kompressor+turbo= fiasko eller suksess??

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Lonewolf
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 21 Nov 2007, 21:07
Location: Nesbyen
Status: Offline

kompressor+turbo= fiasko eller suksess??

Post by Lonewolf »

noen som har peiling på om kompressor og turbo fungerer sammen??
har en 1.6l NA som æ tenkte skulle få litt for mye HK..... :twisted:

Thanks :D
Mazda MX5 1.6 NA 1996 mod.
Under construction..
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

alt går, men blir veldig komplisert, og litt unødig med tanke på hvor bra det funker med en stor turbo alene.. ihvertfall på 1.8 motorn
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

er vel gjerne noe som helst bruker på båtmotorer osv. Tror nok at en skikkelit turbo er det som gir mest utbytte. både med tanke på penger og arbeid for å få ting til.. Er lite bolt on turbo\kompressor kit til salgs for tiden... ;)
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Post by Sladd »

Litt off topic, men det ser ut som turbo+kompressor funker på den bilen her i allefall , men om det er noe vits med begge deler på en 1,6l miata vet jeg ingen ting om.
Kan jo hende det hadde funka med kompressor som drahjelp for en større turbo, den vil jo i allefall gi mer luft inn i motoren som igjenn gir mer eksos ut.?
Hvis du søker på "turbo kompressor" på youtube så er det jo en del eksempler på hvordan det kan bli der. Ser i allefall ut som det funker, vil jo sikkert gjøre det på en mx5/miata også.
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Funker jo greit i f.eks Golf GT - og ymse andre VAG-derivater. (En 1,4 med kompressor og Turbo)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Er jo klart det går om man absolutt vil ha det, men det store spørsmålet er hvorfor i forhold til alternativene?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Er det ikke like greit med twin turbo da?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Hauk wrote:Funker jo greit i f.eks Golf GT - og ymse andre VAG-derivater. (En 1,4 med kompressor og Turbo)
170HK i 1,4l turbo/kompressor motoren til VAG du nevner
Post Reply