MX-5 og Regjeringsplattformen

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

MX-5 og Regjeringsplattformen

Post by Alex M »

Jeg har gått igjennom regjeringsplattformen for å se hva denne har av betydning for oss som MX-5 eiere og for fremtidige kjøp av MX-5.

1. Engangsavgift for biler eldre enn 20 år fjernes. Dette betyr at alle NA og mange NB kan importers uten engangsavgift. Ikke dårlig.

2. Ingen endringer (utover prisstigning?) i drivstoffavgiftene, dette er vel bra.

Så til de som skal kjøpe ny MX-5 i fremtiden, fra dokumentet:

Fortsette grønn omlegging av engangsavgiften for kjøp av nye kjøretøy ved å øke CO2-og NOx-komponentene, og redusere andre komponenter tilsvarende. Nye utslippsverdier (WLTP) innføres provenynøytralt slik at den grønne omleggingen av engangsavgiften forsterkes.

I klartekst betyr det at co2 komponenten skal vektlegges mer i beregningen av engangsavgiften, og vekt som komponent reduseres.
Dette taler for høyere engangsavgift for MX-5.

Overgangen til WLTP skal være provenynøytral.
Isolert sett skal ikke dette ha noen betydning for engangsavgiften, men det kan komme uforutsette utslag for enkeltmodeller. Slik jeg forstår regner man at det er et 20% avvik mellom utslipp beregnet etter WLTP og gammel standard. Jeg har ikke sett utslippsverdiene for mX-5 beregnet etter WLTP standarden men jeg skulle tro at avviket mellom gammel og ny standard er lavere enn 20% for MX-5.

Men for de som vurderer ny MX-5 er det vel liten til å utsette kjøpet til neste år - bensin og diesel biler får neppe lavere engangsavgift uansett.

Så er det bompenger - man skal prøve å begrense galskapen.
For de av oss kjører mye på tur i vår MX-5 er det frustrerende, midt i ødemarken å oppdage en bomstasjon ved siden av en liten steinhaug og et skilt som forteller at det kommer en ny vei her om 2 år.
Det er vel uansett bare å budsjettere med en tusenlapp i bompenger til sommerturen. (medmindre man velger omveier/ MX-5 veier)

Jeg fant flere godbiter i plattform under samferdselskapittelet:

 Begrense bruken av streknings-ATK (automatisk trafikkontroll).
 Vurdere endringer i fartsgrenser slik at de er bedre tilpasset veiens beskaffenhet og moderne
kjøretøy, herunder vurdere økt fartsgrense på de beste motorveiene.
 Åpne for fartsgrense på 120 km/t der dette gir økt samfunnsøkonomisk nytte og
trafikksikkerheten blir ivaretatt.
 Legge til rette for at trafikanter kan få mer informasjon om bil- og sjåførrelaterte tjenester,
slik som skilting til energipunkter, overnatting, spisesteder, knutepunkt og kulturattraksjoner.
 Legge frem en rasteplasstrategi.
 Legge vekt på behovene til bil- og motorsykkelentusiaster der kjøretøy brukes til fritid og
hobby.

Det blir spennende å se hva det siste punktet betyr i praksis.
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MX-5 og Regjeringsplattformen

Post by Bubba »

Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Post Reply