Sommerturen 2012

Bilder og Video fra treff, medlemsmøter osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
redrubin
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 08 Mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 52
Location: Billingstad
Status: Offline

Re: Sommerturen 2012

Post by redrubin »

Veldig flott å se dere hadde det så fint ...og sååååå mange nydelige biler!Jeg var på sykkeltur fra Tromsø til Harstad mens dere var på tur, men vi hadde 9 dagers tråkking!Det var jobb det! Vi kom sprekkere hjem og i god helse! Satser på MX-5 turen 2013! :o
masse hilsener fra RedRubin
Har erstatet min rød -1990 modell med en MX-5 1996 modell.Vinrød rubinen(mer moden farge for en mer moden dame) skal passes på slik at jeg kan kjøre henne i 24 år, medlem siden 2000.
User avatar
johnreit
500 RPM
500 RPM
Posts: 72
Joined: 11 Nov 2009, 21:05
Medlemsnummer: 824
Location: Tiller
Status: Offline

Re: Sommerturen 2012

Post by johnreit »

mussa wrote:
johnreit wrote:Synd at jeg ble sjuk da jeg kom til Haugesund og måtte dra hjem. Men bedre lykke neste år. John
Syns jeg så bilen din, men ikke deg i Haugesund.. Veldig kjedelig når sånt skjer, men det kommer nye turer! :)
Som du sier, så kommer det nye turer. Har forstått ddet sånn at det blir østlandet og sverige neste år. John :D
John Reitan
NB 2000 med NBFL front brilliant sort
Peugot 307SW-2006
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Sommerturen 2012

Post by Ove N »

johnreit wrote: Som du sier, så kommer det nye turer. ... John :D
Prøve denne da kanskje?
http://www.abcnyheter.no/video/2012/07/ ... fra-kjerag
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Re: Sommerturen 2012

Post by Hyper Ado »

Hei alle sammen og takk for en flott sommertur.

Da de siste innleggene har bestått av lite bilder som vi alle syns er det beste med disse trådene tenkte jeg jeg skulle legge til noen bilder.

Starta hjemmefra litt sent på torsdagskvelden etter å ha levert unger hos mine foreldre og min søster, Sola skein og bilen var fremdeles rein ;)

Image

Nymonterte skvettlapper framme og JR-CAI hadde den også fått. JR-CAI'en var så ferk installasjon at den hadde bare blitt testet 100m før turen, mer om hva jeg tenkte om den saken kan dere få lese om i min egen tråd litt senere når jeg får lagt ut bilder og tekst der!

Jeg har ikke noen bilder fra hotellet da vi var aller siste bil på plass i 23tiden på natta, Sånn går det når en bare kikker kjapt på kartet før en reiser hjemmefra og tenkter "rett ved brua, det blir lett å finne".
Så vi hadde noen runder rundt i Haugesund sentrum rundt brua der før en liten telefon til Ove fikk oss på rett vei mot rette brua i Karmsundet ;)

Fredagen starta med en kjapp gjennomgang av dagens rute av Ivar, før Ove leda oss alle i vei. Å taue på ca 35 biler i en lang hale byr på noen utfordringer, men å sette en bil lett henslengt på tvers av veien i kryss og rundkjøringer ble stort sett tollerert veldig bra av andre bilister :) Er jo ikke så ofte en får se så mange flotte biler på en gang :)

Ferjene på turen var stort sett fullpakka av MX'er og en og annen forvirra bobilturist. Flott initiativ av turkomiteen og bestille og fellesbetale for alle ferjepasseringene!!!
Flott syn med masse små biler på ferjene :)

Image

Etter første ferjetur kjørte vi i 5 minutter før alle ble stående langs veien i en laaaaaang rekke. Ett låst håndbrekk på en av bilene skapte litt problemer.

Image

Etter å ha stått slik en stund til en utålmodig lastebilsjåførs store vrede og lokalavisas store glede ble det bestemt å kjøre på så vi skulle rekke neste ferje og ikke minst lønsjen som venta på neste kai :)

Etter å ha kjørt en stund møtte vi på en gjeng eldre biler. vi fikk desvere bare ett bilde av dette:

Image

Jeg fikk ingen bilder av lønsjen da jeg var litt for opptatt av å nyte denne i solskinnet på kaikanten sammen med resten av gjengen. Til og med den uheldige Håndbrekkseieren og hjelpereparatøren kom frem i tide til både lunsj og ferje :)

På turen mellom Hjelmeland og Forsand tok vi over fjellet ved Bjørheimsbygd. En flott svingete vei med varierende veidekke av hardpakka grus og asfalt.

Image

Image

Denne turen har jeg tatt en del ganger før så jeg gleda meg virkelig til oppoverbakkene i starten hvor grusen er hardpakka som asfalt men likevel grei å slenge litt med "ræva" :)
Jeg hadde "Rudolf" med kameraene sine bak meg så jeg brøvde vel kanskje litt ekstra å se kul ut.

Image

Normalt sett i en slik situasjon er det jeg som pleier å dumme meg ut, men denne gangen var det følgebilen som ble litt overivrig ;)

Image

Vel over på andre siden bar det ned til Lysefjordsenteret for en liten pause/fotografering før vi alle kjørte over brua (mer fotografering) og ned til båten som tok oss inn lysefjorden til lysebotnen :)

Igjen hadde andre bedre bilder enn oss så jeg hopper over våre :)

Som alle andre enn dem med videokameraer eller uredde passasjerer fikk heller ikke vi noen bilder av turen opp lysefjordssvingene ;) Veien ar alltfor morsomm til å ha tid til å fotografere :)

Veien over fra Ørneredet til Fidjeland hadde vi derimot mye bedre tid så der fikk vi en del bilder :)

Image

Image

Image

Image

Image

En stk veldig fornøyd sjåfør. Disse veiene er bare fantastiske :)

Image


Fra neste dag har jeg nesten ikke bilder. Vi hadde en fin tur som starta i høljevær fra Fidjeland, ned til Tonstad med en masse fine historier fra vårt lokalkjente medlem. før vi kjørte videre ned til Kvinesdal og Utsikten. Rett før vi kom ned til Kvinesdal ble regnet bare tettere og tettere, Dette er ett av de siste bildene vi tok før vi til slutt måtte gi opp å senke farten litt og vrenge på kalesjen.

Image

Et tips... Om en trekker på taket i fart er det en god ide at begge vet om den andre slipper taket ;) da jeg slapp for å ratte litt så vi ikke skulle havne i grøfta smalt taket over i nedfelt stilling igjen ;) Vi fikk det nå på til slutt uten å måtte ta ett "pitstop".

Etter dette kom vi ned til Kvinesdal hvor vi fikk god grillmat og sett litt på gamle og nye biler :) Takker for flott bilde av bilen min tidligere i tråden, det er "stjælt" og ligger nå som bakgrunnsbilde på laptoppen min :)

Litt dekksparking og burgergumling senere var det en tur innom Sarons dal før vi kjøte opp til Utsikten for Årsmøte, fantastisk flott middag med gode taler og flott selskap.

Søndagen var det hjemreisetid, vi fikk høre at Ove skulle ta en gruppe sørover en tur så vi hang oss på denne gjengen ett stykke. Om en synes grusveier, litt sladding og trange veier ikke er noe gøy gjorde de andre rett i å kjøre hjem, hvis noe av dette hørest gøy ut så gikk dere glipp av en fantastisk tur :)

Image

Image

Den lokale faunaen føyer seg etter vinden:
Image

Lista fyr:
Image

Høyt henger de:
Image

Men sure var de ikke ;)
Image

Bare for ordens skyld:
Image
Det finnes rette vegstrekninger i sør og vest også ;)

Etter en tur innom Korshavn tok vi turen ut til Hausvik hvor mine foreldre har hytte :) Der ble vi møtta av en aldeles overbegeistret eldste datter og ikke minst god kaffe, saft (for oss ikkekaffedrikkere) og nystekte vaffler rett fra vaffeljernet:

Image

Mine foreldre var meget fornøyd med å få så flott besøk på besøk så jeg skulle sende dere en liten hilsen med takk for besøket :)

På vei ned til hytta var det en del nervøse sjåfører, bakken er bratt, av grus og i denne dagens tilfelle utgravd en del av regnvann, men alle kjørte sporty ned bakken (som jeg desverre ikke har egne bilder av, men som andre sikkert kan supplere med senere. en kan så vidt skimte bakken i bakreunnen av "Vaffelbildet") Så her står da en samling av lett støvete og sølette biler og hviler seg mens sjåførene lader opp med vafler og kaffe:
Image

Image

Her sa vi takk for følget og sendte resten av gjengen videre sørover og østover mens vi tok strake veien hjem for å hente minstedattera og få unna litt arbeid i huset før kvelden var over :)

Vel hjemme ble bilen parkert i garasjen sin, litt skitten men veldig fornøyd. Endelig hadde den fått strukket skikkelig på hjula sine igjen og var klar nå for en liten pause for å lade opp til neste tur :)

Image

Takker for en flott tur!!

Thomas og Sonia.
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Re: Sommerturen 2012

Post by Hyper Ado »

I farten i går kveld glemte jeg legge ved ett bilde fra mobilen som viser det jeg mener var omtrent snittstørrelsen på jordbærene vi fikk inne i Øksendal (tror jeg det var d het)

Fantastisk store og nydelig søte i smaken. beste jordbærene jeg har hatt på mangen år tror jeg.

