Fjerne mitdelen i dashbordet!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Helguera
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 29 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Fjerne mitdelen i dashbordet!

Post by Helguera »

Nå har jeg revet og sletet i den delen som er "trekket" over radioen og varmelufttingen og den sitter fortsatt fast! Skal ha den av fordi jeg skal lakkere den.

Noen som har erfaring? :D

Hilsen en som sikkert snart kommer til å knekke hele greia! :x
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Ramme radio

Post by Oas »

Viss du har en NA sitter det skruer under lufte ventilene som holder den på plass. På NB sitter rammen skrudd i nedkant her må du vippe opp ringen rund belgen på girspaken for å komme til.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

du må ta ut luftdysene og skru løs skruer bak der...
og der er 2 skruer nede og...
og for å ta ut luftdysene må du ha ett langt tynt flatgjern og slide inn mellom dysen å rammen...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Helguera
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 29 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Post by Helguera »

Vet ikke om bilen er na eller nb.. men det sitter i hvertfall en skrue over ventilene som holder hele greia på plass..men hvordan i huleste skal jeg komme til og skru på den? jeg får ikke fjernet luftventilene heller, fordi skruene er jo bak, og hvordan skal jeg komme til med et skrujern der?

Mvh
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

vippelykter = na....
ka gi deg forklaring pr telefon da... 92086329....
bare å ta kontakt...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

siden du spuret etter å montere kjørelys i orginal blinkers så kan eg nevne at du finner oppskriften lengre bak i forumet... har selv bare tatt vekk glasset inni... men har blink der enda...
har selv hella h3lupe i haikjeften...

edit: stekte forøvrig mine på 80 grader i steikomnen i 15 minutter og kosta på mye banning for å få ut orange buene.
ser resultatet på bilde 71 i fotogallerei
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Duppsko
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Duppsko »

Hvis du har vippelykter, har du en NA... Og i såfall, er det 9 skruer som du må skru løs hvis ikke jeg tar helt feil.

1. Først må du skru ut 2 skruer INNI midtarmlenet (oppbevaringsboksen).
2. Ta opp askebegeret, og skru ut skrua som sitter der..
3. Skru av gir-kula
4. Skru ut to skruer på høyre og venstre side av midtkonsollen (nederst, i front ved stereo'en)
5. Du kan nå løfte ut selve "midt-delen" av konsollen. Pass på bagasje- og bensin-"åpnern'e" mens du gjør dette.. Pass også på å koble fra eventuelle ledninger til vindusheisene/lys til askebegeret.
6. Skru ut to skruer som gjemmer seg bak midt-konsollen du nettopp fjernet, de er plassert nederst på høyre og venstre side.
7. Nå må du "vippe" ut luftventilene. Dette kan gjøres ved å bruke en tynn-tynn flat skrutrekker, og dytte inn på hver sin side av "øye-eplet".. Altså ved kl. 9 og 15.. På dette punktet vil du sannsynligvis ikke tro at den vil komme ut intakt, men jeg har gjort dette ganske mange ganger uten problemer... alternativt kan du bruke en ståltråd, og "dra" den ut... Etter du har gjort dette, vil to nye skruer dukke opp - skru ut disse...
8. Nå kan du dra av fronten.. Det er to klips som holder denne på plass, så det kan hende du må dra litt, men den kommer løs etterhvert..
9. Til slutt må du koble fra ledningene til vippelykt/nødblinken din. OG gjør meg den tjenesten å DOBBELTSJEKK at du har koblet denne inn igjen før du begynner å montere alt på plass igjen... Vil vedde på at det finnes et 10'talls tusen mx5/miata-eiere som har gjort denne tabben, og stått med sjegget i postkassa når vippelyktene senere ikke vil gå ned!!

Jeg er iallefall én av dem... Eller dvs. jeg er vel kanskje egentlig 3-4 av dem ;) hehe..
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Duppsko wrote:7. Nå må du "vippe" ut luftventilene. Dette kan gjøres ved å bruke en tynn-tynn flat skrutrekker, og dytte inn på hver sin side av "øye-eplet".. Altså ved kl. 9 og 15.. På dette punktet vil du sannsynligvis ikke tro at den vil komme ut intakt, men jeg har gjort dette ganske mange ganger uten problemer... alternativt kan du bruke en ståltråd, og "dra" den ut... Etter du har gjort dette, vil to nye skruer dukke opp - skru ut disse...
Enkleste, og som jeg har gjort et dusin ganger er å tre en ståltråd med en liten mottaker på inn, og hekte mottakeren bak de tverrgående "stagene" inni selve luftdysen. Prøv å sentrere mottakere så mye du kan, og rykk til. Luftdysen "popper" ut lett som bare det. Dette blir som regel anbefalt på Miata.net også.

Forøvrig vet jeg ikke om det er presisert nok for deg Helguera, men MIDTKONSOLLET mellom setene må først bort, FØR du kan fjerne dekselet på dashbordet rundt stereoanlegg.

Jeg tror heller ikke det er store forskjellen på dette mellom NA og NB.

... og JA !, jeg har også glemt i farten å koble til knappen for nødlys og vippelykter... puhh.. :oops:
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Helguera
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 29 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Post by Helguera »

haha, f***, jeg står faktiskt me skjegget i postkassen, og vippelyktene er oppe..og alt er frakoblet..men det er ikke lys på vippelyktene..kommer batteriet til å bli tappet helt i fordeom?

aaaaaaaaaaaaaarrrg :D

hva skjer?
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Helguera wrote:..og alt er frakoblet..men det er ikke lys på vippelyktene..kommer batteriet til å bli tappet helt i fordeom?
Nei, selv om knappen er trykket inn slik at vippelyktene står oppe, og du ellers har lys slått av skulle det ikke være noe som tapper batteriet av den grunn... Det står ikke spenning på som holder lyktene oppe.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
roar
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Ørskog
Status: Offline

Post by roar »

Den bruker ikke noe strøm når lyktene står oppe. Jeg har brukt det noen få ganger om vinteren når det har vært mye is. Da har lyktene stått oppe i flere dager.
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Dørlåsene fryser før vippelyktene har jeg finni ut.
Post Reply