Uggla's 93 NA BRG

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Ja det der hjelper jo ikke på økonomien heller.

4+ høvdinger i innkjøp samt nytt hvert år...

Men som sagt så er det jo gøy å ha litt å strekke seg etter. For meg er bilen litt som Lego, det er jo ikke gøy å "bli ferdig" :D .
Blir nok en performanceupgrade i år og... (cat og grenrør muligens).
Og neste år må jeg nok bytte regreim og kanskje overhale litt på motoren. Rust i kanalene er jo observert og. Så det er alltid noe å ta seg til.


Hadde jeg bare hatt garasje og vinterbil og bukk og færre tommeltotter og mere penger så....
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

uggla wrote:Hadde jeg bare hatt garasje og vinterbil og bukk og færre tommeltotter og mere penger så....
Ah, en våt drøm... :wink:
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Jepp da var bilen endelig 4-hjulskontrollert!

Takk til Flyin' Miata for innstillingene og Forstillingsspesialisten for skruinga.

Sistnevnte kan absolutt anbefales. Bra peiling, bra utstyr og god mulighet til å se på/spørre/lære/lukte etc...
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Heisann ja.


Da har jeg en 15 år gammel pent brukt puse-katt til overs.

Mao; jeg har oppgradert til en slik en Jackson Racing Cat:

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 674ae4f467

Som et ledd i mine stadige oppgraderinger...nå mangler jeg bare grenrør så... 8) ... er eksosen komplett.
(For en stund ihvertfall)

Mjau.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Kjører slik cat eg også, klarte akkurat kravet på eu, så legg den gamle trygt i kjellern du,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Hmm... :D

Takk for tipset.

Men det skal nok ordne seg, verkstedet mitt monterte vel ikke noe som ikke kan godkjennes om vel 3 måneder på EU?

:wink:
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Hva har jeg gjort i det siste...?

Vel, jeg har polert bilen:

Image

Image

Med Autoglym Super Resin Polish og Extra Gloss Protection.

Image

Et lite stemningsbilde fra landet...

Image

Ellers så har jeg erstattet mine lett rustne og tilårskomne vinduviskere med noen nye. Burde jo selvfølgelig bengalakkert dem selv, men jeg har tolv tommeltotter så...

Kostet vel noen hundrelapper fra IL:
Image

Ny og gammel....

Image

Image

Kjempelett i grunn. Gjorde seg; de rustne viskerne har vært en torn i øyet en stund....



Videre har det ankommet et JR-grenrør så vi har nok å pusle med.....


Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

På tide med en oppdatering.

Jeg fikk endelig tak i et grenrør. Jeg hadde gått en stund og vurdert Jackson Racing sitt vs. Racing Beat.
Har hørt så ymse om kina-varer og ebay-dill så jeg tenkte at "skal det væra, så skal det væra".

Forskjellen mellom JR og RB er at JR er 4-2-1 mens RB sitt er 4-1 design. Så vidt jeg har klart å lese meg til skulle 4-1 design gi mer bånndrag
mens 4-2-1 åpnet mere på toppen. Jeg hadde vel nesten bestemt meg for RB (det var mange som anbefalte dette, Brian Goodwin bl.a og han selger begge...).
Men så dukket et ubrukt JR-grenrør opp til salgs i Hardanger og jeg heiv meg på.

Fikk etter noen timers jobb fjernet original grenrøret med unntak av en festebrakett som satt på girkassa. Det vil si;
jeg fikk ut grenrøret, men jeg mangla et par cm på å få det nye blanke da dette var litt grovere.
Det viste seg i tillegg at denne fordømrade braketten var festet gjennom 2 av de 10 boltene som fester girkassa til motoren.
Disse boltene er beskrevet mange steder her på forumet med fraser som "2 meter latmannsarm", "satt som f***" og "marinert i WD-40 i ukevis" i umiddelbar nærhet. :shock:

Jeg hadde hverken krefter, grovt nok verktøy eller plass nok under bilen, så da måtte jeg slukøret sette gamlerøret på igjen. :(

Så måtte jeg ha proff hjelp allikevel... :oops: (les Auto85)
Kunne jo brukt de 3 timene på en annen måte, men jeg og svogeren hadde jo egentlig litt artig og så lærte vi en hel masse og.

Dessverre så ble mobilen min forlagt/stjålet her forleden dag så bildene fra "operasjonen" er dessverre gone. :evil:

Nuvel.

I tillegg har jeg vært inspirert av dette bildet en stund:

Image

Jeg har lenge ønsket meg lettere felger og har lett endel etter noe kurant. Det hadde også vært ønskelig med en offset noe nærmere den originale. Drømmen hadde vært BBS RG-F i 15x7,

Image

men de koster jo $400 per felg :shock: så det utgår med høye kneløft.

