Budsjett/tips for mulig fremtidig MX-5 eier

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Helt klart. Det jeg tror ville skurre hjemme er at bilen er så gammel. Tror neppe det nytter med TUV rapporten om at 93 modellene er 3 mest pålitelige bilen fra det året ;)

Jeg har ca. 13k utbetalt i måneden minimum, og bor også gratis enda så det er jo ikke noe problem i seg selv, problemet er vel at før 5 år er gått så vil man kanskje ha huslån osv. Men kan man betale så bør det gå greit.

Litt overraska over at de fleste her inne har MX-5er fra 90,91 egentlig :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Får man de ikke godkjente med turbo og slikt utstyr eller? Så mange som snakket om det i en annen tråd.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Det er mulig å få godkjent turbokit på mx5/miata, det er en i Norge som har fått det og han fikk tilsendt papirer fra England. (skal visst være medlem her oxo).

Hvor mange som har prøvd vet jeg ikke, men et tips hvis du skal montere turbo og få dette godkjent så kjøp en mx5 som har hvert lengst mulig i Norge, helst over 10år. For da slipper du billigst unna for avgifter av effektøkning.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Ok, det er nok det som er mest aktuelt hvis jeg kjøper. Men tenkte bare hvis jeg ville ha turbo på den, litt dritt å bli stoppet i første kontroll. Noen som har peil på dette? Krever de den fjernet eller er det snakk om en avgift? Og i hvilken størrelsesorden tror du Precious? :) Og når kan de oppdage og faktisk bry seg om dette, allerede ved EU-kontroller?

Sørenmeg ikke så lett å finne prisgunstige MX-5er, enten er de for dyre eller så har de gått for langt eller de er i Finnmark :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

Mx5 til salgs i Finnmark? Det er jo ingen problem.
Det tar jo bare 28 timer fra alta til Oslo hvis du kjører lovlig igjennom Sverige 8) :lol: 8)
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

biXen wrote:Ok, det er nok det som er mest aktuelt hvis jeg kjøper. Men tenkte bare hvis jeg ville ha turbo på den, litt dritt å bli stoppet i første kontroll. Noen som har peil på dette? Krever de den fjernet eller er det snakk om en avgift? Og i hvilken størrelsesorden tror du Precious? :) Og når kan de oppdage og faktisk bry seg om dette, allerede ved EU-kontroller?
Ved eu-kontroll så vil de legge merke til en turbo under panseret som ikke skal være der, selvom folk har kommet igjennom uten at har de kikket under panseret eller faktisk skjønt det har hvert en turbo der. Da er det lettere å snike seg unna med en kompressor tror jeg, for det ser nesten originalt ut.

Straffa for å kjøre med turbo ulovlig vet jeg ikke, men kanskje noen andre som har erfaringer eller vet? I værstefall tror jeg du for beskjed om å vise den til biltilsynet. Da er det rett hjem og skru ut turbon :D
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hehe, så man kan fjerne den like lett som man setter den i? Eller helst lettere :p

Jeg kjenner en del mekanikere, men det er vel ikke så mange som tør å godkjenne en bil med turbo som ikke skal ha turbo. Er det mulig å få det godkjent i det hele tatt da? De er vel strengere enn ved senking :) Er det ingen her som har turbo?

Dalton: hehe, gudd luck Anton ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Det er flere som har turbo, men ikke godkjent og de tar dem av for eu-godkjenne demme og setter de den på igjen etterpå.

Motoren som står i MX-5 er den samme som står i 323 GT-X som er en turbobil og derfor er stempler, blokk, etc, laget for turbo. Men det er ikke serieprodusert noen mx5 med turbo ennå. Ved vei så holder bremsene også, men ikke ved banekjøring hvis en skal kjøre seriøst.

Men det finnes oppgraderingsmuligheter, det er bare biltilsynet som ikke gidder ta seg bryet å sjekke ting opp da det ikke finnes en serieprodusert mx5 med turbo så sier de bare Nei istedet. (Men det er på vei fra mazdaspeed).

Tåpelig, er mange andre biler som fort godkjennes med turbo selvom andre modeller i familien ikke har turbo originalt.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Såpass ja. Ja så langt hadde jeg ikke tenkt. Bad da. Måtte jo nesten lært meg å sette den på og ta den av selv da. Det er vel neppe like lett som å overklokke PCen og sette på ny kjøleribbe og vifte :P

Med eksosanlegg, litt skjørt og en vinge så stopper de deg jo uansett ved en kontroll, da kan man jo undre på hva de gjør :) Usj. Ville hatt turbo om jeg skulle hatt en, hehe.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hva med BPR og LeMans utgavene ??
Precious wrote: Men det er ikke serieprodusert noen mx5 med turbo ennå.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Hva med BPR og LeMans utgavene ??
Precious wrote: Men det er ikke serieprodusert noen mx5 med turbo ennå.
Det kan vel diskuteres om BRP og LeMans utgaven er "serieprodusert". Husk, her snakker vi om helt standard MX-5'er fra fabrikken som har fått ettermontert turbo hos Mazda i England etter avtale med Mazda.

Det samme gjelder SP utgaven i Australia, hvor Mazda i Australia fikk ettermontert turbo i 2002 i helt standard utgaver levert fra fabrikk.

Men siden BRP og LeMans utgavene er "typegodkjent" av Maxda forhandler i England og derav EU, kan en bruke dokumentasjonen derfra til å få godkjent sin turbokonvertering her i Norge. Slik som bl.a. Tormod fikk på sin røde 90 modell.
Last edited by HansT on 15 Apr 2004, 20:29, edited 1 time in total.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

motoren er IKKE prikk lik som gtx motoren.. motoren har ander stempler for å få høyere kompresjon blandt annet.. Rådene er litt usikker på.. mener dem er noe like.. men blokka er som sagt lik.. hvis du leter litt på flyinmiata så har de en kunde som har kjørt med dems kit i over 10år(!).. uten at motoren har rasa.. :)
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Problemet er vel bare å få skaffet de papirene..
HansT wrote:
Vidar wrote:Hva med BPR og LeMans utgavene ??
Precious wrote: Men det er ikke serieprodusert noen mx5 med turbo ennå.
Det kan vel diskuteres om BRP og LeMans utgaven er "serieprodusert". Husk, her snakker vi om helt standard MX-5'er fra fabrikken som har fått ettermontert turbo hos Mazda i England etter avtale med Mazda.

Det samme gjelder SP utgaven i Australia, hvor Mazda i Australia fikk ettermontert turbo i 2002 i helt standard utgaver levert fra fabrikk.

Men siden BRP og LeMans utgavene er "typegodkjent" av Maxda forhandler i England og derav EU, kan en bruke dokumentasjonen derfra til å få godkjent sin turbokonvertering her i Norge. Slik som bl.a. Tormod fikk på sin røde 90 modell.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Vidar wrote:Problemet er vel bare å få skaffet de papirene..
Tja, så langt jeg vet er det bare Tormod som har prøvd å få tak i de papirene, og han fikk de jo! Tror ikke andre har prøvd engang...?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

ett av problemene er at Norge AS skal ha mer penger for oss som har biler som er import etter 1.1.96.. kjedelig å betale mer avgifter :roll: da kan man jo nesten like godt droppe å godkjenne..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
Post Reply