Ventil (?) tikking fra motor.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Ventil (?) tikking fra motor.

Post by Hyper Ado »

Heisann.

Jeg har fått ett problem med min 1.6 90 mod maskin. I vår kjørte jeg bilen nesten tom for olje slik at oljetrykket falt når jeg ikke hadde "pådrag" på maskinen. Dette er ikke heldig, men fikk på ny olje og bestillte tid hos Mazda for ny regreim og oljeskift til mobil1 olje, da dette var planlagt uansett. Etter dette virka allt som det skulle, litt tikking fra maskinen det første sekundet før motoren er kommet skikkelig i gang, og høyt oljetrykk i starten som senket seg til normalt nivå etter ca ett minutt kjøring. Totalt i år har ikke bilen rulla mer enn ca 2-3000 km. etter dette.

Så til problemet:
Etter en litt vel inspirert tur til Gatebil i kristiansand, hvor vi var tre biler som kjørte godt på de gangene anledningen kom. Ble jeg litt overaska over at bilen tikka en del ved oppstart etter en pause på Moi på veien hjemover igjen. Sjekka oljetrykket men det var fint så jeg gav broderen beskjed om å kjøre hjem så fikk jeg se på det der (hans bil hadde hatt turboras dagen før så han lånte min bil mens jeg satt på med en kamerat).

Vel hjemme skulle jeg kjøre bror min hjem og syntes bilen tikka rart. Omtrent som i gamle dager med papplapper på sykkelspilene. Det rare er at tikkingen kom spesiellt godt frem ved turtall mellom 2.5k til 3.5k og når jeg hold vedlikeholdspådrag (ikke gav gass eller bremsa på motoren). Når jeg parkerte sjekka jeg olja og det var helt tomt. viste ikke på pinnen en gang :shock: (dette etter kun 2-3k kjørte km fra oljeskift) Hadde fremdeles oljetrykk på måleren.
Etter i vår hadde jeg en del Biltema syntetisk olje igjen enda, så jeg helte på denne så bilen skulle kunne brukes så jeg kunne kjøre på Reve søndagen, desverre var tikkinga der fremdeles så jeg turdte ikke tyne maskina på bane.

Nå virker bilen slik:
Rett etter oppstart (kald motor) har jeg det samme høye oljetrykket og hører ikke noen lyd, men når motoren blir varm kommer tikkingen fra 2.5k ved pådrag og vedlikeholdspådrag spesiellt. Dette er midt i det båndet cruising fåregår og er veldig irriterende. Det er ingenting å si på motoreffekten, den er like god som ellers.

Kan dette skyldes at jeg har på "billigolje" og at å tappe av denne og helle på Mobil 1 igjen fikser på problemet, eller kan en/flere av ventilene mine ha tatt skade av det lave oljenivået/harde kjøringen? Er jeg så uheldig at noen rådelager kan ha blitt skada og lage sånne lyder?

Hva er det som får disse motorene til å bruke olje? Vurderer å skru av toppen og levere dene inn til renovering i vinter hvis dette kan fjerne oljeforbruket og evt. fjerne tikkinga.
Eller må jeg plukke maskina helt ned å skifte stempleringer, det blir i så fall en totalrenovering av maskina, og litt mer arbeid enn jeg i utgangspunktet hadde håpet jeg slapp.

H A

PS.
Herregud dette ble mye skriving... Beklager det, men håper jeg har fått med meg det jeg trenger for å få svar på mine spørsmål.
Last edited by Hyper Ado on 08 Sep 2008, 13:23, edited 1 time in total.
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Helt tom for olje? Har ikke hørt om mange MX-5er som bruker mye olje personlig, vil tro det er noe galt her. Ventiltikkingen fikk jeg på MX-5en når jeg kjørte halvsynt og det var gått 2000km ellerno.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Tomt for olje høres veldig rart ut.
Ryker den veldig når den kjøres?
Om den bruker opp 2-3 liter olje på "kort" tid, så burde den se ut som en skorstein bak bilen.

Har du sjekka om det er olje i kjølevannet?
Kan være du har blåst toppakningen el.no slikt.

Når du peilet etter å ha parkert, så håper jeg du lot motoren bli litt kaldere (la olja synke ned).

