Vinterting

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Vinterting

Post by Slurfi »

Så var det snø her oppe i nord igjen, og minusgrader. Fikk et lite problem når jeg skulle ut å kjøre.. begge dørene var frosset fast. Brukte vel 10 minutter på å åpne pasasjerdøren med hjelp av litt Låsspray. Noen som har noen smarte triks for å unngå slikt, eller må man bare passe på å ha med seg låsspray uansett hvor man går?

En annen ting som kunne være kjekt å vite, bare sånn i tilfelle.. mener jeg har lest at det ikke er noe særlig å slepe en mx5, noe om at det ikke er noen punkter fremme på bilen som er egnet til dette. Stemmer det?

Dersom noen har noen lure tips til vinterbruk av mx5 er det bare å komme med dem.
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Du får kjøpt en stift ( selvsagt husker jeg ikke hva det heter ) på bensinstasjonen som du gnir ut på gummilistene ved dørene. Da går de opp hur lett som helst.

Ellers er det bare å tute og kjøre, MX-5 er en fin fin vinterbil :)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Du tenker sikkert på silikonstift.
De to festepunktene i haikjeften skal visstnok pr definisjon være tjoringspunkter for transport. Alle som har jobbet litt med MX5 vet at det ikke er noe problem bruke dem som slepekroker. Bilen tåler det fint.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Pelle wrote:Du tenker sikkert på silikonstift.
De to festepunktene i haikjeften skal visstnok pr definisjon være tjoringspunkter for transport. Alle som har jobbet litt med MX5 vet at det ikke er noe problem bruke dem som slepekroker. Bilen tåler det fint.
Huff,...og jeg som har tatt vekk mine kroker. Får håpe jeg ikke behøver å taues. :?
Last edited by mojo-91 on 17 Nov 2004, 11:10, edited 1 time in total.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg har alltid syntes at det mangler noe i taket på hardtoppen på mx5en. Det er jo bare svart glassfiber der og kondensen setter seg rimelig kjapt når det er fuktig vær.

Jeg gikk til innkjøp av slik svart stoffmatte som man polstrer hjemmelagde bilhøytalere/basskasser med. Kjøpte det på Thorshov bilrekvisita..
I taket er det et avgrenset rektangulært felt som bukter seg rundt hardtoplåsene. Dette feltet i takt tapet jeg på kryss og tvers med dobbeltsidig teppetape. Deretter klebet jeg på stoffet og brukte en skarp tapetkniv som jeg enkelt og greit førte langs sprekken av dette feltet . Da får du en helt fin og jevn kandt. Resultatet ble helt topp :mrgreen:

Det er mye lunere i kupeen nå, synes jeg :D
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

mojo-91 wrote:Jeg har alltid syntes at det mangler noe i taket på hardtoppen på mx5en.
Originale hardtop'er har et lag med ca. 1 cm sort myk isolasjon/innertak.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Du kan kjøpe headliner fra nyere hardtop ser det ut til.
Tatt fra http://www.miata.net/garage/hardtop/ :

Q) Can I add a headliner to my pre-'92 Miata hard top?

Yes. The Mazda part number is N0076803100, and it costs about $126. Motorsport (800-633-6331) also sells one, the part number is 80034001 and it costs $45.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Smør låssylinderene med tynn låsolje før det blir minusgrader. Låsspray er bare en nødløsning etter at låsene er frosset. Smør silikon på gummilistene slik at dørene ikke fryser fast.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

HansT wrote:
mojo-91 wrote:Jeg har alltid syntes at det mangler noe i taket på hardtoppen på mx5en.
Originale hardtop'er har et lag med ca. 1 cm sort myk isolasjon/innertak.
da ser det ut til at jeg sitter med en uoriginal hardtop, jeg da :(
Ja, ja,..det spiller vel ingen rolle. Den er tett og fin og ble nylakkert i fjor med ny vinduslist og greier. :)
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

Da har jeg original hard top :D
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

mojo-91 wrote: da ser det ut til at jeg sitter med en uoriginal hardtop, jeg da :(
Ja, ja,..det spiller vel ingen rolle. Den er tett og fin og ble nylakkert i fjor med ny vinduslist og greier. :)
Ikke sikkert... kanskje noen har tatt den av... :)

Står det Nippon i bakruten da?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Orginal Hardtop frem til 91 hadde ikke innertrekk i bakruta og heller ikke varmetråder.
Jeg tror ikke det er mange uorginale hardtopper i Norge.
Min er orginal og før 91.
Hvis du har "Nippon Safety Glas" bakrute og like låser/klemmer som på Cabben så er den orginal.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

arildh wrote:Orginal Hardtop frem til 91 hadde ikke innertrekk i bakruta og heller ikke varmetråder.
Jeg tror ikke det er mange uorginale hardtopper i Norge.
Min er orginal og før 91.
Hvis du har "Nippon Safety Glas" bakrute og like låser/klemmer som på Cabben så er den orginal.
da har jeg original jeg også :mrgreen:
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Vinterting

Post by webizz »

Hadde det samme problemet på min '91 - men fikk montert sentrallås, og etter det er ikke problemet med frosne låser like påtrengende. Kostet meg 1800,- ferdig montert. Anbefales.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Vinterting

Post by Vidar »

Sentrallåsen min kosta 400 kroner... Ekstra.. Kjøpte bare sentrallåsservoer og alarmen styrer setrallåsen. Skjønner ikke hva dere prater om når dere siser frossne laåsylindre..
webizz wrote:Hadde det samme problemet på min '91 - men fikk montert sentrallås, og etter det er ikke problemet med frosne låser like påtrengende. Kostet meg 1800,- ferdig montert. Anbefales.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply