MX5 som merkevare

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

MX5 som merkevare

Post by Rudolf »

obi-one wrote: Når det gjelder merkevarer og bil liker jeg tredelingen mellom funksjonelle, hedoniske (egen nytelse) og symbolske merkevarer:

Skoda (for nuftige mennesker)
VW (Das Auto) (egen nytelse)
Audi (Vorsprung durch technik) (symbolsk)

En Skoda får deg fra A til B, en VW (kan) gir deg en god opplevelse av å kjøre en god bil, mens en Audi kjøper du for å vise hvem du er. Delene i disse tre merkene er i forbausende grad de samme, som mange sikkert vet.

......

For meg er en MX-5 veldig hedonisk, kjøregleden er mye viktigere enn "briefefaktoren", bilen oppleves best innenfra og ut.....
Fikk lyst til å dvele litt ved dette som obi-one skrev i en annen tråd ....
(med fare for å lage en større debatt :wink: )

Først og fremst er jeg helt enig med obi-one.

MX5 er først og fremst skapt for egen nytelse.
Skrytefaktoren er heller liten.

.... skrytefaktoren er stooor hos barnehagebarna jeg passerer hver dag på vei til/fra jobben,
de fryser i bevegelsen og står måpende i flere minutter etter at jeg har passert (spesiellt hvis jeg hilser med vippelyktene) :D
Det er fordi bilen ser så snill og uskyldig ut (barnas reaksjon lyver aldri).

Hvis du skal imponere de tøffe gutta (eller damene) med en barsk bil er IKKE MX5 bilen for deg.

Derfor blir det så himla patetisk når noen forsøker å transformere denne lille feminine bilen til et MONSTER.
De senker, styler og soter til den store gullmedalje,
.....men bilen er og blir et søtt lite sjarmtroll.

Ekstra komisk blir det når de senker bilen så mye at det beviselig ikke er mulig å bruke den til noe fornuftig i det hele tatt.
Samtidig monterer de tauekroker og spoilere for å få det til å se ut som den akkurat kommer fra ræserbanen (noe som ikke ville vært mulig).
Show.....No Go, heter det visst.

Jeg har vurdert å starte en egen tråd med bilder fra noen av de fortvilede forsøkene på å få den søte lille til å se barsk ut, men denne tråden eksisterer jo allerede.
For meg blir de aller fleste forsøkene bare komiske ......

Kjør debatt !

Erik
... som synes kjørbare biler ser best ut.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Sukk ..... :roll:
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by DanielHovdahl »

Jeg føler meg truffet...


[PS: Den siste der er Photoshop, FYI]
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by biXen »

Forskjell på å barbere seg og skjære huet av seg ble det sagt en gang, det gjelder vel her også. Den nederste der er kul hvis man tar en av-bmwifisering av hjula og heiser den litt til brukanes høyde. Men tja, de er nok mest søte. Kvinnfolk som snur seg mest. Men siden det handler om nytelse så er vel det viktigste hva man selv liker med bilen, enten det er knukket aksling look eller trebåt look :)

Men cab er og blir noe litt spesielt og vanskelig å sammenligne. Mazda generelt er flinke på design. MX-5 NA og RX-7 FD har holdt seg i 20 år. RX-8 var forut sin tid, først de siste årene begynner biler å ligne og våge seg på slike linjer (inkludert til en viss grad GT-86). Nå til dags får jeg nesten kommentarer hver gang jeg kjører en plass, for 3-4 år siden var det en gang hver 3 måned maks. Har tatt tid for å synke inn. Går fortere med CX-5 og 6 selger og kommer til å selge som hakka møkk.

Gleder meg til ny MX-5 og RX-7 allerede ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by DanielHovdahl »

Bilen min er ikke like lav som noen av de bilene der (... Men nærme) og jeg har kjørt på bilen 20k kilometer i sommer, uten problemer. Selv en 600km lang tur til Nord-Trøndelag gjennom Østerdalen, hvor jeg presterte å kutte 1,5-2 timer på GPS'en - null problem. Så det å si at de er ubrukelige, blir å ta i :P
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
BTs
500 RPM
500 RPM
Posts: 57
Joined: 30 Jul 2012, 18:49
Medlemsnummer: 1032
Location: Elverum. Utflytta moing
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by BTs »

Bilen min er KLIN orginal ennå, men den skal bli lavere, spoiler, rollebar, recaro seter +++, men uansett, så blir det feil og lage en diskusjon om det der. Folk må da få ha bilen sin akkurat som de sjøl vil, så kan du GJERNE ha bilen din helt orginail. Fint for deg ;)
Brede

Mazda miata 1.6 90 mod blå
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Ørnbjørn »

Kva skal debatteres?
MX-5 som merkevare — bilen er vel ein av dei sterkaste og 'reinaste' merkevarene som finnes i bilindustrien. Ei kruttsterk arverekke som kjem til å fortsette i neste modell, sannsynligvis til ei samla verdspresse si store beundring, som den har gjort sidan 1989.

