Uggla's 93 NA BRG

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Ahh... er det så enkelt?

Jeg har gått og sett litt på det skjønner du, men så glemmer jeg det igjen.

Takk for tipset!
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by uggla »

Da har vinteren kommet og gått igjen og godbilen:
Image

har fått selskap av en slik en:
Image

Jaja, jeg vet det er en **yota, men tilfeldigheter og slikt gjorde at det ble denne. Det er en 2004 modell som bare hadde gått 72000km og kom rett fra EU og hovedservice. 1,8 bensin. Er vel så kjedelig og rasjonelt man får det, men denne modellen vant visst endel tester når den dukket opp i 2003.

Nei, det er ikke noen unger på vei (enda) men det er jo litt greiere med en slik traktor når man skal på ski og på hytteturer og slikt. Skal jeg ha en bil til, skal den jaggu være romslig og stillegående og alt det der mazdaen ikke er. Sikla og endel på bayerske motorvogner og annet snacks, men jeg måtte jo opp i 200K ++ for å få noe som hadde kmstand under 150'. Og det ble fort litt eldre modeller. Tenkte vel til slutt som så at jeg har allerede en morsom bil med RWD, så kan jeg like gjerne gi etter og kjøpe en ordentlig kjedelig og rasjonell stv.vogn. **yotaen har visst svært lite feil og ganske rimelig servicer og deler. Særlig sammenlignet med tyske konkurrenter.
Tror på en måte at en rimelig og rasjonell Skoda/Toyota/VW/Mazda + en MX er bedre enn en bare en BMW 320i stv. (evt. andre premium kjøremaskiner.)

Altså:
Ugglas 1. tese:
1 Romslig og rasjonell (150K) +1 NA (50K) > 1 Sportslig Stv.vogn. (200K+)

....må bare skaffe meg "My other car is an MX-5"-klistremerker å ha på MX'en nå.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by mussa »

uggla wrote: ....må bare skaffe meg "My other car is an MX-5"-klistremerker å ha på MX'en nå.
Eller ha det på 2yota`n?? Eller skal du ha "My other car is an Avensis" på MX`n?? :lol:

Safe praktisk børse da, holdbart, men ikke så veldig spennende kanskje.. Veit det har vært noe problematikk med dyser som kan tette seg og forårsake dyre reprasjoner på Avensis, men det var diesel.. Sikkert ikke noe problem!

Edit: Jeg prøvde meg på sportslig stv. i stedet for MX5. (Subaru Forester S-Turbo), det var moro i 2 uker, så kom savnet.. :P Nå har jeg en 18 år gammel Pajero og en 20 år gammel Miata, og storfornøyd med det.. :D
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by uggla »

Ehhh.....jo jeg skal selvfølgelig ha det klistremerket på 2yota'n.

Kortslutning i logikkretsen sent i går.... :oops:
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by mojo-91 »

Gratulerer!
Den bilen der kommer vel stort sett til å stå parkert frem til høsten, eller? :wink:
Jeg går med planer om en Mazda 6 neste vinter. Ser helt kart fordelen med en ski-bil :)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by uggla »

Tja, MX'n blir vel hovedsaklig sommerbil heretter, men litt blanding blir det nok.

Samboeren kommer nok til å kjøre litt med 'yota'n da hun faktisk ser panseret på denne og "slipper den lumske bakhjulstrekken".
MX'en har jo blitt en smule mer hardcore de siste årene mtp. støy og komfort så da er det nok greit med en daglicruiser til de kjedelige turene.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by Hauk »

Siden jeg gikk for samme "løsning" så synes jeg jo selvsagt at dette var veldig fornuftig! :)

En "sporty" stasjonsvogn blir uansett bare et kompromiss. I hvert fall hvis man er vant med MX-5.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by 2re »

Comboen MX og stasjonsvogn er en vinner! :D Sjøl syns jeg det er mer naturlig med en Mazda, og 6´rn er faktisk ganske sportslig med et glimrende understell. Mer enn man kan si om Avensis er jeg redd :wink: Men den fungerer den også, og kjøreglede får du uansett andre steder! :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Det optimale er jo å ha MX5 og en Miata som bil nr. 2 (eller 3) 8)
Hadde vært tøft med sånn "My other car is an MX-5"-merke.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by Miatapowers »

Stasjonsvogn som bil nr 2 er helt greit det da, valgte selv å gå for det samme som dem fleste andre. vw passat, mye pga de hadde billig 4x4 og går ganske bra med sine diesel motorer.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by uggla »

Det optimale er jo å ha MX5 og en Miata som bil nr. 2 (eller 3)
Hadde vært tøft med sånn "My other car is an MX-5"-merke.
Hehe...

Ja det hadde jo funka for deg det der ja.... :D
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by Kjakan »

Det har blitt en del av oss på forumet her som har kjøpt en bruksbil i tillegg den siste tiden...
Riktignok har jeg sedan, men den sluker jo mye søppel når man legger ned setene. Synd å si det, men noen ganger er det greit med en litt praktisk bil også. Prøvde å få med en ekstra felg m/dekk i miataen i dag, og det var såpass mye mas at jeg ga blanke...
Hauk wrote:En "sporty" stasjonsvogn blir uansett bare et kompromiss. I hvert fall hvis man er vant med MX-5.
Helt korrekt! Jeg hadde jo en av markedets beste stasjonsvogner, men uansett hvor brennkvikk bilen er blir det litt bismak mtp vekt og kjøreopplevelse. Blir ikke 100% sportslig uansett. Skal man oppgradere fra en hissig MX5 kan man likegjerne gå over på 911/F355/Speedster Turbo med en gang.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by perri »

Samme hvor kul mx5'n er å kjøre, så er sportcombin min litt vassere. Tror man skal lete lenge etter morsommere famileibil, anbefales på det varmeste. Og så er det ikke akkurat A4 .
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by Kjakan »

perri wrote:Samme hvor kul mx5'n er å kjøre, så er sportcombin min litt vassere. Tror man skal lete lenge etter morsommere famileibil, anbefales på det varmeste. Og så er det ikke akkurat A4 .
Det er mange familiebiler som er hvassere, men det blir ikke den samme kjøreopplevelsen. Hjelper ikke at det akser fælt og har greit veigrep når man ofte er isolert fra hva som skjer - ikke får man riktige tilbakemeldinger via rattet og man får ikke motorlydene like ufiltrert inn i øret, noe som ødelegger kommunikasjonen. Dessuten vil de som bruker bilene sine skikkelig merke hvordan den høye egenvekten ødelegger både i form av understyring og (ekstra) overstyring. Også har man andre faktorer som god gassrespons og lav sittestilling som er mangelvare på moderne biler.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by Kolbotn »

Jeg ordner meg en wrx stv eller forrester hvis jeg skal ha stv;) må ha boxerlyden.
Last edited by Kolbotn on 11 Apr 2010, 10:44, edited 1 time in total.
Post Reply