Peiler man direkte etter en kjøretur vil den vise rimelig lite olje på pinnen, siden den da er på vei rundt i systemet.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Peilingen ble gjort når jeg kom hjem, da var det ingenting.
Så peila jeg morningen etterpå, før jeg fylte på ny olje (for å væra sikker på at det hadde rent ned som du nevner) og da var det så vidt en dråpe nedert på pinnen.
Kjølevannet ser fint ut. Og eksosen er ikke hvit. Jeg trodde kanskje at bilen kan trekke litt olje gjennom en ventil eller noe slik at den gradvis tømmes for olje?
Jeg er ikke noen ekspert på maskiner og kan kun ting jeg har lest meg til fra gammelt av og gjennom forumet her.
Det er derfor jeg spør her hva som kan være årsaken til tikkingen og oljeforbruket.

Nå skal det nevnes at bilen brukes som en sportsbil. Etter at den er kjørt varm er akselerasjoner opp mot turtallssperra gjennom gira og clutchpunping og høyt turtall i rundkjøringer aldeles ikke ukjent. Så er det sånn at jeg overbelaster og "ihjelkjører" maskina så får jeg jo bare ta jobben med å fikse det. Er jo det jeg har kjøpt bilen som, en nummer 2 sommer leke/cruise bil, som jeg kan dille med uten at jeg blir stående billøs om noe skulle skje eller kreve større operasjoner.

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Hyper Ado wrote:Er jo det jeg har kjøpt bilen som, en nummer 2 sommer leke/cruise bil, som jeg kan dille med uten at jeg blir stående billøs om noe skulle skje eller kreve større operasjoner.
H A
Høres ut som en glimrende mulighet for å bytte til 1.8 i vinter :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Sånn uten å gå for mye off topic så er nok snsynligheten for porting kammer og innsug på en 1.6l mye større enn ett fullstendig motorswap, da jeg ikke liker biltilsynet, og fremdeles vil kjøre i en "lovlig" bil ;)

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

Hyper Ado wrote:Sånn uten å gå for mye off topic så er nok snsynligheten for porting kammer og innsug på en 1.6l mye større enn ett fullstendig motorswap, da jeg ikke liker biltilsynet, og fremdeles vil kjøre i en "lovlig" bil ;)

H A
Er ikke noe problem å få godkjent 1.8 i Mx5... den har jo blitt levert med det originalt.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Etter at jeg hadde 3 dagers research og 2 besøk der inne for å få godkjent ett senkesett på bilen fordi "Det er en amerikansk bil det der, en bil er ikke den samme over allt, den er lagd for det landet den ble levert til. Så siden den ikke har ett EU nummer passer ikke de fjørene" talen fra sjefen på statens vegvesen i Stavanger frister ikke noe besøk der inne igjen med denne bilen uansett grunn. det måtte vert om noen fant en mulighet for turbokonvertering. Menmen en vet jo aldri hva vinteren bringer. kommer jeg over en 1.8 til grei pris så kanskje... 89-93 modeller ble forresten ikke levert med 1.8 etter mine kunskaper, så da hadde de vel slått seg vrange på det...

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

hvis de er så skråsikre på at amerikanske biler er forskjellige, så bør det ikke være noe som helst problem å godkjenne turbo på miata'n. MSM'en er jo amerikansk også.... :roll:
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hmm virker skremmende som rådebank spør du meg, siden eg ikke har hørt kjerra, da er det vanlig å få den ved ca 2500-3000 i lett rusing på mazda, ellers så får du bare bytte olje igjen, kan vera at motoren var så skitten at den tettet igjen fort, mobil1 renser meget godt,, har selv opplevd slikt på slurvete motorer eg har hatt, må ha hatt 2 kjappe oljeskift,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Etter å ha søkt på rådebank her på forumet forteller de fleste som nevner rådebank om mine symptomer. Til og med papplappene på sykkelen ble nevnt.

Tikking som øker med litt varme på motoren, og høres best mellom 2.5k og 4k omdreininger. lyden kommer uten pådrag/oppsluppet gass. osv. osv.

Alle solemerker sier det er rådene som har tatt kvelden.

Siden jeg allerede har vurdert å ta ut maskinen for å prøve å fjerne oljeforbruket samt gjøre den skikkelig ren og pen. Er jo dette absolutt ett dytt i riktig retning.

Så er spørsmålet. Hva trengs for å gjøre denne jobben?

Ett komplett nytt pakningssett må vel bestilles.

Ser det anbefales å skifte stempelringer og avbalansere/slipe veiva når nye rådelagere ble omtalt i en annen tråd. Stempelringer er vel en grei jobb, men avbalansering av veiv må nok leveres fra seg for å få gjort, er dette nødvendig? Koster det enn hundrelapp eller fem er det ikke noe å tenke på, men koster det tusenlapper hørest det ikke så spennende ut...

Nå er jeg ikke sikker men rekner med bilen min har short nose. Å bytte til long nose veiv innebærer ny oljepumpe også så jeg. Dette vil koste skjorta, så jeg håper veiva mi er i god stand der fremme så jeg sliper unna det. For sikkerhets skyld handles det inn proff momentnøkkel til jobben om jeg begynner.

Bilen fikk ny vannpumpe sammen med registerreim i vår så dette trengs nok ikke skiftes igjen. Den fikk også oljefilter, men gjør jeg denne jobben skifter jeg seff det.

Siden toppen allerede er ute tenker jeg å levere denne fra meg for overhaling og evt. porting. Noen som vet om plasser i stavanger/sandnesregionen dette gjøres? og evt prisantydning.

Noe mer jeg må tenke på?

Selvfølgelig hadde det vert gøy med litt råere kammer, "throttlebodies" og grenrør når maskinen uansett er ute, men dette ser jeg for meg fort blir dyrt så foreløpig ser jeg på hva jeg trenger for en total overhaling av maskinen til "ny" stand.

Kom gjerne med handleliste så jeg vet hva jeg evt. begir meg ut på.

H A
Last edited by Hyper Ado on 10 Sep 2008, 16:33, edited 1 time in total.
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Kanskje vurdere swap til 1,8 i samme stund, man får da 1839ccm kontra 1597ccm, det er faktisk en lett motorsykkels mer effekt, en slik motor koster ikke all verden på ebay, eller usa, er utrolig mangen så har utført dette swappet, skal selv til med dette en av dagene eg klare å komme meg igang,, venter bare på en fuel rail så har eg alt, da vil eg også få en 1,6 til overs, longnose som er den gode, short er den dårlige..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

Ohh takk for rettelsen :) (fiksa orginalinnlegget) Men som sagt. jeg tror kanskje jeg har den "dårlige".

Det er nevnt swap tidligere her. Og som sagt, jeg er skeptisk til godkjenning av dette. hva må skiftes for å få til det? Og er det i det hele tatt mulig å få til 1.8l godkjenning på en 90 mod Miata (reg 92 så også der mangler jeg ett år før jeg kommer inn i 1.8l årene).

Er det samme bremser? Jeg har i dag mest sans den "lille" diffen bak. må denne skiftes for swappet sin del? Lysten til å skifte den til den store med diff er stor, og krever mellomaksling og stikkakslinger om jeg har forstått det riktig, og dette koster jo selvfølgelig også penger. Men som sagt. i utgangspunktet vil jeg ha motor opp å gå igjen, så får oppgradert diff osv. stå på neste vinters budsjet.

Om jeg vil ha en 1.8l og det er mulig å få dette godkjent. må jeg da velge en fra NA modell for at wiering harness + + + skal fungere? Tenningsstyring og allt må vel da skiftes? Det hørest ut som det er flere faktorer enn jeg liker som må til for å få til dette. Så heller mot en renovering av min gamle.

Men som kom med muligheter og innkjøpslister for disse optionene så kan jeg bruke denne tråden til å vurdere videre handling.

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Man trenger ikke godkjenne dette, ingen så ser forskjell, om du virkelig vil så kan det nok godkjennes, men i henhold til norsk lov så han man lovt å trimme 15% uten å gjøre noe, og da er man oppe i 135hk eller noe slikt, og en 1,8 er på 131hk, eneste man trenger er en motor med ett swap kit ifra flyinmiata og ett grenrør til 1,8, enten oppgradert eller originalt,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Post by Hyper Ado »

viewtopic.php?t=8937&highlight=godkjenning

Det var tråden jeg huska. Men om jeg f.eks kan hente en 2001 mod NB maskin med få km på telleren. Kjøpe ett swapkit og ett grenrør, som i grunnen er vurdert uansett, og "klaske" dette oppi bilen kan det være interressant. så fremt jeg får det godkjent. Jeg liker ikke tanken på å kjøre en ikke godkjent bil på gata. På mine biler er til og med felger registrert i vognkortet..

H A
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
Post Reply