Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by 2re »

Er ikke det spøtt vanskeligere enn Facebook spør du meg. Trykk på "nytt innlegg", skriv det du skal. Last opp et bilde om du skal ha det, ferdig.

Høres kjent ut, ikke sant?

Man kan godt diskutere klubbens ve og vel, men når det fremstår som sutring for at klubben ikke har ubegrenset påmelding til sommerturen blir det bare dumt. Vanligvis, ved å være med på sommerturen får man ytelser over hva kontigenten koster. Slik ikke i år. Arrangementet er i hovedsak selvfinansierende, og din kontigent vil derfor komme deg tilgode senere. Det er en masse muligheter til å tjene inn kontigenten, som jeg ikke gjentar her, men mulighetene er som kjent mange.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Hauk »

Det slår meg også at det er de som har minst mulighet til å delta på aktiviteter som er mest bekymret for klubbens "ve og vel" og hvor mye medlemskap gir dem.

notsure.png
notsure.png (14.21 KiB) Viewed 6743 times
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Alex M »

2re wrote: 21 Mar 2019, 10:38 Er ikke det spøtt vanskeligere enn Facebook spør du meg. Trykk på "nytt innlegg", skriv det du skal. Last opp et bilde om du skal ha det, ferdig.

Høres kjent ut, ikke sant?

Man kan godt diskutere klubbens ve og vel, men når det fremstår som sutring for at klubben ikke har ubegrenset påmelding til sommerturen blir det bare dumt. Vanligvis, ved å være med på sommerturen får man ytelser over hva kontigenten koster. Slik ikke i år. Arrangementet er i hovedsak selvfinansierende, og din kontigent vil derfor komme deg tilgode senere. Det er en masse muligheter til å tjene inn kontigenten, som jeg ikke gjentar her, men mulighetene er som kjent mange.

Vel, det har tidligere vært slik at sommerturene har vært sponset av klubben og av Mazda Norge samt forhandlere. (Jeg håper man lykkes også i år med å få inn sponsorstøtte.)

Jeg tror dog jeg har de fleste medlemmene med meg, i ønsket om at jubileumsturen skal bli en flott og minneverdig opplevelse for alle deltagere.

Det har på tidligere årsmøter vært diskutert å sponse dette arrangementet fra oppsparte midler. Selv om jeg selv ikke har anledning til å delta på årets tur, har jeg ingen problemer med at årets arrangement mottar en rimelig støtte - i tråd med det budsjettet styret la frem og som ble vedtatt på siste årsmøte.

Jeg må forøvrig også bemerke, og så får den indre krets bare grine og hyle:

For første gang siden jeg ble medlem i 2010 har ikke alle medlemmer som har sendt påmelding til sommerturen innenfor påmeldingsfristen, fått anledning til å delta.

Jeg synes dette uheldig, like uheldig er at de medlemmer som drister seg å påpeke dette faktum, blir utsatt sterk usaklig kritikk.
2012 NC 1,8 Sport Edition
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Stalfa »

2re wrote: 21 Mar 2019, 10:38 Er ikke det spøtt vanskeligere enn Facebook spør du meg.
Da er det nok bare meg. Det er fint.
2re wrote: 21 Mar 2019, 10:38 Man kan godt diskutere klubbens ve og vel, men når det fremstår som sutring for at klubben ikke har ubegrenset påmelding til sommerturen blir det bare dumt.
Jeg stilte spørsmålet om det kanskje ville ha vært bedre for klubben om det ble arrangert en jubileumstur bare for klubbens medlemmer. Det bør være innenfor å stille spørsmålet, så kan man ha den meningen man vil om svaret.
Alex M wrote: 21 Mar 2019, 11:45 uheldig er at de medlemmer som drister seg å påpeke dette faktum, blir utsatt sterk usaklig kritikk.
Kan du si. :shock:

Det med at turen ble full før fristen er vel ikke riktig?
Det ble belyst helt fra starten at det ville være tak på antall påmeldte, og aldri satt noen påmelding-frist?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by MX-Jon »

Litt av problemet her er vel at de som har arrangert turen har gjort en alt for god jobb. Hadde de arrangert en middelmådig tur hadde interessen vært mye lavere og ingen hadde klaget over taket på 50 biler. Synes det er litt uheldig at det er misnøye med at de har satt sammen en tur som er så bra at "alle" vil delta. (Til og meg jeg som aldri har vært på sommertur før meldte meg på...)
Last edited by MX-Jon on 21 Mar 2019, 12:57, edited 1 time in total.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Alex M »

Det med at turen ble full før fristen er vel ikke riktig?
Det ble belyst helt fra starten at det ville være tak på antall påmeldte, og aldri satt noen påmelding-frist?
[/quote]

Påmeldingsfristen er 1. april. (Åpner 1. januar - avsluttes 1.april.)

