Godkjenning av M45 kompressor

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Øivind
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 18 May 2011, 13:50
Location: Sandvika
Status: Offline

Godkjenning av M45 kompressor

Post by Øivind »

Da er jeg i prosess for å få godkjent min MX5 med hovedsakelig m45, men også alt det andre jeg har puttet på ila. de 15 årene jeg har hatt den..
Har hatt første visning, mye bilder ble tatt og jeg fikk litt info før de flyttet "saken min" over til en annen avdeling og ny time.

Er det noen som faktisk HAR fått godkjent en kompressor? og hva måtte evt gjøres for å få dette i gjennom?
De spurte om TUV-papirer på kittet og jeg ble svar skyldig. Finnes det noe slik dokumentasjon eller liknende på dette?
Bremsene er kansje et problem, mulig jeg kan oppgradere til 1,8l bremser da min er 1,6l, men de sa jeg måtte høre med Mazda vedr. dette... det blir nok lett:/

Om noen har noe erfaring rundt dette, eller faktisk HAR fått dette godkjent er det supert om dere skriver litt om det her i tråden:)
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Godkjenning av M45 kompressor

Post by Trym N1290 »

Hei!
Spennende, og ønsker deg all lykke til med videre framgang.
Jeg har aldri tatt denne prosessen selv, men en kan søke opp ganske mye info her på forumet om det.
Så vidt meg bekjent trenger du papirer fra mazda på at bilen tåler effekten du øker til. Noe Mazda Norge ikke har av interesse å gi deg, dermed er du stuck? samt Jr har vell ikke Tuv papirer vidt meg bekjent for kompressor kittet.

Mvh Trym
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Øivind
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 18 May 2011, 13:50
Location: Sandvika
Status: Offline

Re: Godkjenning av M45 kompressor

Post by Øivind »

Dette er jo en prosess de fleste burde begynne å tenke på mht. de nye reglene ved EU-kontroll, om man ikke klør i fingrene etter å demontere kompressor annethvert år da:)

Mazda Norge svarer ikke i det hele tatt på mine henvendelser (som forventet) så jeg skal prøve å kontakte Mazda Japan.. må jo bare prøve.
Bilsakkyndig har nok mandat til å vurdere saken selv om en ikke får noe utsagn fra Mazda vedr. dette, men veien blir nok litt mere humpete.

JR har ikke TUV men jeg har skaffet noe liknende et CARB-dokument selv om dette ikke er det samme, men bedre enn ikke noe. Så får vi se hva avgjørelsen blir.

Litt forundret over at ingen har fått dette godkjent allerede, mener å ha lest at noen har dette i vognkortet? Kansje det var turbo, men det er av interesse likevel om noen har fått turbo godkjent.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Dette er ikke noe å være forundret over dette.
Svært mange har forsøkt å få overlading godkjent, nærmere 100% har fått avslag.

Grunnen til avslag er at BT krever dokumentasjon på at bilen er egnet for større effekt,
og at dette ikke går ut over typegodkjent utslipp fra den aktuelle bilmodellen.
Denne dokumentasjonen må være utstedt av bilprodusent og/eller godkjent sertifiseringsorgan (TÜV/Dekra el.l)

Bilprodusent dvs. Mazda vil ikke gi slik dokumentasjon.
Det er 101% sikkert.
Ikke Mazda Norge, ikke Mazda Europa, ikke Mazda Japan.

Da gjenstår det TÜF, Dekra eller lignende EU-godkjent sertifiseringsorgan.
TÜF har gitt godkjenningsdokumenter til ferdigskrudde oppsett levert av leverandører i Tyskland og Danmark (mulig flere).
Da må disse oppsettene kjøpes (og monteres) i Tyskland eller Danmark og måles gjennom av nærmeste godkjente laboratorium.
Dette kan du spørre f.eks. I.L. Motorsport om.

Altså, ikke noe å være forundret over.
Det er bare litt komplisert, og dyrt.

Det finnes en håndfull biler med godkjent overlading i vognkortet.
Dette er "arbeidsuhell" begått av en (over?-) ivrig betjent hos lokale B.T.
Hvis du går gjennom saksgangen her, så er den ikke helt "etter boka".
Dette er unntakene som bekrefter regelen.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Godkjenning av M45 kompressor

Post by Trym N1290 »

Og det er egentlig ikke noe som gjør eu kontroll værre nå en før angående ettermontert turbo eller kompressor. Det har ikke vært lov før, og heller ikke nå ;-) Er det ikke godkjent, plukk det av med mindre en er klar over risikoen av at du kan bli sendt til bt.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Godkjenning av M45 kompressor

Post by MX-Jon »

