Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Hauk »

Stalfa wrote: 18 Mar 2019, 08:09
Hauk wrote: 16 Mar 2019, 00:18
Stalfa wrote: 15 Mar 2019, 20:16 Akkurat nå er klubben sommertur-klubben.
For oss som ikke sommerturene passer for og som ikke har tid til å arrangere aktiviteter faller veldige mye av vitsen med klubben bort.
Forumet? Torsdagstreffene? Temakvelder? Harryturer/turer i regi av lokal-lag? Det sosiale? Og for de grådige/gniene som synes 200-300 kr er mye; Den økonomiske gjevinsten med alle rabattene? (En service alene her for noen år siden utgjorde 3 års medlemskap i rabatt for min del.)

Jeg husker jeg meldte meg inn i klubben selv før jeg hadde MX5 - fordi forumet alene var verdt det. Jeg kunne selvsagt lest hele forumet (2006) uten å ha vært medlem, men det var verdt å støtte opp om tiltaket.
Forumet er døende.
Temakvelder er veldig morsomt. Siste mener jeg var i mai 2016.
Harryturer og turer arrangert av lokal-lag er et bra tiltak som vi har alt for få av. Siste harrytur var høst 2017 som jeg kan se
Rabatten hos Mazda er vel på deler ikke på service. Mazda-rabatten er vel den eneste som klubben har, ellers er det kanskje noen avtaler med lokale butikker.
Torsdagstreff? Det må være noe som jeg ikke har blitt invitert på. Derimot onsdagstreffene er en fin tradisjon, som det heldigvis fortsatt møter folk på.
obi-one wrote: 16 Mar 2019, 09:58 Jeg tenker at det blir sikkert flott å ha med utenlandske gjester og være del av mx5 miljøet i Europa også.
Så er vel ikke klubben større enn at vi sammen kan fokusere på regionale treff og aktiviteter resten av året.
Joda, kan være enig. Men jeg tror nok klubben ville ha hatt bedre av en jubileumstur bare for klubbmedlemmer.
Turen i år blir sikkert minnerik for de som deltar, men neppe fordi det er et jubileum for klubben.
Ok, da legger vi bare ned heile driden?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Stalfa »

Hauk wrote: 18 Mar 2019, 10:32 Ok, da legger vi bare ned heile driden?
Du har god tid til årsmøtet dersom du ønsker å fremme det forslaget.

Det er ikke mitt forslag.
Kanskje det er på sin plass å diskutere hva vi ønsker ut av klubben, og hvordan vi kommer dit.
Dersom holdningen er at alt er fint og vi fortsetter som før, så frykter jeg at klubben dør sakte men sikkert av seg selv.

Jeg prøver å være forsiktig med å etterlyse aktivitet da jeg selv ikke har anledning å bidra stort utover rabling og (negative) kommentarer her inne.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Atenza »

Først av alt: Jeg tror turkomiteen for denne jubileumsturen har gjort et godt forarbeid, og at turen blir veldig bra for de få som får være med. Måtte sola skinne og vinden dytte dere i ryggen.

Når det er sagt så synes jeg at problemstillingene som reises av Happy4Ever, Alex M og ikke mist Stalfa er høyst verdt å ta med seg som lærdom. Det ER kjipt å betale kontingent og i praksis ikke få noe tilbake. Som MX-5-eier i periferien ser jeg at det er opp til meg sjøl å være med for å dra i gang noe lokalt om jeg skal få bli med på en tur sammen med likesinnede i år. Og det er greit, jeg kan finne kjøreruter og spisesteder, jeg, men jeg ser ingen grunn til å betale kontingenten. Og det er jo synd. For klubben, for lidenskapen og lojaliteten min, for neste års sommertur osv.

Det må være lov å antyde at opplegget med et rutevalg som innebærer hoteller og ferjer med absolutte tak på deltakere og fordelingen mellom egne medlemmer og inviterte gjester burde vært unngått, Hauk. Det løser selvsagt ingenting å debattere dette, og det blir kanskje fort sutring eller misnøye å mene noe om det nå, men fint om neste jubileumstur i storslått landskap har plass til alle, om vi så må ha med egne campingvogner.