I etterpåklokskapens lys var vel påmeldingen vinklet slik at den prioriterte våkne brukere av forumet. Neste gang kan det vel være lurt å sende en e-post til alle medlemmer om rutinene for påmelding. Det er ikke alle medlemmer som bruker forumet aktivt midt på vinteren
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Rudolf »

Alex M wrote: 21 Mar 2019, 11:45
For første gang siden jeg ble medlem i 2010 har ikke alle medlemmer som har sendt påmelding til sommerturen innenfor påmeldingsfristen, fått anledning til å delta.

Jeg synes dette uheldig, like uheldig er at de medlemmer som drister seg å påpeke dette faktum, blir utsatt sterk usaklig kritikk.
Det du "egentlig" sier er at det ikke burde være lov å arrangere en tur som risikerer å bli fullbooket.

Så kan vi jo diskutere hvem som blir utsatt for usaklig kritikk.
(.... og hvem som begynte).

Erik
(som 100% sikkert ikke kommer til å arrangere fullbookede arrangementer mer)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Stalfa »

Rudolf wrote: 21 Mar 2019, 13:20 Så kan vi jo diskutere hvem som blir utsatt for usaklig kritikk.
Du har bevist at du ikke kan.
Beklager, jeg er for godt vant, lenge siden ungene mine var ferdig med trassalderen.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Alex M »

Rudolf wrote: 21 Mar 2019, 13:20
Alex M wrote: 21 Mar 2019, 11:45
For første gang siden jeg ble medlem i 2010 har ikke alle medlemmer som har sendt påmelding til sommerturen innenfor påmeldingsfristen, fått anledning til å delta.

Jeg synes dette uheldig, like uheldig er at de medlemmer som drister seg å påpeke dette faktum, blir utsatt sterk usaklig kritikk.
Det du "egentlig" sier er at det ikke burde være lov å arrangere en tur som risikerer å bli fullbooket.

Så kan vi jo diskutere hvem som blir utsatt for usaklig kritikk.
(.... og hvem som begynte).

Erik
(som 100% sikkert ikke kommer til å arrangere fullbookede arrangementer mer)
Hva jeg "egentlig" sier -er det som jeg skriver - det er jo ikke bibelvers som skal tolkes i værste mening.
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Rudolf »

Alex M wrote: 21 Mar 2019, 14:57
Hva jeg "egentlig" sier -er det som jeg skriver - det er jo ikke bibelvers som skal tolkes i værste mening.
Da må du være så snill å forklare meg hvordan jeg skal tolke:

"For første gang siden jeg ble medlem i 2010 har ikke alle medlemmer som har sendt påmelding til sommerturen innenfor påmeldingsfristen, fått anledning til å delta.
Jeg synes dette uheldig.
"

Jeg klarer ikke å forstå dette annerledes enn at vi ikke bør arrangere noe som blir fullbooket.
Hva er det jeg "tolker i værste mening"?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Alex M »

Rudolf wrote: 21 Mar 2019, 15:20
Alex M wrote: 21 Mar 2019, 14:57
Hva jeg "egentlig" sier -er det som jeg skriver - det er jo ikke bibelvers som skal tolkes i værste mening.
Da må du være så snill å forklare meg hvordan jeg skal tolke:

"For første gang siden jeg ble medlem i 2010 har ikke alle medlemmer som har sendt påmelding til sommerturen innenfor påmeldingsfristen, fått anledning til å delta.
Jeg synes dette uheldig.
"

Jeg klarer ikke å forstå dette annerledes enn at vi ikke bør arrangere noe som blir fullbooket.
Hva er det jeg "tolker i værste mening"?

Erik

Erik,

Mener du virkelig at det er bra at det er mange medlemmer som ønsker å delta på sommerturen, som ikke gis anledning det?

Du får mene hva du vil, men JEG mener det er uheldig.

Hva som kan skje på fremtidige sommerturer har jeg ingen per nu - ingen meninger om.
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Rudolf »

Alex M wrote: 21 Mar 2019, 15:48 Erik,

Mener du virkelig at det er bra at det er mange medlemmer som ønsker å delta på sommerturen, som ikke gis anledning det?

Du får mene hva du vil, men JEG mener det er uheldig.

Hva som kan skje på fremtidige sommerturer har jeg ingen per nu - ingen meninger om.
Jeg mener virkelig at det er bra at vi har fått til et arrangement med 100 biler.

Jeg har forklart inngående om hvorfor vi har invitert "utlendinger" her:
viewtopic.php?f=1&t=21745&start=105
Hvis noen mener at vi skal "melde oss ut" av det europeiske samarbeidet mellom klubbene, så si det i klartekst.
Hvis vi ønsker å bli invitert til arrangementer i utlandet, må vi gjøre gjengjeld og invitere utlendinger hit.

