Bagasjestativ, igjen. :-)

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Bagasjestativ, igjen. :-)

Post by webizz »

Litt inspirasjon, og litt behov for større plass, har gjort at man vurderer et bagasjestativ på bakluka. Så langt så godt.

Men: Hvilken vei SKAL det egentlig stå?

På engelske, gode gamle sportsbiler som har slike, er bøylen som står opp bakerst på stativet, etter montering, mens på en del andre jeg har sett, så er bøylen foran, når stativet er montert.

Siste jeg hadde et sånn, var bøylen bak, og det fungerte helt greit.

Noen med meninger her?
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Bagasjestativ, igjen. :-)

Post by Lloyd »

Mener det er nevnt tidligere at den bør stå foran.
Dette for eventuell kollisjon/bråstopp og at den skal stoppe fremover energien til lasten!

På samme måte som det er med lasting av tilhenger.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Bagasjestativ, igjen. :-)

Post by webizz »

Lloyd wrote:Mener det er nevnt tidligere at den bør stå foran.
Dette for eventuell kollisjon/bråstopp og at den skal stoppe fremover energien til lasten!

På samme måte som det er med lasting av tilhenger.
Ja, men samtidig: vil ikke kraften i en kollisjon også ta med stativet? Litt usikker på fysikken her, men det vil vel være avhengig av hvor godt stativet er festet til bagasjelokket? (På den litt muntre siden: På min vil dette utgjøre en "utskytningsrampe", da eventuell bagasje vil bli skutt opp via veltebøylen...) :-)
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Bagasjestativ, igjen. :-)

Post by Lloyd »

Smak og behag da. :-D

Er stroppene gode, så har kanten liten betydning.

Og veltebøyle stopper/deflektere kofferter rimeligt bra vil eg tro.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Bagasjestativ, igjen. :-)

Post by Sunnmøring »

Eg personlig trur denne kanten er der fordi harde koffertar og liknande ikkje skal skli av. Sjå for eksempel liknande stativ på bilar der bakluka er enda Meir på skrå nedover.
Stroppene skal halde all last ved kollisjon.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Bagasjestativ, igjen. :-)

Post by Rudolf »

Sunnmøring wrote:?........
Stroppene skal halde all last ved kollisjon.
Men ikke nok til at kofferten sklir av fordi stativet står på skrå?

Logikken tilsier at bøylen skal være foran for å hindre koffert i nakken ved kollisjon (selv om man har stropper).

Erik


Sent from my iPad using Tapatalk
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Re: Bagasjestativ, igjen. :-)

Post by Silverboy »

Rudolf wrote:
Sunnmøring wrote:?........
Stroppene skal halde all last ved kollisjon.
Men ikke nok til at kofferten sklir av fordi stativet står på skrå?
Hva med i den tiden man legger på kofferten og til man får på stroppene?
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Bagasjestativ, igjen. :-)

Post by MX-Jon »

Hvis man googler "MG luggage rack" ser det iallfall ut som om de gamle sportsbilene vanligvis har bøylen bak.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Bagasjestativ, igjen. :-)

Post by Rudolf »

MX-Jon wrote:Hvis man googler "MG luggage rack" ser det iallfall ut som om de gamle sportsbilene vanligvis har bøylen bak.
Blir ikke mere fornuftig for det.

Jeg ville ikke være utsatt for en frontkollisjon med tung koffert på brett som er snudd feil vei.

Man behøver ikke være fysiker for å forstå det.

Men for all del, snu det gjerne feil vei slik at kofferten ikke sklir av før den er stropper fast eller pga den ekstreme akselerasjonen bilene våre har.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Bagasjestativ, igjen. :-)

Post by Ove N »

Jeg fant noen saker her på forumet fra tidligere :
Rudolf wrote:`

Det gjorde heller ikke noe at den hadde orginal hardtopp i bilens farge og var pen i lakken.

Image

Bilen var dessuten utstyrt med endel orginalt Mazda ekstrautstyr:
Fast bagasjegrind, pyntelister på dører, innstegslister og skvettlapper bak

Erik
Og orginale fastmonterte stativet i bruk..
Rudolf wrote:
Som vanlig er det ikke no problem å få plass til 4 felger pluss 4 dekk i en MX5.

Image



Sinsengarasjen Ræserbilklubb stilte med ikke mindre en tre biler:
Jon, debuterte med sin nye røde og med de gamle Yokohamaene til Rudolf (han måtte frakte dekkene og montere dem på banen, derfor det kledelige bagasjestativet):

Image


Erik


Rudolf sitt orginale monterte i lokket er "bøyen" bak, og MX jon på banen med "bøyen" plassert i forrkant..
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Re: Bagasjestativ, igjen. :-)

Post by Silverboy »

Enig i at den typen som sitter på Mx Jon sin sitter riktig vei.

En god indikasjon kan jo være stativet til Nc, med bremselys.. Bortsett fra for Drifting gutta så gir det ihvertfall god mening at bremselyset skal bakover.

http://www.mx5parts.co.uk/instructions/ ... V4-747.pdf
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Post Reply