Jeg klarer liksom ikke helt gå ned til 14 tommers felger til sommerbruk. Det blir liksom litt pinglete på en sportsbil.
Men jeg har alltid likt de org. 15" NB-felgene. Riktignok noe moderate på en NB, men på NA derimot!

Image

Jeg har med andre ord gått opp i offset. Fra ET35 til ET40. Takk til AOB for felger, forresten.

Image

Ser ut som dette blir bra fremover, så får vi heller satse på noen R-dekk på noen lette 15x7 til neste sesong eller no'.

Jeg har ikke lyst til å begynne å lefle med R-dekk så lenge dette er eneste bilen min og jeg bor i byen så dekkskift er litt "hassle".
Men det kan fort bli en bil nr. 2 neste år. Noe fornuftig no'. Og da...kan moroa begynne... :D

PS. Jeg skal prøve å få tatt noen flere bilder etterhvert.....

PS v2.0: Jeg stjal et bilde av deg Vegard, håper det er OK :) .
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Veldig fin å strøken BRG du har! NB felgene sitter jo fint på den og!

Bildet er det bare å låne. Sender du meg en PM med mailen din kan jeg sende deg full str bilde hvis du ønsker det.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Ble da ikke så aller verst:

Image

Image

De har noe litt Porsche-Cup-aktig over seg. Sikkert der designen er inspirert fra.

Bilen går mye bedre nå. Litt usikkert på hva som er grenrør og hva som er 1,5 kg mindre pr hjørne da...men den tøffere lyden er nok grenrøret. :D

Akselererer merkbart bedre i 1, 2 og 3. gir. Merker også at den er mye mere "rett på" etter oppgiring enn før. Mindre "lag" ved giring liksom (hvis noen skjønner hva jeg mener....).

Så får vi se på autoslalomen da, om tidene blir noe bedre.

Ørn, ørn....
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Wery nice! Har også tenkt en del på å gå til anskaffelse av orginalfelgene til NB! :) Skikkelig ræserbil dette nå! :D
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Grenrør

Post by EatonMiata »

Skulle du bli fristet til å montere kompressor har du i alle fall valgt riktig grenrør, da JR er et av få som ikke kommer i konflikt med kompressoren ved montering. 8)
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Grattis med racerbilfelger!
Jeg synes disse felgene ser mye raffere ut på NA enn på NB. Enig med deg i Porsche-cup referansen.

Jeg ville satset på at det er den reduserte vekten på hjula som gjør at det er merkbart på akselerasjonen. (sikkert litt grenrør også, i kombinasjon med catbacken din) Veier vel ca 5,9 kilo stykket, de NB-felgene?

Dette var ihvertfall godt merkbart på min bil, da jeg monterte mine 6 kilos Rota RB, og sparte 2 kilo pr. hjørne. Bilen er mye mer leken, nå. :D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Takk for hyggelige ord.
Er klar over det med SC og grenrøret ja 8) , men det må nok bli litt på sikt.

Joda, NB-felgene veier 13,1 lbs = 5,9 kg.
Med dekk på 18lbs så blir det vel ca. 31 lbs pr hjørne = 14,1kg.

Hvilket ikke er de letteste men ikke så verst heller for 15". En annen ting som var greit var original sentrering så man slipper de små plastringene.
ET40 tror og håper jeg er et greit kompromiss ifht. daglig kjøring, looks, feel og grip.

Jeg har noen litt slitne 15x7 ET35 felger liggende som jeg tror er sånn passe lette som jeg vurderer noen slicks på til neste år. Litt breiere felger og dekk er vel det beste til banekjøring.
Det er klart det er fett og kult med 16x8 og slikt men med tilnærmet org. motor tror jeg det blir mye "show" og lite "go".


Her er onkli' Porsche Cup-felger forresten:

Image

Og denne felgen er vel ikke helt ukjent for dere med NB 1.8 Sport med org. 16":

Image
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Detaljer

Post by EatonMiata »

Velholdt og fin bil - bare småting som å skifte rustne vindusviskere er med på å gi helheten et løft. Mange "styler og trimmer" men lar samtidig bilen egentlig forfalle og da hjelper det jo lite etter min mening.

Et lite tips - på et av bildene fofra ser det ut som dekslene over vippelyktene ikke flukter helt med panseret (det gjør de sjelden på NA). Åpne panseret og dra litt forsiktig i bakkant av dekselet så får du det på plass igjen og det ser mye penere ut!

God helg 8)
Post Reply