MX5 som merkevare

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Stalfa »

Image


Synes det skal være takhøyde for alle sammen. Kjedelig om missforståelser skal så splid blant oss.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by obi-one »

Siden jeg kanskje indirekte startet denne tråden, så kan det være passe å avrunde den også... 8)

Mitt poeng er at det er artig og nyttig å skille mellom ulike behov når man vurderer biler. Klubben bør absolutt være åpen for alle (noe jeg vet alle deltakere i denne debatten synes).

Senk kontra SUV får bli personlige preferanser, min oppfatning av Eriks poeng er at hvis man går for langt i retning det ekstreme, så mister man noe av det delikate kompromisset Mazda ingeniørene lagde på veien.

Litt senk tåler de fleste biler (jeg har en senket stasjonsvogn selv), men går man for langt, så mister man kjørbarhet på veien. Og hvor langt man vil gå, se det kan klubbens medlemmer alle bestemme HELT selv, så det er bare å møte opp uansett hvordan man liker det, man finner garantert likesinnede. Jeg stiller personlig for å hjelpe til med å løfte frontleppa på den mest ekstreme over fortauskanten på Akershuskaia.....

Dersom man bygger for bane, så er det selvsagt andre kompromisser som gjelder, så da blir marginale senkninger av tyngdepunkt kontret med mye stivere fjærer/dempere det som gjelder (kanskje...., hva vet jeg).

La oss alle enes om at MX-5/Miata er en bil som skaper kjøreglede, enten det er sånn eller slik, og at klubben er en romslig møteplass for oss alle sammen :)
(Hører at det blir litt Kardemomme by her nå, men jeg mener det faktisk....)

Og så utfordrer jeg herved noen av de mest hårete i turbosenkesplittergjengen å gjerne stille opp litt på den dugnaden det er å drifte (!) en slik klubb... 8)
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Harald »

konklusjonen er vel det samme som vanlig.. klubben står for eriks personlige mening og det er ikke rom for andre varianter :P
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by obi-one »

Jaja, noen leser ting litt spesielt, som vanlig....ubegripelig tolkning....
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg insisterer på at det skal være mulig å diskutere sak her på forumet uten at noen skal angripe person.
Det er enkelte som ikke klarer å skille mellom det.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
knutjv
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 282
Joined: 25 Aug 2010, 16:05
Medlemsnummer: 890
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by knutjv »

Mange meninger her og noen såre tær virker det som. For vår del er det annerledes (eller ?):
Vi kjører usenket bil med masse bling og stæsj. Ikke for å imponere, brife eller noe sånt. Bare fordi Knut er sånn.
Vår MX-5 er en "InK edition" i følge logoen på forskjermen. Enkelt og greit: "Inger and Knut edition". Slik vi vil ha bilen.
Så får de andre gjøre som de vil. :) Vi koser oss.
Kjører toppløs nesten hver helg hele året gjennom, i alle fall hvis der ikke er kaldere enn 5 minus og ikke tett snødrev eller striregn.
DET er vår merkevare, hehe.
Inger n Knut
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Ørnbjørn »

Eg les masse byggetråder på Club Roadster og Mazdaroadster.
Har aldri lest nokon skrive at dei dei bygger eit monster — av utsjånad. Det seier jo seg sjølv at Miataen er søt, gitt proposjonene.

Når det gjeld styling så har eg aldri sett ein modell bli så smakfullt stylet som Mazda sin roadster. Folk bruker enormt med tid og pengar på dei rette delene. Deler av høg kvalitet som er så sjeldne at ein nok hadde betre hell i å finne ei lykkelig polsk jente i eit øst-tysk bordell under andre verdskrig. Ta ein titt i Mazdaroadster sine tema-tråder, Erik. Det gløder av lidenskap og kunne (nynorsk for kunnskap).

Når det gjeld senking og vinger. Vel, racerbiler har senking og vinger. Kjempemasse senk og kjempestore vinger.

Image
(den der er bygd for time-attack og daglig bruk — meiner eg har høyrt noko om høgdejusterbart understell, ein plass ;))

Det er ein ikkje-sak du vil debattere, det handler om smak og preferanser. Måten du legg det fram på verkar like mykje å gå på person(ar) som tema.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ørnbjørn wrote:......
Det er ein ikkje-sak du vil debattere, det handler om smak og preferanser. Måten du legg det fram på verkar like mykje å gå på person(ar) som tema.
Siden dette er en ikke-sak og siden det blir tolket som personangrep, så skal ikke jeg plage noen med flere synspunkter.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by 2re »

Vel, det bør være mulig å debattere en smakssak. I et fritt land kan man si at skamsenka biler er avsindig teit. Like fritt er det å mene det motsatte. Temaet kan man diskutere så lenge man har lyst.

