Page 1 of 1

Registrering av MSM i Norge

Posted: 07 Mar 2008, 21:42
by BAE
Hei!
Tenkte jeg skulle forsøke å dele litt erfaringer underveis ifm. å få registrert en MSM i Norge siden jeg har svidd noen unødige uker allerede p.g.a. uvitenhet og elendig saksbehandling fra Biltilsynet.

Får først beskjed om at jeg kan møte på en drop-in visning hos BTS i Stavanger. Møter opp en tidlig morgen; "å er det import fra USA, nei da må du bestille time for det tar lengre tid, den er ikke E-merket" Bestiller time, venter 2 uker, 1/2 dag avspasering, nye prøveskilter. Kommer i det minste inn i kontrollhallen; "kan du dokumentere alle mulige data på bilen, eeh nei, men seler og div på bilen er ihvertfall E-merket" "Vil du forsøke å registrere bilen på vanlig måte eller i.h.t. til §1-15?" Svar: Vet ikke, skal bare ha skilter på bilen. Så sjekket den "elskverdige damen" de andre 4 MSM'ene i Norge. Alle var registrert i.h.t. til §115. Da får jeg vite at det er kun 4 BTS i landet som kan gjøre teknisk kontroll for §1-15. Haugesund, Drammen, Trondheim og Bodø. Jeg kan få time hos BTS i Haugesund om 1 MÅNED. Ringer Drammen. "Du kan få time førstkommende mandag kl. 09.00". 100 mil vs. 1 måned. Da blir det en god test tur Stavanger - Drammen tur/retur. Der står jeg nå.

Dokumenter du må ha (håper det ikke er flere):
- Registreringsdokumentet du skal få når du betaler moms (orginal)
- Certificate of Title; vognkortet fra USA (original)
- Kjøpekontrakt hvis det ikke er ditt navn som står på CoT

Jeg vet at jeg må skifte farge på parklyset og bytte glass på markeringslysene; men det går greit på en mangellapp. Jeg tror ikke jeg må montere sideblinkers, men det vil vise seg

Da setter jeg kurs for Drammen og håper det går bedre der.

Edit: Unntaksparagrafen er §1-15 og ikke 115

To be continued ..

Posted: 07 Mar 2008, 21:55
by biXen
Med andre ord så var mr. Orlando Motor ikke helt på jordet ang. det med at det kanskje er bedre å betale andre noen kroner enn å bruke ukevis og ta masse fri for å krangle med BT ;) (men vet du har kjøpt din av en annen her da)

Du får ha lykke til i Drammen da, håper å få se bilen din på veien i området i sommer.

Posted: 08 Mar 2008, 10:47
by kodvaag
Jeg har gjort dette med min,(1990 USA Miata) før jeg dro sørget jeg for å ha europeiske park/blinklys, gule sidemarkeringslys bak (røde er originalt i usa) og at bilen var i ok tilstand.

Kjørte til Drammen, og den gikk rett igjennom.

Nå er bilen min registrert på unntaksbestemmelsen, med norske skilter!

Posted: 09 Mar 2008, 01:52
by glaibilenmin
på min er det ivertfall ikke sotte på sideblinkers på skjermen men der er blink i framre sidemarkeringslys.

Posted: 09 Mar 2008, 11:54
by EspenAndre
glaibilenmin wrote:på min er det ivertfall ikke sotte på sideblinkers på skjermen men der er blink i framre sidemarkeringslys.
Samme som min, også er det boret inn parklys i lyktehuset :)

Alt dette ble ordnet av Orlando Motor, bare å hente bilen i sitt navn i Oslo ;)

Posted: 09 Mar 2008, 18:30
by arildh
Jeg fikset lysene selv. Ikke noen stor jobb. En ledning må dras ned til sideblinkene fra de blinkende lysene i front og et par gule pærer. Selve parklyset fikset jeg "temporært" med noen sokler og pærer som ligger og slenger inne i huset til blinklysene i fronten.... De er ikke livsviktige akkurat.