Når det innlegget forøvrig…

Image
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Rudolf »

DanielHovdahl wrote:Bilen min er ikke like lav som noen av de bilene der (... Men nærme) og jeg har kjørt på bilen 20k kilometer i sommer, uten problemer. Selv en 600km lang tur til Nord-Trøndelag gjennom Østerdalen, hvor jeg presterte å kutte 1,5-2 timer på GPS'en - null problem. Så det å si at de er ubrukelige, blir å ta i :P
Brukelig til hva ?

Det er sikkert mulig å lure en skamsenka MX5 bortover en asfaltert landevei, men det er jo åpenbart at det meste av kjøreegenskapene er borte.
Hjulopphenget er jo konstruert med fjærer og dempere.
De skal jo ha en fjæringsvei å jobbe med.

Det ble jo gjorte en endring på NB i forhold til NA fordi fjæringsveien bak (den originale) var for kort.
På de skamsenka bilene er jo denne redusert fra 7-8 cm til en halv (?).

Bilen må jo fjære hvis den skal ha noen som helst kjøreegenskaper.
Den må også få lov til å krenge (selv om man monterer krengningshemmere).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

bretorg wrote:Bilen min er KLIN orginal ennå, men den skal bli lavere, spoiler, rollebar, recaro seter +++, men uansett, så blir det feil og lage en diskusjon om det der. Folk må da få ha bilen sin akkurat som de sjøl vil, så kan du GJERNE ha bilen din helt orginail. Fint for deg ;)
Alle skal få ha bilen sin akkurat som de vil :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by GTX-Lars »

For meg funker det best slik:

MX5; litt senka fast og fin gocart. Som over; ungane liker den. Viss ein mann ser etter så er det vel for han trur det er ei søt jente som kjører... :lol:

Touareg; høg komfortabel bil. Tullete mykje offroadutsyr som eg neppe ta i bruk. Ei jente no og då som snur seg. Eg trur dei snur seg etter "symbolet" og ikkje looken... :P

Eg burde vel egentlig hatt ein Nissan Leaf. Begge dei to andre er egentlig tullete for mitt bruk, men tullete er kjekt. Så når eg suser rundt her og der så vil eg enten ha det superkomfortabelt eller "gocart". Eg trur ikkje eg hadde trivst med orginale fjører/høgde på MX5'n for då hadde den blitt for "normal" for min smak...

Nokon syns MX5'n er genial for den gir kjøreglede og har kvalitet. Andre syns det er tullete for MX5'n ikkje har 7-seter sjølv om dei berre er fire i familien. Spør du meg så er fleirbruksbil sløsing med penger... Men det er ikkje mange som er enig med meg der :)

Hadde jo vert litt kjipt viss alle kom med samme looken. Ser for meg samtalane på treff:
Person 1: Eg bytta til ein sånn derre...
Person 2: Å, så smart det gjorde eg og. Også satt eg på ein slik...
Person 1: Så genialt. Akkurat som på min
Og så skal dei gå til bilane sine og heldigvis er det forskjellig skiltnr så dei finner fram til rett raud mx5 med 14" sjøstjerner

Men når det er sagt så syns eg ein orginal MX5 kan være skikkelig fin. Det må berre være gjennomført

Ellers er det vel ikkje mange her på forumet som skamsenker

Mvh frå han som har den styggaste MX5'n på forumet med kjipe felgar og raud HT på ein BRG MX5... Det er slikt som er fysj og fy! Men ting vert snart bedre :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by DanielHovdahl »

Rudolf wrote:
DanielHovdahl wrote:Bilen min er ikke like lav som noen av de bilene der (... Men nærme) og jeg har kjørt på bilen 20k kilometer i sommer, uten problemer. Selv en 600km lang tur til Nord-Trøndelag gjennom Østerdalen, hvor jeg presterte å kutte 1,5-2 timer på GPS'en - null problem. Så det å si at de er ubrukelige, blir å ta i :P
Brukelig til hva ?


Erik
Brukelig til akkurat det den var ment til, å kjøres og det hardt. Kjøreegenskapene er absolutt ikke borte, nei den vil ikke slå noen banerekorder men den er definitivt fortsatt veldig kapabel, selv med skamsenk. Hvorfor? Fordi det er kvalitetsdempere som har mer enn nok fjæringsvei, som kun begrenser seg med hvor bakken er. Jeg synes min er mye mer morsom å kjøre, enn en som er mer "riktig oppsatt" (les:mykere, mer krening etc).