Deler for øvrig Stalfas bekymring for klubben, og registrerer at det bare er Rogaland som har lagt planer for 2019 (utover sommerturen). Det jobbes med planer i Midt-Norge, så om ikke annet kanskje noen som ikke fikk plass på Sommerturen vil bli med oss på tur?

Vi har barter til utlån! ;)
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Hauk »

For ordens skyld; jeg har ingenting med planlegging av sommerturen å gjøre. Heller ikke noe med styre og stell å gjøre.

Mitt poeng i første post; Skal en slik tur være gjennomførbar må det være et tak. (*) Et tak innebærer dessverre at alle ikke får plass.

Mitt poeng i andre post - når temaet da var dreid over mot hvor lite man fikk igjen for 200-300 kr i medlemskap når man ikke fikk være med på sommerturen - var å ramse opp det et medlemskap "gir", utenom sommerturen.

Så er det opp til hver enkelt å vurdere for og i mot - og hvorvidt de hundringsene er for mye penger for det et medlemskap gir.

Jeg er ikke bekymret for klubben. Jeg tror dere har for store forventinger om hva klubben skal gi dere...

(*) Her snakker vi 100 biler og ~180 mennesker som skal bookes inn på hotell, ferjer, luncher, middager etc. Klart dette tallet må være spikret så fort som mulig (januar?). Da er det ikke rom for å vente på etternølere som kunne tenke seg å være med. Nordmenn er trege og surrete. Erfaringsmessig kommer det deltakere til "vanlige" sommerturer langt uti april. Det går jo ikke i år. Fordelingsnøkkelen 50-50 nordmenn/utlendinger ble sikkert tatt mtp deltakere på tidligere turer.

Da har jeg vel sagt mitt.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

MAKAN!

Jeg merker at temperaturen i hodet mitt stiger .......
Makan til bortskjemte drittunger.

Hvis en ikke synes at aktiviteten i en FRIVILLIG KLUBB er høy nok.
GJØR NOE SJÆL !!!!
Ikke sitt på rævva og klag!


Å stadig grine og sutre om et døende forum er IKKE et bidrag, snarere tvert i mot.
Det er helt drepende og tar i ihvertfall fra meg all lyst til å skrive.

Jeg har skrevet tråder om biler, om turer, om teknikk.
Jeg har skrevet How-to og skrevet om historikk om MX5.
Jeg har arrangert temakvelder og workshops.
Jeg har arrangert turer, garasjebesøk og banedager.

Nå har noen sutrepaver og bortskjemte skrikerunger tatt fra meg all lyst til å gjøre noe mer.
At man til og med får masse surmaget kritikk for å arrangere et internasjonalt treff tar kaka.

Dette er spikeren i kista for min del.
Jeg skal (under tvil) gjøre meg ferdig med Summer-rally.
Men da er det slutt.

En hobby skal være hyggelig og givende.
Dette er bare trist.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Stalfa »

Hauk wrote: 18 Mar 2019, 17:13 når temaet da var dreid over mot hvor lite man fikk igjen for 200-300 kr i medlemskap når man ikke fikk være med på sommerturen - var å ramse opp det et medlemskap "gir", utenom sommerturen.
Min hensikt var å diskutere tilstanden til klubben, ikke klage på kontigenten.
Jeg har alltids ment at det er korrekt å sette opp kontigenten dersom det kan gi mere aktivitet.
Rudolf wrote: 18 Mar 2019, 22:58 MAKAN!

Jeg merker at temperaturen i hodet mitt stiger .......
Makan til bortskjemte drittunger.

Hvis en ikke synes at aktiviteten i en FRIVILLIG KLUBB er høy nok.
GJØR NOE SJÆL !!!!
Ikke sitt på rævva og klag!
Jeg hadde forventet mer av en voksen mann i sin beste alder.
Det må være rom for å dra i gang en diskusjon om tidligere avgjørelser og dalende aktivitet i klubben uten at det skal oppfattes som personlig kritikk. Dette selv om man har timeplanen full med aktiviteter som dytter bil-hobby og tilhørende aktivetet langt ned på listen.