Det blir helt håpløst når man begynner å danne seg konspirasjonstorier mot sin person for egen regning. At flere mener det samme betyr faktisk bare at de har sammenfallende mening. Ikke at de har rottet seg sammen mot deg. At man får slike ideer skyldes ofte personlig usikkerhet. Det er nå min mening at enten man mener det ene eller det andre får man stå for det uten at man skal føle seg truet eller fornærmet. Det går helt fint, og så går det helt fint at noen andre står for noe annet. Jeg lover, det går helt fint :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Ørnbjørn »

Når det gjeld 'lavt som livsstil' så finn eg det svært fascinerande kor mykje jobb og tid som går med til å pushe grensene for passform og høgd. Denne stilen har eksistert sidan hot-roden, gjennom Cal-boblene på 60-talet og fram til i dag. Dei siste åra har det, takka vera det fantastiske internett, verkeleg blomstra og spreitt seg. Med denne stilen har vi fått servert fantastiske bilete og hjartefølte historiar gjennom eit vell av nettstader og events. Og, med mindre det er showbil, så er det vel ingen som bygger sin bruksbil til det ubrukelige.

Lidenskap vil aldri øydelegge ei merkevare.
User avatar
henki
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 08 May 2009, 16:38
Medlemsnummer: 795
Location: Kragerø¸
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by henki »

Her er det mange synspunkter og jeg tar med mitt.Jeg gleder meg over mangfoldet av biler og har full respekt for at vi gjør bilene til det som vi liker selv.Og da er det jo bra om andre kan like det vi gjør i tilleg.og det er umulig å gjøre det slik at alle kan like en bil men det er lov å ha sin egen smak.Jeg gjør som jeg vil med bilen min,men om noen synes det er galt så er det helt greit.Det er vel litt vanskelig å få frem alt her som jeg mener men sett ditt preg på bilen og gled deg over det.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by MX-Jon »

Artig diskusjon dette her :)

Da jeg var 18 år (snart 30 år siden) var drømmebilen en Mercedes 190 2.3-16, senket og med fete Lorinzer hjul. Det hadde jeg jo selvfølgelig ikke råd til så istedenfor ble det en Renault 5 som ble bygget om til Renault 5
Alpine. (Renault svar på Golf GTI). Selvfølgelig senket, stylet og sotet. Sikkert mange som syntes det var patetisk.
Hadde jeg vært 18 år i dag hadde jeg sikkert ønsket meg en Porsche 991 C4 cab, men det hadde jeg selvfølgelig ikke hatt råd til. Istedenfor hadde det kanskje blitt en MX5 som hadde blitt senket, stylet og sotet til den
store gullmedalje for å bli nesten like kul som Porschen.

Enig med Erik at MX5 ikke er det beste utgangspunktet for å lage en tøff bil, men med begrenset budsjett må man gjøre noen kompromisser og det er vel ikke så mange andre kule alternativer i den prisklassen? De fleste ville sikkert heller gjerne skamsenket en Porsche 991 C4 cab enn en MX5 hvis de hadde hatt valget men så var det det med pengene da....

Nå har jeg blitt 30 år eldre, har fortsatt ikke råd til drømmebilen. Ville jo helst hatt en bil som var fantastisk morsom å kjøre og i tillegg imponerte både damene og gutta. Så da måtte jeg velge. Valget falt på en bil som er fantastisk morsom å kjøre, så får jeg heller imponere damene på en annen måte. (for 30 år siden ville jeg for eksempel kanskje stått slalom i bare t-skjorta, men siden jeg bare oppnådde å bli forkjølet har jeg sluttet med det) Men siden jeg har kjøpt den for kjøreegenskapene lar jeg skamsenkingen være. Men style den, det skal jeg gjøre. Jeg har nemlig kjøpt meg frontleppe :)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
alexj
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 07 Jul 2009, 02:20
Medlemsnummer: 856
Location: Lofoten
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by alexj »

Jøss her var det mange såre tær :shock:
Smaken er som baken! Selv er jeg enig med Erik når det kommer til ekstremstyling og senking, egne synspunkter må vel gå å legge ut uten å skal støte noen i klubben?
Jeg tolket Eriks innlegg som hans synspunkt i en diskusjon, ikke en trakassering av andre. Hvis man er så sår på andres meninger synes jeg man bør holde det for seg selv, dette er ærlig talt et diskusjonsforum.. Slik jeg kjenner Erik har han vel aldri sett ned eller på noen måte gått inn for å støte noen.

