Det er ofte blitt diskutert senking, og da normalt vha. av senkefjærer eller meget dyre coil-over sett (Fjærer OG dempere med justeringsmuligheter). Jeg har i den forbindelse her et lite innspill.
Jeg var ute idag og tok et bilde (se under) av min 91 med originale fjærer 8O med full fjæringsvei, MEN med gule justerbare KONI med nederste fjærskål montert i laveste posisjon. (Koni demperene har 3 ulike posisjoner for fjærskålen, slik at en kan senke bilen på demperene med de originale fjærene + at en kan justere demperenes hardhet på et hjul øverst på demperene).
Jeg kjørte med senkefjærer i et par år før jeg nå har kjørt med dette oppsettet i over 2 år. Jeg er STRÅLENDE fornøyd. Jeg kjører med Mazda MX5 1.8 2001 Sport felger (mao. originale MX5 felger) i 16", med TOYO Proxes S1 215/40-16, og opplever INGEN subbing i skjermene. Likevel er bilen markert senket, har original fjæringskomfort, MEN jeg kan fortsatt skru demperene steinharde om jeg vil. I og med at jeg kjører bilen året rundt (selvsagt !! bilen er jo laget for å bruke) synes jeg denne justeringsmuligheten er TOPP.
Felgene ble forøvrig valgt etter lang vurdering, og er valgt av 3 grunner:
* Meget lette felger, Mazda fikk de spesialprodusert akkurat med tanke på at MX5/Miata er "følsom" for tunge felger. (og gjett om jeg har prøvd tunge 16 tommere tidligere, og oppdaget hvor mye det har gått ut over kjøre-egenskapene OG akserelasjonen på bilen.
* Pent design, OG de virker større enn sine 16" siden eikene går langt ut på felgbanen. Mange tror de er 17"
* Kult å kjøre med originale (men likevel sjeldne) 2001 MX5 felger på en 1991 Miata i jungelen av felger i alle former/farger og størrelser.
Senking OG sportslig komfort !
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Senking OG sportslig komfort !
Hva veier felgene dine da ?
HansT wrote: Felgene ble forøvrig valgt etter lang vurdering, og er valgt av 3 grunner:
* Meget lette felger, Mazda fikk de spesialprodusert akkurat med tanke på at MX5/Miata er "følsom" for tunge felger. (og gjett om jeg har prøvd tunge 16 tommere tidligere, og oppdaget hvor mye det har gått ut over kjøre-egenskapene OG akserelasjonen på bilen.
* Pent design, OG de virker større enn sine 16" siden eikene går langt ut på felgbanen. Mange tror de er 17"
* Kult å kjøre med originale (men likevel sjeldne) 2001 MX5 felger på en 1991 Miata i jungelen av felger i alle former/farger og størrelser.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Re: Senking OG sportslig komfort !
De gamle originale 14 " fra 1991 som jeg nå bruker til vinterdekkene veier 4,6 kg, og disse fra 2001 veier 5,7 kg.Vidar wrote:Hva veier felgene dine da ?
Til sammenligning veide mine gamle MM Spider 16" felger en plass mellom 9 og 10 kg. Da hadde jeg mao. doblet den ufjærede vekten pr.hjul. Forskjellen var overraskende stor når jeg byttet til de lette jeg nå har !
Last edited by HansT on 27 Mar 2004, 16:15, edited 2 times in total.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Senking OG sportslig komfort !
går i tanker om å bytte ut "lettmetallsfelgene" mine med noen lette lettmetallsfelger..
De er ikke så lette som dine, men ikke så langt unna 7,4 i 17"
Vet du hva 16" superleggera veier ?
De er ikke så lette som dine, men ikke så langt unna 7,4 i 17"
Vet du hva 16" superleggera veier ?
HansT wrote:De gamle originale 14 " fra 1991 som jeg nå bruker til vinterdekkene veier 4,6 kg, og disse fra 2001 veier 5,7 kg.Vidar wrote:Hva veier felgene dine da ?
Til sammenligning veiet mine gamle MM Spider 16" felger en plass mellom 9 og 10 kg. Da hadde jeg mao. doblet den ufjærede vekten pr.hjul. Forskjellen var overraskende stor når jeg byttet til de lette jet nå har !
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Re: Senking OG sportslig komfort !
Fant bare vekten på OZ Superleggera 17x7 på ca.5,7 kg, og 15x7 på 4,1 kg. Felgene er mao. kanonlette, og jeg har også lest at mange er meget fornøyd med de på sine Miata/MX5'er.Vidar wrote: Vet du hva 16" superleggera veier ?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Senking OG sportslig komfort !
Okei, tenkte de var like lette som Kosei K1 racing jeg.
Hva finnes på markedet av lette felger da ?
Hva finnes på markedet av lette felger da ?
HansT wrote:Fant bare vekten på OZ Superleggera 17x7 på ca.5,7 kg, og 15x7 på 4,1 kg. Felgene er mao. kanonlette, og jeg har også lest at mange er meget fornøyd med de på sine Miata/MX5'er.Vidar wrote: Vet du hva 16" superleggera veier ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Re: Senking OG sportslig komfort !
Sjekk bl.a. denne:Vidar wrote:Hva finnes på markedet av lette felger da ?
http://www.wheelweights.net/wheels.pdf
og denne:
http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
Synes opplegget ditt høres perfekt ut. Bilen ser passe lav ut. Disse koni demperne som du har, er vel ikke så dyre heller... ca 6000? Også slipper en unna med senkefjærer.
Kjempefine disse orginale mazda felgene! Men de var vel ikke så billige?
Kjører med 16'(Rial) 35 impress, med 205/45, men planen er å kjøpe disse Toyo dekkene 215/40. Merker bilen sporer en del mer med sommerdekkene, men synes ikke det er noe problem.
Kjempefine disse orginale mazda felgene! Men de var vel ikke så billige?
Kjører med 16'(Rial) 35 impress, med 205/45, men planen er å kjøpe disse Toyo dekkene 215/40. Merker bilen sporer en del mer med sommerdekkene, men synes ikke det er noe problem.
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
Stemmer, betalte vel rundt 5000-6000 for demperene hos MX5Parts.Stig wrote:Synes opplegget ditt høres perfekt ut. Bilen ser passe lav ut. Disse koni demperne som du har, er vel ikke så dyre heller... ca 6000? Også slipper en unna med senkefjærer.
Felgene er kanondyre, tror Mazda her i Norge skulle ha ca.14000,- for de, så det var selvsagt HELT uaktuelt. Jeg vurderte mange muligheter, kunne fått de fra USA til nærmere 8-9000,- inkl. frakt og mva. men var utrolig heldig, og kom i kontakt med den største MX5 forhandleren i Hamburg. De hadde liggende 4 felger etter en kunde som ville ha noen andre 17" felger på sin bil ved levering. Jeg fikk mao. kjøpt de "brukt" med 0 km på de for noe over 4000,- om jeg ikke husker helt feil. Mener det var 500 Euro vi ble enige om. (Dette var i august 2002).Stig wrote: Kjempefine disse orginale mazda felgene! Men de var vel ikke så billige?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Kjører selv med Koni Sport dempere, jeg bruker de i kombinasjon med H&R 35mm senkefjærer og er meget godt fornøyd.
Du får kjøpt KONI SPORT dempere hos Simco i Fredrikstad for ca 5600kr
http://www.simco.no/Default.asp?Manuf=2 ... Modell=137
Du får kjøpt KONI SPORT dempere hos Simco i Fredrikstad for ca 5600kr
http://www.simco.no/Default.asp?Manuf=2 ... Modell=137
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T