Rudolf wrote: 18 Mar 2019, 22:58 Å stadig grine og sutre om et døende forum er IKKE et bidrag, snarere tvert i mot.
Den var kanskje også myntet på meg.
Dersom du oppfatter at mitt forsøk på få liv i forumet igjen har i for stor grad negativ så finnes det andre måter å si det på enn dette.
Rudolf wrote: 18 Mar 2019, 22:58 Jeg har skrevet tråder om biler, om turer, om teknikk.
Jeg har skrevet How-to og skrevet om historikk om MX5.
Jeg har arrangert temakvelder og workshops.
Jeg har arrangert turer, garasjebesøk og banedager.
Jeg vet det, og det skal du ha all ære for.
Etter at din aktivitet avtok så dalte også aktivitetsnivået i klubben, til nå i hovedsak å være et (døende) forum og sommertur.
Rudolf wrote: 18 Mar 2019, 22:58 At man til og med får masse surmaget kritikk for å arrangere et internasjonalt treff tar kaka.
Dersom det er mitt spørsmål om at klubben hadde hatt bedre av et jubileums treff bare for medlemmer, så mener jeg at spørsmålet er på sin plass.
Da får du heller være så pass at du argumentere for avgjørelsen som vi tok på Daftø
Det må være rom for å stille spørsmål med tidligere avgjørelser. Det er slik jeg er vant til å gjøre evalueringer og lære av tidligere avgjørelser.
Rudolf wrote: 18 Mar 2019, 22:58 Men da er det slutt.
Det var kjedelig. Velkommen tilbake.

\\Stian
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Atenza »

Må innrømme at jeg ble litt satt ut da jeg leste her i går kveld, og vurderte å få slettet profilen min i tillegg til medlemskapet for ikke å tråkke folk på tærne mer. Når Erik tar til majuskler, stor font, rødfarge og utropstegn så tar jeg det til meg. Jeg har den dypeste respekt for jobben du har gjort for klubben - du er selve hjertet og fundamentet.

Mitt innlegg var IKKE ment som noen kritikk av turkomiteen eller Erik eller opplegget for Sommerturen. Det var et ønske om at opplegget evalueres for å se om det kan gjøres på en måte som ikke utestenger medlemmer som ønsker å delta, neste gang. Såpass til takhøyde burde en klubb for takløse ha.
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Stalfa »

Atenza wrote: 19 Mar 2019, 09:53 Såpass til takhøyde burde en klubb for takløse ha.
tommel_opp.JPG
tommel_opp.JPG (27.32 KiB) Viewed 7839 times
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by obi-one »

Takhøyde bør vel helt klart vi ha rom for, blir det for trangt kan vi jo bare legge det ned. Taket, altså.

Samtidig må jeg jo si at min sympati helt klart ligger hos Rudolf og alle andre som jobber gratis for å realisere et felles gode, og vil nok generelt be folk om å være varsomme med kritikk, iallefall på selve "sommerturtråden", det er derfor fint at diskusjonen ble flyttet ut i en egen tråd.

Så er det selvsagt lov å ha egne meninger, og også lov å tillegge folk GODE intensjoner ved å stille undrende spørsmål, men det er også slik at beslutninger som er tatt er tatt.

Husk på at folk som legger ned x antall gratis timer i å prøve å skape noe til felles beste KAN bli litt oppgitt og demotivert av mer eller mindre egenmotiverte innspill på beslutninger som allerede ER tatt. Så kan vi absolutt evaluere. Etterpå.

(...og for ordens skyld, her har jeg ingen egeninteresse, jeg skal ikke være med på sommerturen, og jeg HAR tatt opp disse problemstillingene på årsmøtet, hvor jeg også mener at denne typen diskusjoner hører hjemme.....)

(...og Bentley Hunaudieres ER en Bentley, selv om den er designet av samme person som laget en Bugatti....)
http://gtspirit.com/2014/04/09/remarkab ... naudieres/
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

"Evaluering" og "takhøyde".

Jeg er luta lei av folk som påberoper seg "takhøyde" for å kunne tyte ut all den gørra de greier.
Hvis surmaga kritikk gjelder tiltak og beslutninger som allerede er gjort og som det er for sent å endre på, så kaller de det for "evaluering".

Jeg aksepterer ikke den "takhøyden" som noen her har bestemt.
Jeg ser ikke noe konstruktivt i å "evaluere" i tide og utide der det ikke kan gjøres endringer og der beslutninger er tatt.

Dette kjøper jeg ikke.
Dette gidder jeg ikke å være med på.

Jeg synes ikke det er noe hyggelig.
Jeg synes overhode ikke det er noe konstruktivt.

Svarene her bekrefter det jeg føler og missliker.
"Evalueringen" og "takhøyden" har ført til at jeg trekker meg.

Så da får dere bare evaluere videre .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re:

Post by Atenza »

Rudolf wrote: 19 Mar 2019, 16:28
bortskjemte drittunger
Å stadig grine og sutre
Det er helt drepende

sutrepaver og bortskjemte skrikerunger
masse surmaget kritikk

Jeg er luta lei av folk
tyte ut all den gørra de greier
surmaga kritikk

Jeg aksepterer ikke den "takhøyden"
Jeg ser ikke noe konstruktivt i å "evaluere"

Dette kjøper jeg ikke
Dette gidder jeg ikke å være med på

Jeg synes ikke det er noe hyggelig
Jeg synes overhode ikke det er noe konstruktivt

Erik
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Re:

Post by Rudolf »

Atenza wrote: 20 Mar 2019, 13:55
Rudolf wrote: 19 Mar 2019, 16:28
bortskjemte drittunger
Å stadig grine og sutre
Det er helt drepende

sutrepaver og bortskjemte skrikerunger
masse surmaget kritikk

Jeg er luta lei av folk
tyte ut all den gørra de greier
surmaga kritikk

Jeg aksepterer ikke den "takhøyden"
Jeg ser ikke noe konstruktivt i å "evaluere"

Dette kjøper jeg ikke
Dette gidder jeg ikke å være med på

Jeg synes ikke det er noe hyggelig
Jeg synes overhode ikke det er noe konstruktivt

Erik
Se der ja.
Klipp og lim.

Ikke bare klipper du fra flere innlegg.
Men du klipper enkelt-ord ut av setninger også :shock:
Det er ganske dårlig håndverk.

Men som sagt, du skal slippe mer av den slags fra meg.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by 2re »

Her skal man ikke være mange dager borte fra forumet :shock:

Rudolfs "redegjørelse" i tråden for sommerturen sier i grunnen alt man trenger å vite.

Turkomiteen m/støttespillere gjør en kjempeinnsats. Man prøver å arrangere for dobbelt så mange biler og personer som vanlig, og det er like mange norske med som det meste vi noen gang har vært (nesten).

Prøv å arrangere dette opplegget for 100 biler og 185 personer dere. Prøv å få de største hotellene på Sørlandet og Rogaland til å si nei til store grupper med turister fra hele verden (midt i sesongen) for å holde igjen bestillingen. Tenk dere om.

Hvis dere syns at det blir litt heftig med et sånt opplegg så kan dere gjerne danne en turkomitee for en ny tur. Det hadde vært kjempefint, og det er sikkert flere som vil ha glede av. Kontakt meg gjerne for råd og tips for hvordan man skal gjøre det.

Jeg håper at vi kan begynne å være konstruktive og støtte hverandre i denne frivillige klubben. Den består overveiende av hyggelige mennesker, så det burde være mulig. Den beste måten er å bidra selv, så løser vi det!
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by 2re »

Forumets død er dessuten betydelig overdrevet. Det svinger med sesong. Jeg tror forumet skal stå fint sammen med våre øvrige plattformer.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Generell misnøye. Var: Sommerturen 2019

Post by Stalfa »

Diplomatisk av deg @2re. :thumbsup:
2re wrote: 20 Mar 2019, 21:57 Forumets død er dessuten betydelig overdrevet.
<sutring>
Jeg ønsker mer liv i dette forumet enn vi har i dag, men synes at plattformen er ødeleggende.
Det er veldig få som gidder og ku^H...note for å lage en post med bilder og linker til eksterne kilder.
Dersom det er mer tungvindt enn Facebook og andre moderne løsninger gidder man ikke.
</sutring>

Siden jeg ikke har anledning å bidra i særlig grad, lar jeg vanligvis ønske om endringer eller ønsket aktivitet ligge.

Siste forsøk på å få i gang en diskusjon om klubbens ve og vel var ikke akkurat vellykket.
Noen var veldig fornøyd mens andre klikket i vinkel.
Situasjoner som dette som gjør at man husker hvordan ungene var.

Zoom - zoom
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Post Reply