Page 1 of 2
Unntaksregelen - Import fra Unaiten
Posted: 07 Aug 2008, 21:39
by Fatboy
Noen som har linker til mer kunnskap om dette, eller som kan fortelle litt om for- og bakdeler med denne regelen?
Jeg har googlet som en helt men finner ikke noe bra om USA-import.
Ferie tilgode og mulighet til å se på visse turbobiler gjør at man er interessert...
Posted: 08 Aug 2008, 00:11
by biXen
For:
Volum istedet for CO2.
Dollarkurs
Utstyr
Utvalg
Mot:
Kan ikke gjøre endringer på bilen av utseende eller teknisk. Må være i original stand.
Du finner infoen på toll.no riktignok skjult inni andre tekster

Posted: 08 Aug 2008, 10:55
by BAE
Det kan være vanskelig/umulig å få dokumentert CO2 fra USA. Dette følger bilen. Dessuten sparer du mye på å ta de inn på motorvolum istedet for CO2. Som et eksempel sparer du ca. 20.000 kr i engangsavgift på å ta inn en 2004 NB med 1.8 liter (CO2: 209 g/km).
Grombilene våre er rett og slett en CO2 versting motorstørrelse og vekt tatt i betraktning.
§1-15 er pr. idag et smutthull for biler som MX-5, spesielt RX-8 og en del andre biler som tapte på de nye CO2 reglene.
Forøvrig grattis med RX'en Bixen. Jeg prøvekjørte en sort HP for et par dagen siden. Fin familiebil!
Posted: 08 Aug 2008, 11:19
by biXen
BAE wrote:
Forøvrig grattis med RX'en Bixen. Jeg prøvekjørte en sort HP for et par dagen siden. Fin familiebil!
Takker. Man vet at en person har en trang bil når han kaller en RX-8 for en familiebil men
Jeg tror ikke jeg hadde orka å importere en bil fra USA helt selv, virker til å være veldig mye frem og tilbake den prosessen der. Spesielt om man ikke har alle rette papirene.
Posted: 08 Aug 2008, 21:29
by BAE
Rx-8 er en kjempebil! Fin å kjøre, kul lyd på høyt turtall. Imponerende jevnt drag fra 5 til 8.500 omdr. Men jeg savnet det brutale turboskyvet fra MSM'en min og følelsen av å sitte på bakken. RX-8 er det desidert beste kjøpet på markedet hvis du skal sportsbil med bakseter. Men 50 ponnier ekstra hadde ikke gjort noe ..
Posted: 08 Aug 2008, 23:59
by biXen
BAE wrote:
Rx-8 er en kjempebil! Fin å kjøre, kul lyd på høyt turtall. Imponerende jevnt drag fra 5 til 8.500 omdr. Men jeg savnet det brutale turboskyvet fra MSM'en min og følelsen av å sitte på bakken. RX-8 er det desidert beste kjøpet på markedet hvis du skal sportsbil med bakseter. Men 50 ponnier ekstra hadde ikke gjort noe ..
Sant nok, men det er ganske mange som er underpowered uten å vite det også, så det kan nok variere mellom 160 og 190 bakhjulshester uten eier vet det også. Har sett det mye i USA forumet, pga. coil og forskjellig.
Liker også turboskuff veldig godt, men synes også følelsen av turtallet som går jevnt opp mot 9300 er en syk følelse oppover i girene. Hvis man ignorerer at 8eren er litt treg fra første meterne så er det en meget rask bil. De fleste som sitter på kommenterer også den følelsen, virker aldri som det stopper, hehe.
Nå skal jeg levere litt grafikk til en på forumet i unaiten og få ham til å stille mappet mitt litt. Så skal vi få perfekt drag ihvertfall, og så bra bilen kan bli uten turbo og uten å fjerne cat
Men dette var nok litt OT ja

