hadde jeg satt på hardtop.

Det som blir spennende, er om en ved neste veiskille (mx-5 nd) vil få valget mellom kalesje eller ståltopp, eller om det bare kommer hardt tak. Det ville være synd.

Dere må ikke misforstå: Hadde NC bare kommet med hardt tak, hadde jeg kjøpt den framfor en annen roadster (i denne prisklassen).

Noen bilder:

Image

Image

Tor

Posted: 18 Nov 2007, 12:56
by _mx5_Rune_
er det ingen andre enn meg som ser likheter mellom NC hardtop og Z3 sin vemmelige hardtop? synes likhetene er litt for slående..

Posted: 18 Nov 2007, 13:23
by trondhb
Pelle wrote: Er du sikker på at dette regnestykket stemmer. Du må vel legge til norsk moms,og så er det vel ikke registreringsavgift ved første gangs registrering i Norge
Brukte kalkulatoren på toll.no, mener denne også skal ta med norsk moms i beregningen.

Ang. registreringsavgiften har du vel rett, så da blir vel riktig pris rundt 290.000 kr.