Bilen min er ikke bygd for rundetider, den er bygd for å gi meg et smil om munnen når jeg kjører den (og når andre ser på, du skal se uttrykket til folk når jeg glir forbi - kan med 98% sikkerhet garantere deg at flere ser på min enn din!) og når jeg ser på den selv, når jeg har parkert. Ergo: den er "brukelig" til akkurat det den er bygd til, av meg.

Hva som er brukbart eller ikke er personlig preferanse og helt åpent til tolkning.
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Ørnbjørn »

Noko av det beste med Miata er spennet i kva folk gjer med den.
Har sett den original, racerbil, dragracebil, monstertruck, skamsenket, som ein jaguar, som ein alfa, som ein lotus, med wankelmotor, med V8er, uten vindauger, som rallybil, som stasjonsvogn, som coupe.

Omfamn forskjellane. Å kalle andre sitt val latterlig, ubrukelig og patetisk syns eg er teit stil.
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by AOB »

Hva er det du driver med nå Erik?
Du ser ned på andre som velger å ha bilen sin ulik din..? Trodde du, av alle visste å tråkke forsiktig rundt salaten. Hvorfor ønsker du debatt? Hva vil du ha ut av det? Trenger du synpunkter fra andre her på forumet hvorfor de velger som de gjør? Da kan du spørre på en helt annen måte. Sitat deg: Derfor blir det så himla patetisk,Ekstra komisk,ikke er mulig å bruke den til noe fornuftig i det hele tatt. Sitat slutt.
Når du har en posisjon som du har i miljøet burde du tenke deg om to ganger før du velger å skrive slikt. Noe er galt når folk føler de må "forsvare" sine valg av deler til sine biler her inne. Er ikke rart miljøet blir splittet når det er slik det skal være... Sikkert masse skrivefeil osv osv men dere får med dere budskapet
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Harald »

greit med en bekreftelse hvorfor man ikke liker alle folka i klubben her innimellom, hadde nesten glemt det jeg :)

hilesen han med veldig senka , sota, monster mx5 med rød slepekrok, vinge, splitter og bråkete eksos :p
Image


Det bør være takhøyde for alle ender av skalaen, fra orginale biler, til biler laget kun for show, eller rene leketøy med kun en funksjon.
Når folk så sentralt i klubben, har denne innstillingen vist over her så blir det veldig lite inkluderende. Man risikerer å tråkke mange eiere av mx5 på tærne, kanskje ikke bevisst, men resultatet er at det fremstår som et sted hvor visse typer av mx5er/eiere ikke er velkomne, og med et såpass lite mx5 miljø som det tross alt er i norge er ikke det retningen man bør gå i.

synes forsåvidt ikke mx5ene er no mindre søte selv om de får grisesenk og kule hjul :P
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX5 som merkevare

Post by Ørnbjørn »

Harald wrote: Når folk så sentralt i klubben, har denne innstillingen vist over her så blir det veldig lite inkluderende. Man risikerer å tråkke mange eiere av mx5 på tærne, kanskje ikke bevisst, men resultatet er at det fremstår som et sted hvor visse typer av mx5er/eiere ikke er velkomne, og med et såpass lite mx5 miljø som det tross alt er i norge er ikke det retningen man bør gå i.
det han sa.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

AOB wrote:Hva er det du driver med nå Erik?
Du ser ned på andre som velger å ha bilen sin ulik din..? Trodde du, av alle visste å tråkke forsiktig rundt salaten. Hvorfor ønsker du debatt? Hva vil du ha ut av det? Trenger du synpunkter fra andre her på forumet hvorfor de velger som de gjør? Da kan du spørre på en helt annen måte. Sitat deg: Derfor blir det så himla patetisk,Ekstra komisk,ikke er mulig å bruke den til noe fornuftig i det hele tatt. Sitat slutt.
Når du har en posisjon som du har i miljøet burde du tenke deg om to ganger før du velger å skrive slikt. Noe er galt når folk føler de må "forsvare" sine valg av deler til sine biler her inne. Er ikke rart miljøet blir splittet når det er slik det skal være... Sikkert masse skrivefeil osv osv men dere får med dere budskapet
Dette var visst et sårt tema.
Og jeg innser at det er vanskelig med ironi når det gjelder utseende på bil.

Jeg ønsker ikke å tråkke ned på noen her på forumet, derfor forsøkte jeg å gi eksempler på det jeg synes er ekstremt.
Det var greit å få vite at ihvertfall et av bildene var Photoshop.

Hvis det er noen som føler seg truffet så beklager jeg det.
Jeg bøyer meg i støvet og beklager for alle at jeg tok opp dette temaet på en ufin måte.

Jeg skal prøve å holde meningene mine om dette temaet for meg selv.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply