Page 20 of 20

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 11 Dec 2012, 21:32
by Ørnbjørn
Begynte å lure på om Rudifar stod og børna foran trikken. Det hadde vore i tøffaste laget.

Posted: 12 Dec 2012, 17:03
by Rudolf
Ørnbjørn wrote:Begynte å lure på om Rudifar stod og børna foran trikken. Det hadde vore i tøffaste laget.
Pfffff ....
Rudolf børner foran ALLE kryss.
Og det lukter nystekte kanelboller (E85)

Så sånn er den saken.

Erik

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 12 Dec 2012, 17:08
by Ørnbjørn
(bakstråner)

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 12 Dec 2012, 23:05
by DanielHovdahl
Bollerægger?

Posted: 27 Feb 2013, 17:56
by OleK
Snart ny sesong

Da er nedtelling til ny sesong igang, håper snøen drar dit den hører hjemme og at bilen er på veien i mars.
Skal være med på så mye som mulig av aktiviter i år også. Påmelding til årets sommertur er allerede ordnet, likeså fri fra jobben.
Mens jeg venter på at våren kommer så kan man oppgradere MX5-antrekket. En kompis har gifta seg med ei symaskin, så da var det bare naturlig at hun fikk oppdraget med å sy på merke.

"Mx5 skjorta"
Image

Posted: 01 May 2013, 22:23
by OleK
Vår

Da er bilen eu-godkjent med en ener-feil. Lite hull i eksosen ved cat. :D Var litt spent på om det ble noe mas med senkefjærene, men de ble ikke nevnt engang. Da mangler det bare varmegrader, men det er jeg ikke helt herre over.

Posted: 07 Jul 2013, 18:13
by OleK
Juster plassering av gasspedal

Jeg har alltid syntes gasspedalen har vært litt feilplassert, det virker som om den er plassert litt for nærme sjåfør i forhold til clutch/brems. Sjekka litt på nett, og fant at det er ikke bare jeg som synes det. På korte ture er det ikke nevneverdig plagsomt, men på langtur derimot. Fant en oppskrift på hvordan dette kunne fikses, men det innebar kutting og sveising, noe jeg ikke hadde tilgang på. Derfor fant jeg ut etter å ha studert problemet litt, at det går an å bøye pedalen litt fremover. La en passende trekloss bak arma og presset pedalen forsiktig forover. Må passe på at pedalen ikke bunner før du har full gass. I samme slengen bøyde jeg pedalen litt til venstre, nærmere bremsepedalen. Var vel ca 3cm jeg fikk justere pedalen forover. På første testkjøring kjente jeg at det føltes mer riktig. Nå etter å ha kjørt 208 mil på sommerturen, kan jeg skrive under på at dette ble mye bedre. Høyrefoten slapper mer av og sovner ikke sånn som før. :D

Justert gasspedal
Image

Posted: 07 Sep 2013, 16:00
by OleK
Nytt eksosanlegg

Eksosanlegget mitt har hangla i lenger tid, skrammellyd fra katalysatoren. Det var heller ikke helt orginalt skrudd sammen, men det var helsveist av en eller annen grunn. Valgte defor å bytte ut alt fra grenrør og bakover. Merket at bilen gikk dårligere og dårligere, var ikke mulig å få normalt turtall. Var vel innmaten i katalysatoren som hadde løsnet og blokkerte utblåsen.
Nytt anlegg ble bestillt fra MX5parts. Alt ble orginalt unntatt katalysatorn som dem var tom for. Bestillte også nye pinneskruer på grenrør og alle pakningene. ved demontering av det gamle knakk selvsagt alle pinneskruene rett av. Måtte derfor ut med hele grenrøret. Heldigvis var jeg hos en kamerat med løftbukk for å gjøre denne jobben. Jobben tok 4 timer pga pinneskuene som røk.
Heldigvis gikk det å bore opp og gjenge opp p nytt.
Ble litt annen lyd i dette anlegget enn det som sto på fra før. Turtallet kom også tilbake. :D :D

Transport av eksosanlegg
Image

Grenrør demontert
Image

Image

Image

Image

Zoom - Zoom igjen :D
Image

OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 03 Mar 2019, 15:02
by OleK
Lenge siden det har vært noen oppdatering her...., men nå skal den få litt nye slitedeler. Tenkte også å flikke litt på lakken noen steder.
Tenkte også å ta av forkjermene for å se etter rust, og samtidig smøre godt inn med tectyl. Har jo hatt denne bilen i 10 år nå

1 x Camshaft Timing Belt Kit, Complete, MX5 Mk1/2/2.5 = £57.65
1 x Brake Pad Fitting Kit, Front, MX5 Mk1 1.6 (SI2274) = £10.53
1 x Front Pads, Genuine Mazda, MX5 Mk1 1.6 (SI225) = £44.68
1 x Rear Pads, Genuine Mazda, MX5 Mk1 1.6 (SI227) = £38.72
2 x Rear Caliper Slider Pin, Lower, Mk1/2/2.5 (SI208) = £9.96
2 x Rear Caliper Slider Pin, Upper, MX5 Mk1/2/2.5 (SI6739) = £25.50
2 x Front Caliper Slider Pin Lower, Mk2.5 Big Brake & Mk3/3.5/3.75 (SI4263) = £17.70
2 x Oil Filter, Genuine Mazda, MX5 Mk1/2/2.5 = £11.76
1 x Exhaust Manifold Heat Shield, MX5 Mk1 1.6 (SI2480) = £38.50
------------------------------------------------------
Total Goods: £255.00
(Delivery Charge): £48.37
Total: £303.37

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 11 Apr 2019, 22:22
by OleK
mx5.jpg
Miata repair kit i matchende farge. Desverre så fant jeg to små rusthull i kanalen ved bakhjulet på den høyre siden. Enda jeg har vært påpasselig med å holde åpent i avløpet/kanalene. Sveiseapparat og plate innkjøpt. Holder på å trene litt på sveis før jeg går løs på bilen.
God nyhet: Godkjent på Eu-kontroll med 0 feil.

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 12 Apr 2019, 00:53
by Anders
Pen bil! Den ser strøken ut på bildene. Lykke til med sveisingen.

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 28 Apr 2019, 17:02
by OleK
Da har jeg fått fjerna litt rust under bremsevæske beholderen. Har vært et irritasjonmoment i fler år dette.
Ble sliping, grunning med rustløser og vanlig grunning etterpå. Til slutt flere lag med lakk og toppet med klarlakk.

DSC07937.JPG
DSC07938.JPG
DSC07941.JPG
DSC07943.JPG
DSC07944.JPG
Med det samme jeg var under panseret, ble også kullfilteret med feste og ventil fjernet. ca 1kg lettere bil. :D

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Posted: 15 Jun 2019, 19:22
by OleK
Endelig! Bytte ut polyforingene med nye foringer
Har hatt disse på bilen i noen år nå, og har vært lite fornøyd med dem.
Har alltid kjent at noe flytter på seg i forstillinga under normal kjøring.
Så da ble jeg positivt overrasket av de nye foringene. Kjennes ut som ny bil.
Ikke noe som beveger seg unormalt. De nye foringene er fra Il-motorsports,
og skal være litt hardere enn de orginale. Å skifte foringer er en møkkajobb,
men vel verdt det denne gangen.
DSC08157.jpg
DSC08158.jpg
DSC08159.jpg