At det ville bli rift om plassene har vi vært klar over hele tiden og det har vært svært grundig varslet både på årsmøtet og i diverse kunngjøringer her på forumet. Alle som har lest på forumet i perioden september 2018 til januar 2019 har hatt rikelig anledning til å få med seg det.
Allikevel var det fremdeles ikke fullbooket på 1. nyttårsdag kl. 21 på kvelden.

Rekorden for deltagere på en sommertur var frem til i fjor på 53 deltagere.
Det var en tur arrangert på tjukkeste Østlandet noen timers kjøretur fra Oslo (turen til Daftø).
Derfor regnet vi med at 50 plasser på Sørvestlandet burde være et rimelig tak for deltagere fra Norge.
Men der gjorde vi en utilgivelig feilberegning ser vi jo nå.

Akkurat nå så står det 11 personer (mange?) fra klubben på venteliste (og 11 utlendinger). Ventelisten blir stadig kortere.
Det er jo synd at det står noen på venteliste, men jeg ser ikke helt hvordan vi skulle kunne unngå dette.

På et slikt arrangement som vi arrangerer er det et poeng at vi er sammen alle sammen, at vi spiser middag sammen og kan "mingle" på samme sted.
Derfor var det uaktuelt å fordele deltagerne på flere hotell. Det er ikke lett å finne hotell som har vesentlig mer en 100 rom (som kan reserveres).
Hvis vi skulle klare det, måtte vi arrangere turen i Oslo eller i Bergen.

Jeg er medlem i flere bilklubber.
Det er helt vanlig at turer og arrangementer "bare" blir annonsert på klubbenes nettsider.
De færreste sender ut epost til alle medlemmene om planlagte arrangementer.
Mange ganger opplever jeg at arrangementer blir fulltegnet, det er ingen som klager på det.

Jeg klarer ikke å se hva vi gjør feil.
Jeg registrerer også at kritikken ikke inneholder noen forlag til hva vi skulle gjort annerledes.
Derfor opplever jeg ikke kritikken som konstruktiv, bare sutring.

Vil du at jeg skal beklage det vi har gjort?
Skal jeg si at jeg er lei meg?

Jeg kan bare love at jeg ikke skal gjøre det igjen.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Hauk »

Støtter deg 100% Erik. Gitt man måtte "gjette" på antall norske biler skjønner jeg ikke hvordan dette kunne vært gjort bedre. 50/50 har jo en raus og rettferdig klang over seg. I større grad enn 61/39.

Nå har det jo dukket opp forklaringer rundt opplegget etter at de opprinnelige spørsmålene om evalueringer dukket opp.

Står folk fortsatt for de initielle innleggene sine?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Til dere som ettersøker mer aktivitet i klubben:

Jeg får mange P.M. fra folk som ikke ønsker å delta i den offentlige debatten her.
Noe av det som går igjen er bekymringen for "fallhøyden" i forhold til å initiere og organisere aktiviteter.
De som leser diskusjoner som dette blir jo vettskremt over kritikken som man utsettes for dersom man tar på seg oppgaver.

Nå trekker jeg meg, men tenk litt på de andre som kanskje skal overta.
Jeg vet at flere av dem vegrer seg for å for å stå i spissen for kommende arrangementer.

Ikke bare sager dere over greina dere sitter på.
Nei dere bruker i tillegg turboladet motorsag.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by 2re »

Vi måtte ha et tak på 100 biler, for det er antagelig det maksimale av hva vi klarer å håndtere (i tillegg er hotell en begrensning). 50 norske biler er tett på deltagerrekord for oss. I tillegg inviterer vi 50 MX-5 fra utlandet. Det er for øvrig vanlig for klubbene i Europa å invitere fra øvrige land når det er jubileum og ved andre mer normale arrangement. Vi syntes det var bare rett og rimelig at vi ytte noe tilbake når vi jubilerer. Hele opplegget med jubileumsturen har vært presentert i hovedtrekk på forrige sommertur og ganske behørig omtalt her på forumet, på hjemmesiden og på Facebook. Nå jobber noen nøkkelpersoner masse timer for å gjennomføre denne turen, og de fortjener honnør. Så kan vi diskutere senere hvordan det skal gjøres neste gang. Ro ned folkens! Det er vel litt sånn overalt, men dette er da vanligvis ikke noe syte/krangle-klubb. Det kler oss dårlig. Stille gjerne også dere selv spørsmålet hvor mye forventer jeg for 300 kroner? Og hva kan jeg bidra med?

Neste år blir det en vanlig sommertur igjen. Hvis noen tar utfordringen.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Post Reply