AOB: å ta et sitat ut fra sin mening i teksten blir feil, leser du hele innlegget sammensatt er det ikke "Derfor blir det så himla patetisk,Ekstra komisk,ikke er mulig å bruke den til noe fornuftig i det hele tatt."
Setter du det i rett sammenheng blir det: "Derfor blir det så himla patetisk når noen forsøker å transformere denne lille feminine bilen til et MONSTER.
De senker, styler og soter til den store gullmedalje,
.....men bilen er og blir et søtt lite sjarmtroll."
Dette er en subjektiv mening som på INGEN måte bør være støtende for enkelte.Erik prøver å få frem et poeng her, det blir derfor feil å ta ut enkelte ord for å sette sammen i et sitat hvor poenget blir borte.

Poenget i diskusjonen er jo å få frem flere meninger om temaet, ikke å klage på hverandres synspunkter, men å diskutere det.

Her er forresten min mening:
Når det gjelder mx-5 som brukelig: tjaaa mx-5en har vel aldri vært noe praktisk anlagt, men det skal sies at jeg får plass til snowboardet når jeg tar ned taket :lol:
Det skal vel også sies at det er lite praktisk å senke en mx-5 noe særlig.. Jeg vil tro Mazda vet hva de gjorde da de designet bilen med opphenget de satte på. Jeg skal ikke si at det ikke kan forbedres med å sette på uorginale coilovers osv, men å blodsenke er vel ikke akkurat praktisk på våre "flotte" veier i Norge... Kjøreegenskapene blir da ubrukelige i mine øyne (iallefall her i nord Norge...)

Når det kommer til mx-5 som merkevare taler den for seg selv med kåring som verdens mest pålitelige bil og verdens mest solgte roadster.

Vi har alle en felles interesse for mx-5 og det er gøy å se alle på treff, fordi INGEN mx-5 er lik! Alle har personlige trekk.
(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by DanielHovdahl »

Grunnen til at mange blir litt på tå-hev over en slik uttalelse hos OP, er i hovedsak noe av vinklingen på temaet. Jeg selv reagerte ganske på det, og følte meg derfor truffet. Fordi du sier det blir "komisk" og sitat: noen av de fortvilede forsøkene, blir fremstillingen som om du latterliggjør og nærmest "håner" en hel stil-gruppe (ikke meg personlig, men sjangeren av stil) og det blir veldig feil, i min mening. Det ble en veldig negativ ladning på emnet, noe som da vil føre til reaksjoner naturligvis.

... Men det var vel ikke meningen, bevisst ihvertfall.

Det er vell og bra at noen liker å holde bilene originale, og at noen gjør noe annerledes med de. Det skaper variasjon, og forhindrer konformistiske tilstander i samfunnet. (Hadde alle bilene vært skamlave, så hadde det jo ikke vært like moro :wink: )

Dette er ikke noe personangrep, mer konstruktiv kritikk og av hvordan jeg tolker ting.
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by biXen »

Men som 2re er innpå så er det likefullt våre egne syn på hva som er kult som gjelder. Jeg tviler på at f.eks. Rudolf står og ler av deg om du kommer med en time attack bil på et treff, han er nysgjerrig som alle andre. Mens hans mening er det den er, vi andre har andre meninger, forstår ikke grunnen til å stresse seg sånn opp. Jeg synes at f.eks. både Beverly som er gjennomført flott i ganske original stil er kult, mens hvis jeg går på et banetreff så vil jeg heller se på Harald sin bil. Ove kjører fletta av meg med original mx5 :) Og det var ingen på rudskogen som beskrev noen av MX-5ene som søte så jeg hørte, men det er da vitterlig en "liten søt bil med smilefjes". De på bildene har vel dratt det litt forbi kjørbart i de fleste tilfeller.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk stresser seg opp, det er hva du selv synes som er det viktige, jeg hadde ikke kjøpt en annen bil enn den jeg har om alle i verden synes noe annet enn meg.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply