Page 1 of 3

Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 07 Oct 2019, 13:11
by Alex M
Ifølge avgiftskalkulatoren hos Bilnorge går MX-5 hkrafig ned i pris neste år pga omleggingen til WLTP.

For godt til å være sant?!!!

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 07 Oct 2019, 16:21
by Steinar
2 literen går ned ca. 84000 - 85000, unntaket er 2 liter med automat som kun går ned ca. 55000 i forslaget for bilavgifter for 2020. 1.5 literen går ned ca. 45000.
Hva det ender på får framtiden vise.

Steinar

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 17 Oct 2019, 14:50
by Geirht
Ifølge en bilforhandler vi hadde kontakt m, ble ikke bilen tilsvarende billigere, kan det stemme??


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja. Dere kan også lese her:

https://www.mx5-miata.no/2019/10/15/mx- ... ftsvinner/

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 17 Oct 2019, 15:24
by MX-Jon
Statsbudsjettet er jo ikke vedtatt enda og derfra går det jo enda tid før avgiftene faktisk endres så det er kanskje litt tidlig å få noe konkret info fra forhandlerne. Og jeg skjønner jo godt at de sier som de sier, hadde de sagt at prisen ville gått ned 85000 om en stund hadde de jo ikke fått solgt en eneste MX5 i mellomtiden. Men det kan jo selvfølgelig hende de øker prisen på bilen slik at de putter litt av avgiftsnedgangen i egen lomme. Det står de jo fritt til å gjøre.

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 17 Oct 2019, 16:26
by Atenza
For ikke å snakke om at en 1,5 ville blitt kostende 304.974 kr og en 2,0 312.999 kr :roll:
Nesten som i andre land, det!

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 08 Nov 2019, 14:14
by Atenza
Alex M wrote: 07 Oct 2019, 13:11 Ifølge avgiftskalkulatoren hos Bilnorge går MX-5 hkrafig ned i pris neste år pga omleggingen til WLTP.

For godt til å være sant?!!!
Ja.

For vi tenkte jo ikke på at bilprodusentene (les: kundene) må betale 95 euro for hvert gram CO2 over 95 g/km bilene de selger etter 31/12 slipper ut. En 184 hk MX-5 slipper ut 155 g CO2/km, en RF med automat 171 g/km ... da snakker vi over 90.000 kr mer pr. bil, før avgifter.

I praksis vil mange biler bli uselgelig dyre, og det er jo ikke bare i Norge. Snakket med en salgssjef i Mazda som trodde bl.a. Mazda 6 forsvinner fra markedet fra nyttår. :shock:

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 08 Nov 2019, 15:35
by MX-Jon
Så det gjelder å få kloa i en bil nå før fabrikantene må betale ekstra avgift og så registrere den etter nyttår :)

Dette slår jo mye verre ut i land der bilavgiftene er lave fra før. I Norge vil jo avgiftsnedgangen kompensere en stor del av prisøkningen som kommer etter nyttår (iallefall på MX5) men i land uten avgifter (eller lave avgifter) får jo kunden sannsynligvis hele smellen.

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 09 Nov 2019, 00:39
by Bubba
Det er gjennomsnittet i utslipp for modellene fra den enkelte bilprodusent som blir avgjørende, og modeller som har lave utslipp vil "sponse" modellene med høye utslipp. Siden Mazda har kommet sent i gang med elbiler er det ikke noe å hente der foreløpig. Mazda Norge regner med at det totale avgiftsbildet for deres modeller vil medføre at MX-5'en blir kun 10-15K rimeligere enn i dag. Det er de samlede tallene for EU/EØS-landene som teller, og ikke Norge isolert.

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 10 Nov 2019, 08:35
by Alex M
Vel, boten for høye utslipp er en foretaksstraff og er ikke relatert til den enkelte bil. Importør og forhandler står fritt å sette den pris de ønsker, så får vi som forbrukere velge. Men hvis norsk importør grafser til seg det meste av avgiftsreduksjonen - så får en bare handle bil på harryturen neste år.

Men hvis det som bubba skriver stemmer , tror jeg det vil være fornuftig å vente litt, og ta en bil med bruksfradrag og rabatter fra Tyskland til sommeren.
Selv med dagens håpløse eurokurs vil nok det lønne seg.

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 10 Nov 2019, 10:11
by torbra
Alex M wrote: 10 Nov 2019, 08:35 Vel, boten for høye utslipp er en foretaksstraff og er ikke relatert til den enkelte bil. Importør og forhandler står fritt å sette den pris de ønsker, så får vi som forbrukere velge. Men hvis norsk importør grafser til seg det meste av avgiftsreduksjonen - så får en bare handle bil på harryturen neste år.

Men hvis det som bubba skriver stemmer , tror jeg det vil være fornuftig å vente litt, og ta en bil med bruksfradrag og rabatter fra Tyskland til sommeren.
Selv med dagens håpløse eurokurs vil nok det lønne

Tiden er nok omme for å importere lønnsomt fra utlandet, Co2 avgiften sørger for det. Og neste år stiger den ytterlige 5%. Ser fort på at en "gammel" 2013 mod 2,0 får en engangsavgift på ca 100, så koster bilen 150 + mva, og da er du raskt i 300 for den. Synd, men sant.

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 18 Dec 2019, 13:21
by HansT
Blir veldig interessant å se hva som skjer med bruktbilprisene etter nyttår. Jeg har kjørt MX-5/Miata i 19 år nå, og har det siste året sittet klar med cash for å kjøpe en 160HK RF. Men jeg er imidlertid ikke i nærheten av villig til å betale det brukte RF'er har ligget ute for salg for det siste året. Har derfor ingen hast med å handle i øyeblikket. Jeg ønsker ikke å tråkke på noen tær her (i tilfellet noen prøver å selge sin RF), men jeg synes likevel det er veldig rart hvordan alle selgere overpriser disse bilene? Etter å ha fulgt med på alle til salgs på finn.no det siste året, er de helt klart ikke lettsolgte heller. De aller fleste har ligget der lenge før sommersesongen og blir likevel ikke solgt. Jeg hadde da f.eks. forestilt meg at en kanskje hadde redusert pris etter sesong, men neida, bilene kommer ut i nye annonser igjen og igjen uten vesentlig prisreduksjon. Jeg vil derfor hevde at pris og marked ikke henger i sammen i øyeblikket for disse bilene. '17 modellene ligger som regel ute på mer enn kr 50000,- og høyere enn det et normalt verditap for en 2017 modell bil burde tilsi. Litt rart å overprise en bensinbil i dagens el-bil revolusjon og dertil usikker fremtid.

Ja, selvsagt er jeg sikkert ikke helt objektiv her siden jeg er i markedet :-) men dog....

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 19 Dec 2019, 01:05
by MalaRF
Eventuelle store reduksjoner i nybilprisene over nyttår vil nok påvirke bruktbilprisene. Men synes ikke at en prisreduksjon på oppunder 150.000 for 2017 høres så dyrt ut. At noen skal være villig til å selge sin 2017 RF 2.0 til halv pris nå etter 2.5 år virker helt feil. En tommelfinger-regel for biler sier at 5 år = halv pris av nybilprisene (for fem år siden). Det skulle tilsi at det blir mulig å få seg en 2017 RF 2.0 i 2021 til ca 200.000. Men generelt sett holder MX5 seg høyere i pris enn denne tommelfinger-regelen tilsier. Min 2017 1.5 RF betalte jeg ca 375.000 for i 2017 - uten vinterdekk på felg. Mazdafelger og vinterdekk kostet over 20.000 - så jeg kjøpte annet til ca 15.000. Har litt ekstrautstyr som innstegslister, ryggekamera, CarPlay og litt småting extra i etterkant. Totalen for bilen min bikker 400.000. Hvis jeg selger den i 2021 kommer den til salgs på rundt halve prisen - altså 200.000

Men om nybilprisene dumpes kraftig blir nok det en vanskelig oppgave

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 19 Dec 2019, 10:18
by HansT
Helt enig i det du skriver. Dersom en prisreduksjon på 150000 for en 160 RF fra 2017 faktisk hadde vært fakta. En 2017 Launch Edition ble solgt for 435500 som ny. En prisreduksjon på 150000 skulle da gi en pris på 285000 ish.. Den billigste 2017 Launch Edition til salgs ligger ute for 338000, nest billigste 348000. Dyreste 399000 (denne er imidlertid en 2017 overligger som blir solgt som 2019 modell, med 160hk :-).. som om noen er villig til å betale det når en får en 184 hk nyere motor til samme pris... :-D )

Denne lenken viser verditap på bil, tall hentet fra Rødboka AS som er databasen med bruktbilpriser de aller fleste forhandlere benytter seg av i verdisetting av bil.

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/ ... -verdifall

Flere av de 2017 modellene jeg har sett på finn.no er registrert i mars 2017. Det betyr (basert på statistikkene riktignok), at i mars 2020 er de 3 år og en 2017 modell som kostet 375000 ny (ps. veldig sjeldent en får tilbake utlegg på ekstrautstyr), kanskje bør verdisettes til ca. 225000,-ish.. Billigste 1.5 RF på finn.no ligger på 260000,-. (2 stk), og så tredje "billigste" til 298000,- :-O (registrert sommer 2017). Når f.eks. den siste har ligget ute siden lenge før sommerferien uten å bli solgt, mener jeg "noen" kanskje har bommet på prisen.

Men kanskje jeg tar heeelt feil, og jeg har ingen problem med å akseptere det. Jeg bare konstaterer at bilene ikke blir solgt, og at jeg og tydeligvis flere andre med meg ikke er villig til å betale disse summene. :-)

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 19 Dec 2019, 10:46
by MX-Jon
En sak man bør ta med i regnestykket når man ser på verditap er at de vanlige regnestykkene tar utgangspunkt i biler som avskrives mot vrakpant. En MX5 som holdes i god stand og ikke forfaller vil aldri avskrives til vrakpant og årlig verditap vil nok derfor være noe mindre enn det som er normalt for vanlige bruksbiler.

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Posted: 19 Dec 2019, 13:22
by GTX-Lars
HansT: Om du byr 285k for den som står til 338k så kan det jo vera du får den. Då er det jo ikkje så gale? :) I desse Greta Thunberg-tider er det ikkje lett å kjøpe/selge så det er jo ein fordel for ein potensiell fossilbilkjøpar :)