ny motor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mx5babe
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 04 Jan 2007, 01:00
Status: Offline

ny motor

Post by mx5babe »

Ja da var det vel tid å få i en ny å større motor i min kjære herbie :oops:

er det noen som har peiling på hva som passer oppi det lille hullet?
jeg har mest lyst på en turbo motor.
vil ikke hive på turbo på 1.6literen pga dårli veiv som jeg har måttet sveise :cry: tenkte ¨å¨gtr motor til 323`en men fant ut at denne motoren var tverrstilt :( så en 1.8liters med turbo eller noe i den duren :lol:

er det noen som har en ligenes til en grei pris eller vet om noen som kansje kan ha :)

Vil så gjerne ha herbie 100% igjen=)
Herbie er en rød na med en spesiel frontfanger.
Pelle er min baby som er blå med turbo.

Ingenting er umulig,det umulige tar bare litt lengre tid:P
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

du kan bruke GTR-motor hvis du bruker noen 1.8-deler istedet (tenning, innsug, manifold/grenrør, bunnpanne/oljepickup)

Har sikkert glemt noe her og, men det er mange på forumet som kan hjelpe :)
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Får også inn motor til Nissan 200
User avatar
mx5babe
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 04 Jan 2007, 01:00
Status: Offline

Post by mx5babe »

okei...mn er det samme problem med 1.8literen på veiven som på 1.literen? vet noen noe om det?
Herbie er en rød na med en spesiel frontfanger.
Pelle er min baby som er blå med turbo.

Ingenting er umulig,det umulige tar bare litt lengre tid:P
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

1.6 literen hadde problemer med veiva til ca. midt på 1991. Etter dette er 1.6 l og alle 1.8 l bombesikre.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Kan fint bruke 323 motor, bare å bytte toppdeksel og bunnpanne og innsug og eksosmanifoil ifra mx5 1,8.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mx5babe
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 04 Jan 2007, 01:00
Status: Offline

Post by mx5babe »

men vet noen om hvordan det er med motorfester å slik på gtr motoren med tanke på at den motoren er tverrstilt å min er midstilt..
Herbie er en rød na med en spesiel frontfanger.
Pelle er min baby som er blå med turbo.

Ingenting er umulig,det umulige tar bare litt lengre tid:P
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Bruker motorfestene fra 1.8 MX-5, blokka er lik (mulig festene fra 1.6 er lik også)
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

motorfestene er forskjellig.. gtr motor passer inn, men innsug, grenrør, toppdeksel, bunnpanne og oljepickup er forskjellig og må byttes til mx5 deler
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mx5babe wrote:men vet noen om hvordan det er med motorfester å slik på gtr motoren med tanke på at den motoren er tverrstilt å min er midstilt..
Men nå vokser ikke gtr motorer på trer lengre, kjenner en som sliter med å skaffe en til sin 323. Er bare å kjøpe ett kit på flyin miata så får du motorfestene du trenger, skrur av 323 feste i fronten av motoren, kaster dette i søpla. skrur på bunnpanne og toppdeksel og manifoiler ifra mx5. Har foresten toppdeksel og bunnpanne med pickup liggende, har også en eksosmanifoil..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Må man ikke også bytte ledningsnettet til 323 GTR?
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Magnum1985 wrote:Må man ikke også bytte ledningsnettet til 323 GTR?
Bruke link eller noe annet. gtr ecu vil man slite endel med å bruke, disse bruker fordeler, om man skal bruke 323 ecu så man bruke denne, og da må man skjære ett hull så fordeler får plass i torpedoveggen, men alt er muligt da,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mx5babe
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 04 Jan 2007, 01:00
Status: Offline

Post by mx5babe »

hm... :roll:

ok,men ledningsnettet må du vel bytte uanz skal du ha større motor pga styringen på innspr. å sån. tenker motorsyring å slik.

vet det er et pes å få fatt gtr motor her i norge men ut i den store verden må det jo finnes noen som har :wink:

men vis jeg finner en 1.8liters å putter turbo på denne hvordan funker det? er bare redd at når jeg har fått alt i orden å herbie starter så er det en runde å poff der var alt borte liksom :cry:
Herbie er en rød na med en spesiel frontfanger.
Pelle er min baby som er blå med turbo.

Ingenting er umulig,det umulige tar bare litt lengre tid:P
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Om du er så heldig å finne en GT-R motor så husk at det er 15 ihjælkjørte år siden disse ble laget. Etter at du har plukket av det du ikke kan bruke sitter du igjen med litt sterkere stempel og råder + natriumfyllte ventiler som har levd et hardt og brutalt liv siden 93-94..
Bortakstet arbeid spør du meg. 99+ mx5 toppen er bedre enn GT-r toppen mht. flow og plassering av ventilene.
Du bør se på muligheten til å bytte bil til en 94+ 1.8 i stedet. Det er ikke sikkert det blir noe dyrere. Du må jo få tak i både 1.8 motor og diff for å kjøre turbo i den du har.. + clutch om du skal ha over 150 på bakhjulene. Du får også bedre bremser på kjøpet..
Alternativt få tak i en 1.8 mx5 motor og konverteringskitet til FM for å kunne sette den i en 1.6. For turbokit anbefaler jeg FM eller Bell sitt starter kit. Gode komponenter man kan bygge videre på.
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Post by Tonning »

Selges med garanti:
http://www.adelaidejap.com.au/mazda.htm

Er det ikke mulig å få kjøpt motorene nye?
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
Post Reply