Enig med Trym. Hovedforskjellen slik jeg har forstått det er at tidligere kunne kontrolløren "la være" å se etter om det var gjort noe som endret ytelsen. Nå skal de spesifikt se etter slike endringer slik at det blir vanskelig for dem å late som om de ikke så noe. Dvs forskjellen er størst for de som hadde noen velvillige kontrollanter.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Godkjenning av M45 kompressor

Post by helly »

Med de nye reglene kan vel BT "fryse" en bil som har blitt godkjent. Sånn at du ikke får tilbake bilen før BT har sett på den. Eller har jeg blitt fortalt skrøner? I så fall så sliter jo den mekanikeren som ikke klarte å se alle modifikasjonene.
1990 1.6
jensi
0 RPM
0 RPM
Posts: 22
Joined: 19 Apr 2014, 09:42
Status: Offline

Re: Godkjenning av M45 kompressor

Post by jensi »

Hei.
Hva med forsikrings problem ved eventuelle ulykker? Det som dessverre holder meg litt igjen for å endre på ytelsen.
Har egentlig ikke godkjent forsikring ved endring av motor ytelse....ryktes det.
Noen som har noe formening om dette?
Mvh Jens
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Godkjenning av M45 kompressor

Post by Rudolf »

jensi wrote:Hei.
Hva med forsikrings problem ved eventuelle ulykker? Det som dessverre holder meg litt igjen for å endre på ytelsen.
Har egentlig ikke godkjent forsikring ved endring av motor ytelse....ryktes det.
Noen som har noe formening om dette?
Mvh Jens
Det er ikke noe problem så lenge du opplyser til forsikringsselskapet at ytelsen er øket.
Det kan skje med alle mulige biler det .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Øivind
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 18 May 2011, 13:50
Location: Sandvika
Status: Offline

Re: Godkjenning av M45 kompressor

Post by Øivind »

Eu-kontrollen tidligere krevde vel ikke at kontrolløren så etter slike modifikasjoner, det gjør den nå.

Min bror fikk nylig ikke EU-godkjent sin bil på verkstedet han bruker pga. ettermontert eksos og senkesett som har sittet på i flere år, t.o.m kontrollert og godkjent på samme verksted i 2013, da dette ikke stod i vognkortet og var tydelige modifikasjoner.
Bilen måtte derfor vises til BT hvor han måtte dokumentere at dette var TUV-godkjent.

Jeg snakket da med verkstedet som har utført EU-kontroll på min MX5 de siste 3 gangene, de sa at dette ikke har vært noe tema tidligere men nå kunne de ikke godkjenne biler om de var modifisert utover det som var spesifisert i vognkortet.

Da bestilte jeg time for visning og begynte å samle de domumenter jeg kunne finne.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Øivind wrote:Eu-kontrollen tidligere krevde vel ikke at kontrolløren så etter slike modifikasjoner, det gjør den nå.
.......
Det er nok feil.
EU-kontroll tidligere innebar at man skulle se etter "endringer som kunne påvirke motorytelse".
Det var ikke en del av "tippekupongen", men et krav til kontrollerende verksted.

Nyheten nå er at dette skal bekreftes eksplisitt i skjemaet.

Og husk;
EU-kontroll varierer enormt mellom de forskjellige verksteder.

Jeg har hørt om en kar som fikk godkjent bilen sin hos verksted i Norge mens han, og bilen, var på ferie i Frankrike.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
jensi
0 RPM
0 RPM
Posts: 22
Joined: 19 Apr 2014, 09:42
Status: Offline

Re: Godkjenning av M45 kompressor

Post by jensi »

Rudolf wrote:
jensi wrote:Hei.
Hva med forsikrings problem ved eventuelle ulykker? Det som dessverre holder meg litt igjen for å endre på ytelsen.
Har egentlig ikke godkjent forsikring ved endring av motor ytelse....ryktes det.
Noen som har noe formening om dette?
Mvh Jens
Det er ikke noe problem så lenge du opplyser til forsikringsselskapet at ytelsen er øket.
Det kan skje med alle mulige biler det .....
Erik

http://www.side3.no/motor/dette-kan-bet ... 58413.html

Les:En bil som ikke er godkjent/forskriftsmessig får du heller ikke forsikret. Enkelt og greit.

??
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Godkjenning av M45 kompressor

Post by Rudolf »

jensi wrote:

http://www.side3.no/motor/dette-kan-bet ... 58413.html

Les:En bil som ikke er godkjent/forskriftsmessig får du heller ikke forsikret. Enkelt og greit.

??
Det er riktig.

Ble litt høna og egget her ....
Først godkjenning, så endring av forsikring.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply