Lite kjennemerke kapittel to

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Lite kjennemerke kapittel to

Post by kodvaag »

Kommunismens siste skanse:

På vei hjem fra jobb på torsdag dro jeg innom trafikkstasjonen for å bestille skilt. Som den lovlydige borger jeg er, så har jeg etter litt undersøking, funnet ut at jeg må ha stort skilt foran. Sukk. Resignert gikk jeg inn for å bestille et langt lavt stort skilt til foran, og et mopedskilt til bak. Dette er det eneste som passer på en Miata USA versjon, pga redusert plass bak.

NEIDA!!

DET FIKK JEG IKKE LOV TIL!

HALVHJERNENE FORLANGTE AT JEG KJØPTE PRØVESKILT, HENTET BILEN, OG LOT DEM SE AT JEG MÅTTE HA LITE SKILT BAK!

Dette på tross av at kontrolløren sa:
"Jeg kan se den er førstegangsregistrert i USA, men jeg må se at det kun går med "motorsykkelskilt" for at du kan få dette. Jeg vet at det er sånn på Miata, det er en kjent bil for meg, men jeg må se bilen din. Beklager. "


Dette kostet meg 175,- i prøveskilt, kjøre hjem med firmabilen, hente Miata, vente i en halv time til han hadde tid til å se, inn igjen for å bestille skilt, hjem igjen.

Egentlig er jeg ikke sur for jeg fikk kjøre Miata i solskinn :mrgreen:

Han sa at det ser ut som de med små kjennetegn foran får disse inndratt på neste EU kontroll. :|



Veel, jeg fikk bestillt skilt så nå er det ikke lenge til!! :D
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Lite kjennemerke kapittel to

Post by Vidar »

Nei, de får ikke lov...
Må jeg ta med balltre på EU kontroll nå ?
kodvaag wrote: Han sa at det ser ut som de med små kjennetegn foran får disse inndratt på neste EU kontroll. :|
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Lite kjennemerke kapittel to

Post by HansT »

kodvaag wrote:Han sa at det ser ut som de med små kjennetegn foran får disse inndratt på neste EU kontroll.
Jeg er ikke overrasket en plass. Akkurat som jeg trodde og nevnte for en tid tilbake i et innlegg her ang. de nye reglene som er på høring i disse dager. Siden et av hovedargumentene er at fotobokser ved bomring og fartsbokser ikke klarer å lese de små skiltene foran, kan du banne beint på at de benytter EU kontrollen til å samle sammen disse små skiltene igjen. Jeg er ikke overrasket en plass.

Når jeg viste min bil for å få lite skilt bak skulle biltilsynskontrolløren på død og liv PRØVE et stort langt skilt bare for å "sjekke" at det ikke passet. Enda jeg hadde det gamle høye smale skiltet som ikke passet. Jeg kunne jo se på 20 meters avstand at han ikke fikk det skiltet inn i åpningen, og da til slutt inrømmet han at "jo jeg måtte nok ha et lite høyt".... Det sier vel det meste.... Paragrafryttere...!
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Lite kjennemerke kapittel to

Post by Vidar »

De kan ikke klage på noe som er GODKJENT !!
Det har de vel ikke myndighet til..
Jeg skal hvertfall levere bilen inn til EU kontroll der jeg leverte den sist, de virka ikke så firkanta.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Lite kjennemerke kapittel to

Post by HansT »

Vidar wrote:De kan ikke klage på noe som er GODKJENT !!
Det har de vel ikke myndighet til..
Jeg skal hvertfall levere bilen inn til EU kontroll der jeg leverte den sist, de virka ikke så firkanta.
Tja.... har vel ordet "GODKJENT" så stor verdi hvis det går på tvers av hva Statlige myndigheter ønsker....? Vær trygg, har de konkludert med at fotobokser ikke klarer å lese små skilt foran på bilen så tar de ikke 5 flate ører for å bytte disse ut.

Det hender jo støtt og stadig at noen får eksempelvis trukket tilbake sin godkjenning til å selge øl, vin og/eller sprit. Eldre sjåfører som ikke består en legekontroll får trukket tilbake sin "godkjenning" til å kjøre... osv... Staten gir og staten tar... :D

Et godt eksempel er jo nå lastebiler som får fartssperre. De var godkjent til å kjøre i langt over 100 km/t, men vil etter en overgangsperiode kanskje få fartssperrer hele bunten. Ja til og med de som har fått registrert en Ford Excursion, Jepp Grand Cherokee eller Dodge RAM som lastebil pga. av avgiftene.... jeg må nesten le... snakk om å sitte med sjegget fullt av postkasser i ettertid... ! 8O
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Lite kjennemerke kapittel to

Post by Vidar »

Jeg har konkludert med at små skilt foran kan leses i Fotoboks.
Mister jeg skilta, skal jeg hverfall få igjen de 2500 kr det bilde som jeg ikke fikk kosta...
HansT wrote: Tja.... har vel ordet "GODKJENT" så stor verdi hvis det går på tvers av hva Statlige myndigheter ønsker....? Vær trygg, har de konkludert med at fotobokser ikke klarer å lese små skilt foran på bilen så tar de ikke 5 flate ører for å bytte disse ut.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Lite kjennemerke kapittel to

Post by HansT »

Vidar wrote:Jeg har konkludert med at små skilt foran kan leses i Fotoboks.
Mister jeg skilta, skal jeg hverfall få igjen de 2500 kr det bilde som jeg ikke fikk kosta...
hehe.. godt å høre at jeg ikke er alene med å sponse statskassa... i fjor sommer gikk 5000 av feriepengene rett tilbake til staten... puhhh.. :(
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Re: Lite kjennemerke kapittel to

Post by Precious »

Vidar wrote:Jeg har konkludert med at små skilt foran kan leses i Fotoboks.
Mister jeg skilta, skal jeg hverfall få igjen de 2500 kr det bilde som jeg ikke fikk kosta...
HansT wrote: Tja.... har vel ordet "GODKJENT" så stor verdi hvis det går på tvers av hva Statlige myndigheter ønsker....? Vær trygg, har de konkludert med at fotobokser ikke klarer å lese små skilt foran på bilen så tar de ikke 5 flate ører for å bytte disse ut.
hehe, kongebra :D

Har 5000kr liggans på en giro som skal til staten jeg også.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Lite kjennemerke kapittel to

Post by EspenAndre »

Precious wrote: hehe, kongebra :D

Har 5000kr liggans på en giro som skal til staten jeg også.
Hehe jeg har 2800,- noen som vet hva evt. purringen kommer på?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
A_hjelme
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 150
Joined: 30 Oct 2003, 01:00
Location: Tønsberg
Status: Offline

Post by A_hjelme »

Hva er målet på de små skiltene foran? skal få laget meg et nytt. har lakket bilen, å hadde et lite merke foran. men tror det var litt for lite. blei stoppa i kontroll, å dei kikka på skiltet. måtte inn på bil-tilsynet å vise. Fikk en mangel-lapp. stakk bort å skulle vise at e ikke hadde plass til stort. men så viste det seg at de manglet noen andre papir for godkjenninga når den ble registrert. så e fiksa papira å fikk godkjent alt. tror de bare godkjente det med skiltet i samme slengen å....?? :roll:
User avatar
kjetil
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 20 Mar 2004, 01:00
Location: Oslo, Sofienberg
Status: Offline

Re: Lite kjennemerke kapittel to

Post by kjetil »

EspenSort92 wrote:
Precious wrote: hehe, kongebra :D

Har 5000kr liggans på en giro som skal til staten jeg også.
Hehe jeg har 2800,- noen som vet hva evt. purringen kommer på?
staten tar vel 250,- ved for sen innbetaling.
User avatar
RogerRed91
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 240
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Re: Lite kjennemerke kapittel to

Post by RogerRed91 »

HansT wrote: osv... Staten gir og staten tar... :D
Vel Staten tar mer enn den gir syns nå jeg.... hmpf.. :x

PS! Søgnesletta er farlig sted å "teste" om bilen går greit...

Roger
- Toyota Avensis
- *BMW 316i
- * Volvo V40
- * 91' Mx5 Classic Red
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

Du / purken og andre kan sjekke om du har lovlig skilt foran og bak. Det er beskrevet i en av postene i vognkortet. Lite skilt = LS mener jeg å huske. Det står også på en slik måte at det vises hva som skal være foran og bak... Men jeg har opplevd et par ganger å måtte hjelpe purken med å forklare hva de skal se etter i vognkortet for å bevise at jeg har mitt på det tørre, så kunnskapen om de forskjellige skilttypene er ikke tilstede hos alle "som bare vil sjekke om DU har lov til ha det skiltet DER". Så står de på huet og kikker LANGT inn i kjeften hvor det bor et lite skilt.... 8O
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Ja, og de stopper folk med LIte skilt. fordi de vil sjekke om det er lovlig..

Det står LS/LH i vognkortet mitt.
Fatboy wrote:Du / purken og andre kan sjekke om du har lovlig skilt foran og bak. Det er beskrevet i en av postene i vognkortet. Lite skilt = LS mener jeg å huske. Det står også på en slik måte at det vises hva som skal være foran og bak... Men jeg har opplevd et par ganger å måtte hjelpe purken med å forklare hva de skal se etter i vognkortet for å bevise at jeg har mitt på det tørre, så kunnskapen om de forskjellige skilttypene er ikke tilstede hos alle "som bare vil sjekke om DU har lov til ha det skiltet DER". Så står de på huet og kikker LANGT inn i kjeften hvor det bor et lite skilt.... 8O
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Vær trygg, har de konkludert med at fotobokser ikke klarer å lese små skilt foran på bilen så tar de ikke 5 flate ører for å bytte disse ut.
Værste er vel at de kommer til å ta et par hundre kroner for det.... :roll:
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
Post Reply