Posted: 10 Mar 2008, 19:25
by BAE
Da er visningen unnagjort. Fikk som ventet mangellapp på at parklyset er gult siden dette blir delt med blinklyset idag og markeringslyset bak er rød og ikke oransje. Tenkte å flytte blinklyset til side markeringen og bytte til hvit pære der park/blinklyset står idag. Han manglet dokumentasjon på dato for førstegangsreg i USA og effekt, men det løste seg. Mulig han fant det på data. Får ikke registert før dette er fikset, kontrollert på lokalt biltilsyn og det blir sendt beskjed til Drammen. Så skal engangsavgift betales og da håper jeg¨å være i mål.

Posted: 12 Mar 2008, 17:03
by indahla
Hva blir engangsavgiften på denne? Og hvilke data er grunnlaget?

Posted: 12 Mar 2008, 21:39
by BAE
Skal legge ut av engangsavgiften blir når jeg får svaret. Datagrunnlaget er:

Effekt: 178 hk SAE (= 133 kW~ 180,5 hk DIN)
Volum: 1840 cc
Vekt: 1150 kg
Reg. år: 2004

Når det gjelder mangler endte jeg med å sette parklyset inn i hovedlykta og beholde blinklyset der det er. Det er en utsparing i hovedlykta for dette så det er bare å borre hull. Dette blir helt likt en europeisk NB. I tillegg så må sidemarkørene bak byttes fra rødt til oransje glass (disse er det ikke lys i på NB).

Posted: 12 Mar 2008, 21:54
by Steinar
Pussig med sidemarkørene bak som må byttes fra rødt glass til orange.
Ser at nyere Volvo har røde lysdioder bak/på siden. Har det skjedd en regelendring?
Vet at reflekser på sidene skal være orange, men dersom man monterer pærer i de bakre røde sidemarkørene går de da igjennom en kontroll?
Undertegnede kjører med lys i alle fire sidemarkører (orange), Biltilsynet har ikke hatt noe imot dette på de to EU-kontrollene jeg har hatt med MX5'en.

Steinar

Posted: 14 Mar 2008, 21:50
by BAE
Da er engangavgifta betalt. Forventet å betale 87K og fikk en regning på 101.868 kr. Litt lang i maska :cry: Etter å studert papirene og sjonglert med avgiftskalkulatoren på toll.no har jeg funnet tre ting som gjorde at jeg bommet:

- Bilen er oppgitt med 1137 kg. Han veide bilen og fikk 1150 kg med halvfull tank.
- Jeg har lagt inn 178 hk i kalkulatoren som oppgis i spec'en. Trodde han hadde gjort feil med å konvertere dette til 133 kW. Men spec'en sier faktisk 178 hk SAE som faktisk er 132,7 kW og 180,5 hk DIN.
- Men den største bommen jeg gjorde var at jeg trodde bruksfradraget gikk på kalender år. Det gjør det ikke! Det går på førstegangsregistrering. Min er oppgitt i oktober 2004. Dermed fikk jeg bare 3 års bruksfradrag istedet for 4. Hadde ikke klart torturen med å vente 8 mnd så det var bare å lukke øynene og betale.

Sikkert mange som visste alt dette, men det er greit å vite for de som går med en MSM i magen og ikke har svart belte i import av biler.

Posted: 15 Mar 2008, 00:20
by AJF
Tipper de ekstra kronene er glemt såsnart skilter er skrudd på bilen og du kan leke deg i MSMen:D

Posted: 15 Mar 2008, 14:16
by biXen
Ganske idiotisk at han veide den, burde jo tatt vekten på amerikansk spek og uten bensin, du skal jo ikke betale for bensinvekten :P Da kunne du jo i teorien ribba bilen og sluppet billigere unna.

Og bruksfradrag må man huske på ja, men har de ikke et nytt ledd som er 3 og et halvt år fra reg. nå? Synes jeg så det på toll.no sin kalkis.

Posted: 15 Mar 2008, 21:09
by BAE
13 kg betyr svært lite. Det stemmer det at det også er bruksfradrag for 3,5 deretter 4, 5, 6 osv. Jeg skal prøve å fremskaffe bedre dokumentasjon på første gangsreg. for evt. få etterbetalt noe.
Det er ca. 4600 kr forskjell på 3 år og 3,5 år og 9200 kr til 4 år.