ND RF på lang vintertur

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
atlereinsberg
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 13 Jan 2019, 19:46
Medlemsnummer: 1610
Status: Offline

ND RF på lang vintertur

Post by atlereinsberg »

Jeg har tidligere omtalt tonneau trekk til ND forut for en planlagt vintertur. Denne kjøreturen er nå gjennomført og jeg har fått et minne for livet, særlig over Finnmarksvidda. Kirkenes, Tana, Karasjok, Kautokeino, Alta. Så inn i Finland, Sverige mot Østersund og Åre inn i Norge. Total kjørestrekning 250 mil. Temperatur mest rundt 15 grader minus og kaldeste28 minus. Bilen ble kjørt med taket åpent og sideruter ned stort sett hele veien. Da temperaturen sakk ned til minus 28 mellom Alta og Kautokeino, ble taket lukket. Samme også ved mye snøfall rett før Alta og nord for Østersund.Jeg har ikke frosset en dag på denne turen. Bilen har fungert fint. Kun blindsonevarsleren kranglet litt. Dette har vært en planlagt fur.
Bilen ble forberedt slik
-Vintersjekk i forkant (kjølesystem mv)
-Tonneau trekk
-Saueskinntrekk på seter (varmeseter ble ikke brukt)
-Motorvarmer. Alle overnattingssteder hadde mulighet for å kople til notorvarmer
-Diverse nødutstyr (nødtak om det elektriske svikter, startkabler/batteristarter, slepetau, spade, lommelyjt)
-Sovepose, mat og drikke i bilen
Påkledning følger trelagsprinsippet og tilpasses temperatur
-ull undertøy
-tynn ullgenser, tynn dynjakke, vindtett jakke ytterst
-Balaclava, skinnlue, ullvotter med overtrekksvotter
-Normale vintersko
Som en del av planleggingen ble Statens vegvesen, Finnmark og lokalkjente i Kirkenes kontaktet om hvilke kjøreforhold som normalt kunne forventes.Bilen har piggfrie vinterdekk og det var ingen advarsler mot det. Opplysningene jeg fikk stempte godt. Vinterveiene er godt brøytet og føret varierte fra bart til is og snøføre. Så lenge det er kaldt og stabilt er piggfritt ok. Bilen er ganske sladdevillig, men oppførte seg stabilt også ved sporrete vei.
Til de som har lyst på vinterkjøring, så er det bare å sette i gang. RF løsningen passer nok bedre til vinterbruk enn kalesje som er mer utsatt for å skades Som sagt jeg fikk en opplevelse for livet. Turen ut av Kirkenes i minus 19, Karasjok - Kautokeino i påskevær, åpningen av Finnmarksløpet i Alta, kongekrabbe i Bugøynes
Attachments
Sverige polarsirkel.jpg
Karesuando grense.jpg
Alta åpningsseremoni.jpg
Mot Svanvik.jpg
Bil interiør.jpg
Kautokeino Juhls sølvsmie.jpg
Karasjok sametinget.jpg
Alta minus 28.jpg
Alta bil parkert.jpg
Karasjok til Kautokeino.jpg
Bugøynes kongekrabbe 2.jpg
Bugøynes.jpg
Kirkenes mot Varangerbotn.jpg
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: ND RF på lang vintertur

Post by 2re »

Meanwhile in Norway :D
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: ND RF på lang vintertur

Post by Hauk »

Kult!! :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Øivindx
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 16 Oct 2015, 23:48
Medlemsnummer: 1355
Location: Oslo
Status: Offline

Re: ND RF på lang vintertur

Post by Øivindx »

Fin rapport og flotte bilder fra "vinterekspedisjon" :wink:
-12 MX-5 Radiant Ebony
-96 MX-5 BRG
x-64 VW 1200 "Evald"
x-83 Mazda rx-7
x-87 Mazda rx-7
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: ND RF på lang vintertur

Post by MalaRF »

Tøft 8)
Rett og slett imponerende.
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
Post Reply