Page 62 of 65

Posted: 01 May 2012, 22:00
by Rudolf
Ørnbjørn wrote:Såg du stod og gnukka konsentrert på Statoil Kiellands. Eg var innom, fylte og farte.
Trenger meir bråkete eksos for at folk skal løfte blikket, tydligvis :lol:
Jøss :shock:
Da må du jammen ha lista deg forsiktig forbi ......

Erik

Re: Leopold 1993-LE

Posted: 01 May 2012, 22:12
by Ørnbjørn
E85 er så 2011, min går på el-drift opp til 50 kmt… zoom zoom :wink:
var også veldig på veg, så rakk ikkje å trakke over og hilse på.

Posted: 01 Aug 2012, 23:02
by Rudolf
Jo takk, bare bra :wink:

Sist Torsdag fikk Leopold lufta seg litt med klubben.

Image

Siden det var så fint vær var det jo helt greit å åpne opp litt for å vise muskler og hud ......

Image

Image

Turen gikk til Vikersund og langs sørsiden av Tyrifjorden.
Veldig fine veier der Mussa var turleder.

Leopold lider av ulyder.
Og det passer seg ikke for en stasbil .....

Noen av ventilløfterne har hengt seg opp og må fikses.
Dessuten har jeg skranglelyder under bilen som er ganske irriterende.

Så både bil og eier venter utålmodig på løftebukk :wink:

Erik

Re: Leopold 1993-LE

Posted: 25 Sep 2012, 14:32
by Fred
Hvordan går det med herligheten? Funnet ut av "problemene" med ulyder og løfterne?

Moro å se hva som har skjedd siden sist jeg var innom. :)

Posted: 26 Sep 2012, 17:39
by Rudolf
Fred wrote:Hvordan går det med herligheten? Funnet ut av "problemene" med ulyder og løfterne?

Moro å se hva som har skjedd siden sist jeg var innom. :)
Jo takk bare bra :wink:

Løftebukken i Sinsengarasjen er så godt som ferdig.
Da står Leopold veeeeldig langt fremme i køen.

Rapport kommer.

Erik

Posted: 04 Oct 2012, 00:33
by Rudolf
Et stort løft

.... for Sinsengarasjen og dets beboere.
:D

Storebror tester ...

Image

Image

Bukken greier 3.5 tonn, så i teorien kan jeg løfte alle MX-ene mine på en gang :lol:
Litt bedre lys nå, så blir detta bra.

Nå er Løftebukk, Dyno og Bremsetester satt i drift.
Så da er det ingen unnskyldning for ikke å skru ........ enda mer.

Erik

Re: Leopold 1993-LE

Posted: 04 Oct 2012, 11:32
by mojo-91
Helt rått, dette her. Tipper martinirosso også kommer til å bli godt kjent med denne bukken ;-)

Posted: 04 Oct 2012, 17:57
by Rudolf
mojo-91 wrote:Helt rått, dette her. Tipper martinirosso også kommer til å bli godt kjent med denne bukken ;-)
Svært sannsynlig .....

Den har allerede prøvd bremsetesteren og bekreftet misstanken.
Lite foran og ingenting bak.
Livsfarlig med andre ord :roll:

Erik

Posted: 06 Oct 2012, 23:46
by Rudolf
Like blid

Leopold er en tålmodig fyr.
Veldig fornøyd med å komme ut i godværet.

I dag har det vært et fantastisk høstvær i Oslo.
Leopold fikk seg en vask, selv om det ikke var mye støv under presenningen der han har stått og ventet i garasjen.

Så da ble det litt tullekjøring rundt om kring i Oslo sentrum og dalstråka innafor ring 2.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Så neste uke blir det Leopold kjøring :wink:

Erik

Posted: 25 Oct 2012, 17:42
by Rudolf
Sort og rødt

Sort og rødt (og hvitt) dominerer på min plass i Sinsengarasjen ....

Image

Nå om dagen varierer det litt hvilken MX som kommer i bakgrunnen av den brautende italieneren :roll:
Men alle bilene blir dullet med etter tur.

Jeg er i gang med "støyreduksjon" på Leopold og har hittill funnet to støykilder som er fjernet.
Det ene var, ikke uventet, varmeskjoldet rundt fremre delen av eksosanlegget.

Det andre støykilden lå i eksos-stussen (som jeg arvet etter Mussa)

Image

Denne forkrommede endestussen var sveist utenpå enderøret av eksosanlegget.
I et lite parti på ca 5cm lå rørene dobbelt, og dette skapte en rar skrangle-lyd når røret fikk en hvis resonans-vibrasjon.
Dette er nå fikset.

Nå gjenstår det å fjerne noen "klaprelyder" fra motoren.
Jeg tror det kommer av en gåen hydraulisk ventilløfter (eller tre) ....

Så da har vi fortsatt litt å forske på og fikle med.

Erik

Re:

Posted: 25 Oct 2012, 20:24
by Stalfa
Rudolf wrote: Det ene var, ikke uventet, varmeskjoldet rundt fremre delen av eksosanlegget.
Har samme ulyden. Må man løsne noen deler til eksosen i fra hverandre eller er det bare å demontere varmeskjoldet bestemt?

Hva erstatter du det med, og hvorfor?

Posted: 25 Oct 2012, 23:34
by Rudolf
Stalfa wrote: Har samme ulyden. Må man løsne noen deler til eksosen i fra hverandre eller er det bare å demontere varmeskjoldet bestemt?

Hva erstatter du det med, og hvorfor?
Jeg må innrømme at jeg har fjernet noe av varmeskjoldet :oops:
Prøver jo å beholde Leopold 100% original.

Varmeskjoldene er jo tynne stålplater, så de fjernes lett med platesaks.

De fleste (alle?) "aftermarket" eksosanlegg man kjøper er jo uten varmeskjold og det går jo greit å bruke dem.
Har aldri opplevd at varme fra eksosanlegget har vært et problem i forhold til andre deler av bilens underside.

Erik

Re:

Posted: 26 Oct 2012, 08:08
by Stalfa
Rudolf wrote: De fleste (alle?) "aftermarket" eksosanlegg man kjøper er jo uten varmeskjold og det går jo greit å bruke dem.
"Greit"? Trodde du siktet for litt høyere enn greit. ;)
Rudolf wrote: Har aldri opplevd at varme fra eksosanlegget har vært et problem i forhold til andre deler av bilens underside.
Tanker, i rekken ikke-faktabasert mysing. =>
-Bedre isolert eksoslanlegg før katalysatoren vil vel gjøre at den begynner å jobbe effektivt tidligere.
-Etter katalysatoren så er kanskje isolering rundt diffen et poeng.

Posted: 26 Oct 2012, 17:09
by Rudolf
Stalfa wrote:........
Tanker, i rekken ikke-faktabasert mysing. =>
-Bedre isolert eksoslanlegg før katalysatoren vil vel gjøre at den begynner å jobbe effektivt tidligere.
-Etter katalysatoren så er kanskje isolering rundt diffen et poeng.
Varmeskjoldene er der for å beskytte resten av bilen mot varmeutviklingen som stråler fra eksosanlegget, ikke for å isolere.
Så skjoldene har ingenting med effektiviteten til katalysatoren å gjøre.

Varmeskjoldene bak katalysatoren er montert for å beskytte undersiden av bilen (gulvet og bunnen av bagasjerommet).
Diffen er lite berørt av varmen fra eksosanlegget.

Erik

Re: Leopold 1993-LE

Posted: 26 Oct 2012, 18:28
by obi-one
Bare følg litt ekstra med neste gang du parkerer i høyt, tørt gress? :mrgreen: