Folde eller bruke glidelås?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

EITO
Status: Offline

Folde eller bruke glidelås?

Post by EITO »

Jeg har fram til nå bare forsiktig foldet (plast)bakvinduet når jeg legger ned taket, men har begynt å bli litt redd for at det skal sette varige spor. Så de siste gangene har jeg zippet opp glidelåsen og lagt det flatt og fint. Men det er unektelig mer mikk makk med det. Så jeg vet ikke om jeg bare skal gå tilbake til å folde det. Tips? Advarsler? Toppen var ny i fjor.
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Jeg zipper og legger et håndkle oppå plasten igjen. Hun som hadde bilen før meg bare folda det ned, og ruta ser ut der etter... ( bulker og en liten antydning til sprekk ) Så nå har ruta hlodt seg like stygg i 3 år, i steden for å holde max 1.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

jeg har en uoriginal bakrute(på original cab) som er ekstrem myk. Det er bare å legge ned taket uten å tenke på glidelås eller bakrute.
motorhead wrote:Jeg zipper og legger et håndkle oppå plasten igjen. Hun som hadde bilen før meg bare folda det ned, og ruta ser ut der etter... ( bulker og en liten antydning til sprekk ) Så nå har ruta hlodt seg like stygg i 3 år, i steden for å holde max 1.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

I USA selger de noen ca.60-70 cm lange rør med en diameter på 10-15 cm som har myk polstring. Dette brukes til å legge på bakruten idet en legger taket ned. Da vil bakruten folde seg pent rundt dette røret når taket ligger nede. Mange har imidlertid på Miata.net sagt at dette en total unødvendig investering, da et kjempestort badehåndkle gjør samme jobben.

Etter å ha fiklet med den hersens glidlåsen i 3-4 år har jeg det siste 1,5 år sverget til et stort sort badehåndkle. Jeg har rullet det sammen til omtrent de overnevnte mål på røret. Så ligger det sammenkrøllet mellom setene til vanlig, og når jeg cabber ned tar jeg det, slenger det på bakvinduet og legger ned taket i samme slengen. Tar bare sekunder, og bakruten folder seg pent og pyntelig rundt håndkle uten ødeleggende knekker etc.

Det går MYE kortere tid å gjøre det på denne måten sammelignet med å styre med glidlåsen... Trust me ! !

Men jeg ser for meg at jeg kommer til å skifte til en glidlås fri top i stoff med glassrute med tid å stunder..

Og.... til sist... advarsel! Hvis du ikke har byttet bakruten din til en HELT ANNEN en den originale plasten, slik som Vidar, vil du ganske sikkert etter en stund ødelegge bakruten hvis du ikke bruker glidlåsen eller "håndkle/rør" tipset når du legger ned taket.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg vil påstå at det er minst like lett å sitte i bilen å ta ned bakvinduet med glidelåsen, for så å ta ned/opp cab'en når du vil... f.eks. i et lyskryss.. Legger alltid ned bakruten!

Som nevnt før er min også like fin som da jeg kjøpte den for 2 år siden..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

EspenSort92 wrote:Jeg vil påstå at det er minst like lett å sitte i bilen å ta ned bakvinduet med glidelåsen, for så å ta ned/opp cab'en når du vil... f.eks. i et lyskryss.. Legger alltid ned bakruten!

Som nevnt før er min også like fin som da jeg kjøpte den for 2 år siden..
Og du tar også taket like raskt opp, når du må på med glidlåsen?

Det er alltid lett å påstå, men som sagt, jeg har 3-4 års erfaring med glidlåsbruk, og 1,5 år med håndkle, og det er udiskutabelt raskere med håndkle, spesielt når taket skal opp igjen.

MEN! selvfølgelig finnes det ulemper, en av de er at en må reise seg ut av bilen for å ta ned og opp taket, og det ser kanskje ikke så "elegant" ut i et lyskryss, men tro meg, det går raskere!