Posted: 09 Aug 2008, 00:30
by Fatboy
Er ikke så farlig om dere drar dette litt off-topic.
Men jeg kan jo prøve å dra tråden litt tilbake med følgende spørsmål:
- Er alle speedene tatt inn på denne regelen?
- Hva er verste scenario om man blir "tatt" med la oss si extra trim og veltebøyle?
Jeg skal nok inn på the dark side, men vil gjerne vite litt om hva som skjer dersom man er så uheldig å treffe på en "vrang" kontrollør langs landeveien. Hvor religiøst praktiseres dette? Noen som vet?
Det rusler også et fåtall NA'er i landet med godkjent turbo. Dersom noen skal selge så gi lyd til meg!
Posted: 09 Aug 2008, 11:36
by biXen
Jeg tror de fleste er tatt inn på den regelen, men mulig det er en eller to som ikke er det.
Verste scenario er vel at de vet der og da at den ikke ble levert med det og kommanderer deg inn til visning. Da må du vel av med alt og vise den sånn den var fra fabrikk. Sikkert mulig å få bot også.
Jeg har dog aldri hørt om det har skjedd. Litt vanskelig for dem å vite hva som faktisk var originalt, men det er klart at hvis man har styling som subber bakken så er det jo lett å gjette seg til

Ikke like lett å gjette om du har større turbo osv.
Posted: 09 Aug 2008, 11:58
by glaibilenmin
Ivertfall alle som orlando motor har tatt inn er på unntaksregeln
Den røde på forum er og på unntaks så vidt ej veit.
veit ikkje heilt på mazdahana sin. Bae?
Posted: 09 Aug 2008, 12:15
by Fatboy
Sikkert bare jeg som er litt paranoid.
Etter hvert som årene går vil det være behov for en opplakkering, nye felger og kanskje nye setetrekk melder seg. Vips, så er den ikke original lengre - av naturlige årsaker.
Akkurat trim er jeg ikke så bekymret for da jeg ikke har tenkt meg noe mer enn de vanlige chilibitene fra FM. Jeg har ikke noe ønske om å være verst for å si det som så.
Når det gjelder registrering har jeg god tid til å plages. Denne sesongen er nesten over og i tillegg bor jeg nært Drammen. Har biltilsynsmann i slekta også når jeg tenker over det og han er definitivt ikke av det vrange slaget. Tror nok jeg skal alliere meg med han.
Da får jeg se litt videre.
Posted: 09 Aug 2008, 21:31
by BAE
De 5 første MSM'ene inkl min ble tatt inn på unntaksregelen. Det sjekket de opp for meg. Tviler på om noen av de 2-3 neste har klart å skaffe CO2 dokumentasjon. Tror det er smart å spare på orginal delene slik at det er mulig å bygge den tilbake til orginal hvis du blir pålagt å vise den. Men hvordan i huleste skal folka på Trangsynet vite hva som er orginalt utover det som står i vognkortet? Org dim på dekk er 205/40-17. Tviler sterkt på at de lager bråk hvis du setter på 195/50-15 vinterdekk. M.a.o. jeg har et avslappet forhold til dette. Tipper at den største synden fortsatt er å øke effekten uten å betale hk avgift.
Posted: 12 Aug 2008, 11:09
by webizz
Min MSM er i allefall tatt inn på unntaksregelen.... Tror min er nummer 6, hvis jeg ikke tar helt feil.
Hadde kanskje vært en ide å sjekke med en Trafikkstasjon om hva som regnes som "Endring av teknisk og utseende" i forhold til denne paragrafen - har for eksempel tenkt på en roll bar, eller eventuelle andre ting.
Posted: 12 Aug 2008, 12:22
by RonnyG
Har lest på et norsk forum for amerikanske biler (er en stund siden så jeg husker ikke hva det het). Tydeligvis er det blitt ganske så vanskelig å få gjordt endringer på biler som er regga med unntaksregelen. Biltilsynet tolker vistnok dette meget bokstavelig nå. Dvs. du får ikke engang lov til å endre på fargen på bilen i forhold til originalfargen

.
Posted: 12 Aug 2008, 12:41
by inglar
Så egentlig er det da faktisk ikke lov til å bytte de sommerdekkene som står på. Og hvertfal ikke sette på vinterdekk med andre felger

Posted: 12 Aug 2008, 13:05
by RonnyG
Tja dekk er vel lovlig

Men det skulle ikke forbause meg om at felger
må være de originale bilen rullet ut med fra fabrikken.