Image

Thomas
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Mitt bidrag med bilder

Post by Ove N »

Ett yrende liv på en parkeringsplass ved Hotellet i Haugesund om morgenen, hva skal skje idag tru?
Image
Flokken blir informert hva som skal skje de neste timene, så her var det viktig å følge med på hva som ble sakt..
Image
Lang rekke ut fra parkeringsplassen..
Image
Her i vente på følgebilen skulle komme å vise vei igjennom asfaltarbeidene.. (Reidunn, lukk døra neste gang :wink: )
Image
Vakker utsikt på båten.. Båtbillettene betalte jeg med ett ferjekort, da ble det "nesten halv pris", og ferjemannen var svært så glad
han slapp å springe til alle i de takløse bilene :lol:
Image
Image
Den grønne (med tak) ville vise sin store styrke ved å lage lyd, og jeg tror den har større horn(tute) enn Rudolf!
Image
Heldigvis så var bobilene svært snille med oss, de kjørte pent ut til siden når vi kom med uten tak i laaaaang rekke..
Image
Her en ny fullsatt båt med alle våres biler :shock:
Image
Lysefjordsenteret før vi skulle ta båten innover Lysefjorden..
Image
Her er Reidunn sin bil, relativt ren og pen, og en fin undertekst på skiltholderen..
Image
Jeg skremte ut mitt filmteam og lokket med mange biler som kunne filmes og uggler da:idea:
Image
Her ser vi brua som er laget for at vi skulle kjøre over fjorden i samlet flokk
Image
Selvfølgelig hadde vi hele brua for oss selv den dagen :D
Image
Langs veiene stod det folk og vinket, og bilens eiere vinker tilbake :wink:
Image
Image
Røde biler var det også med på turen i år..
Image
Noen mente vi i Rogaland bare betalte halv veiavgift :twisted:
Image
Turen i minutt for minutt virker ikke uten strøm på kamera!
Image
Her litt dekksparking i de blå bilene før ferja innover fjorden skulle gå
Image
På båten så ble de biler uten lavt understell dirigert opp i høyden, mens de andre kunne stå nede..
Image
En av filmteamet stod igjen på brua for å filme hva som skjedde på båten..
Image
Noe av folket ombord på båten..
Image

Det ble litt vanskelig å få tatt bilder av turen opp de svingene langs fjellsiden, men her er noen på vei oppover..
Image

Og for de som har lyst på en tur senere så er det mulig å gå ut til Kjerag også :wink:
Image

På hotellet om kvelden så ble det noe vin til maten, her en flaske og noen av korkene :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: (mobilen er ikke glemt der!)
Image
Lystig lag, med prat om biler, natur og helt sikkert om sola!
Image
Image
Faktisk skulle noen parkere helt oppi inngangsdøra :idea:
Image

Melkespannene (ja det er det som melka fra kuene ble samlet i), har nok stått her en stund på Tonstad, der vi var
innom det nye bakeriet som hadde åpnet der.. Tror de ikke fikk like mye besøk hver dag der :roll:
Image
Fortsatt halv veiavgiftsveier vi kjører på :!:
Image
Alle i Kvinesdal hadde fått denne i avisa..
Image
Men 70 biler var vi ikke, 40 var nok mere rett, mens 70 personer var vi nesten..

Her forran var det noen "galne" som ikke holdt i rattet mens de kjørte, de skulle sikkert frelses i Sarons Dal!
Image
Rett før den siste middagen vi hadde på Utsikten hotel så var jeg innom på kjøkkenet :shock:
Image
Mens vi var inne på hotellet så stod jo bilene der ute helt alene å småpratet med hverandre :lol:
Image
Takker for en fin gjeng å ha med på Sommertur!
Image


Dagen derpå (søndagen) tok noen følge med meg langs Sørlandet til Arendal
Resultatet for en dame på tur på nydelige halvveiavgiftsveier ser en godt på denne bil..
Image
Så derfor "leker vi fortsatt med biler"
Her langs sjøen ved Søgne, ytre veien til Kristiansand
Image

Sees nok snart på en sommertur igjen... :D
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
reidunn
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 27 Jun 2010, 21:48
Medlemsnummer: 871
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Sommerturen 2012

Post by reidunn »

Så morsomt å se bilder, takk for det - det kan liksom aldri bli nok :D
Jammen hadde vi en fin tur!
Reidunn
Miata 96 m-edition 1,8 (Starlight Blue Mica) NyPettersen
Miata 94 m-edition 1.8 (Montego Blue Mica) Pettersen
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Avisoppslag om Sommerturen 2012

Post by Ove N »

Avisa fra Suldal, Suldalsposten, dukket plutselig opp i min postkasse hjemme..
Lurer på hvorfor :P
Image

Image
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Sommerturen 2012

Post by Hauk »

Det var voldsomt for en fokus det ble på det majnnskit-brekket mitt?! :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Sommerturen 2012

Post by Ove N »

Hauk wrote:Det var voldsomt for en fokus det ble på det majnnskit-brekket mitt?! :)
Slik er det med lokalaviser, de måtte jo drøye ut teksten å få den lengst mulig :mrgreen:

Du har vel fått overhalt det nå kanskje? :idea:
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Sommerturen 2012

Post by mussa »

Hauk wrote:Det var voldsomt for en fokus det ble på det majnnskit-brekket mitt?! :)
:lol: Made my day..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Sommerturen 2012

Post by 2re »

Hauk wrote:Det var voldsomt for en fokus det ble på det majnnskit-brekket mitt?! :)
Jeg ringer VG!! :twisted:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Post Reply