Og... selv har jeg vært skånt for det, men det har tidligere vært utallige innslag i gamleforumet hvor glidlåsen har røket hos folk. Den er litt utsatt, og vil før eller siden svikte. Dette slipper en selvfølgelig med håndkle metoden..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Muligens at metoden til Hans er trygg, men generelt vil jeg advare mot å legge ned cab'en uten å bruke glidelåsen, da jeg har vært vitne til sprukket rute tre ganger som følge av den metoden. (ikke på min bil, heldigvis) Det som skjer er, at plasten blir sprøere med årene, og plutselig en dag sprekker ruten. Jeg bruker ALLTiD glidelåsen, og gir den litt silikonspray av og til slik at den alltid går lett. Den er jo som nevnt også et svakt punkt, og må behanldes med forsiktighet for ikke å ryke.
User avatar
JIN91BRG
500 RPM
500 RPM
Posts: 79
Joined: 24 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 24
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Post by JIN91BRG »

Det er forskjell på plastrutene. Min gamle orginale var myk og la seg pent i en fold uten å bruke glidelåsen. Min nye er mye tykkere og litt vanskelig å brette pent. Det går derimot mye raskere å legge ned toppen ved å først bruke glidelåsen. Stor ring på låsen gjør den lett å få tak i og det går minst like fort som med den gamle toppen.
Ruta i den nye toppen virker svakere i forhold til riper for gnagingen fra fra resten av toppen når den legges ned har gitt et matt område. Så et håndkle er å anbefale.
Toppen er i stoff og ble kjøpt hos KaYu autos
JIN 91'BRG
User avatar
JohnO
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by JohnO »

Første gangen jeg la ned taket etter at jeg kjøpte bilen sprakk ruta fra ene sia til den andre :x Ingen fortalte meg at det gikk ann å ta av glidelåsen og legge ned rutedelen først.
Nå har jeg en vesentlig mykere plastrute, men zipper alltid ned glidelåsen først, bare for å være sikker at det ikke skjer igjen. Så har man en litt stiv/eldre bakrute av plast, så er det vel best å zippe ned enn å risikere å måtte bytte bakrute.
X-96BRG :(
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

HansT wrote: Og du tar også taket like raskt opp, når du må på med glidlåsen?

Det er alltid lett å påstå, men som sagt, jeg har 3-4 års erfaring med glidlåsbruk, og 1,5 år med håndkle, og det er udiskutabelt raskere med håndkle, spesielt når taket skal opp igjen.
Ikke for å dvele ved dette:
Men du må tross alt ut og inn igjen i bilen på den tiden jeg drar over glidelåsen..

Også tror jeg det har minimalt betydning om man har 3 eller 5,5 års erfaring med akkurat dette emnet..

PS: jeg påstår ingenting uten å føle jeg har grunn til det... (Jeg skrev heller ingenting om raskt.. men lett... , om noe er særlig raskere enn det andre, kan ha med teknikk å gjøre.. for meg er det raskest og lettest å bli sittende å gjøre alt sammen.. ;) )
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
eivind
500 RPM
500 RPM
Posts: 57
Joined: 19 Apr 2004, 02:00
Location: Sætre
Status: Offline

Post by eivind »

Det store helvete med glidelås får du først når du monterer veltebøyle os vindstopper. Da blir det så trangt at du ikkke får den opp og igjen.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

EspenSort92 wrote: Også tror jeg det har minimalt betydning om man har 3 eller 5,5 års erfaring med akkurat dette emnet..
You missing the big picture.... :lol:
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Duppsko
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Duppsko »

Jeg sier bare én ting: kjøp dere ny topp med zipperless glassrute... Dere kommer ALDRI i verden til å angre!!
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

En annen ting er jo at denne kallesjen kan tas av og på mens en kjører, med en hånd og det går ikke om en skal ut av bilen ;)

Så jeg ville brukt glidelåsen inntil jeg fikk kjøpt meg en zipperless.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Precious wrote:En annen ting er jo at denne kallesjen kan tas av og på mens en kjører, med en hånd og det går ikke om en skal ut av bilen ;)

Så jeg ville brukt glidelåsen inntil jeg fikk kjøpt meg en zipperless.
Zipperless står høyt på prioriteringslisten min.

Jeg vil forøvrig ikke anbefale å legge ned taket, samt å "fikle" med glidlåsen i fart.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply