Oppgraderinger av understell.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by svingnyter »

obi-one wrote:Minst mulig krenging tilsier etter min forståelse stivest mulig krengestag både foran og bak, men samtidig satt opp i samme forhold som Mazdas ingeniører valgte det da de konstruerte bilen, for å beholde den samme nøytrale styringen, dvs hverken over- eller understyrt.

Så kommer i tillegg finjustering som man kan gjøre med justerbare endelinker på krengestagene, i teorien for å fjerne all forspenning i krengestaget som skyldes førerens vekt eller høydeforskjeller i understellet som følge av justering av coilovers for å få like hjørnevekter. Da skal man i teorien først laste opp bilen med en vekt lik føreren i førerstolen, for så å justere alle krengestagene mest mulig i vater og uten forspenning, med de justerbare endelinkene. Les også mer http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=247028.

Dette er ikke noe jeg har prøvd selv, bare lest i diverse forum, så bare ment som et bidrag til diskusjonen i en entusiastklubb for hele norge :)

Så til slutt litt om hvorfor steintøffe krengestag ikke nødvendigvis er en god ide:
Because an anti-roll bar connects wheels on the opposite sides of the vehicle together, the bar will transmit the force of one-wheel bumps to the opposite wheel. On rough or broken pavement, anti-roll bars can produce jarring, side-to-side body motions (a "waddling" sensation), which increase in severity with the diameter and stiffness of the sway bars. Excessive roll stiffness, typically achieved by configuring an anti-roll bar too aggressively, will cause the inside wheels to lift off the ground during very hard cornering.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-roll_bar

Tror jeg holder meg til originalen... 8)
Når det gjelder banekjøring så skal en sette opp dempere i forhold til vekt på fører,men på vei går ikke det ann da en ofte har passasjer med varierende vekt.Framhjulstrekkere har ofte løftene bakhjul i svingene på bane.Men nå tenker vi bakhjulstrekk og det er om og gjøre og finne en balanse mellom stivest mulig fjæring og føling med underlaget.Med veldig stive stabstag vil ujevnheter fra innerhjulet forplante seg til ytterhjulet som self ikke er heldig.Prøve og feile er metoden som alltid.Meeeeen dette er en vanlig gatebil som brukes på vei,men jeg er villig til og gi avkall på komfort i forhold til kjøreegenskaper da det ikke er min daglig driver.Glad jeg har erfaring med fjæroppsett på mc :)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by Rudolf »

Jeg vil slå et slag for IKKE å skifte ut ting uten å ha en virkelig god grunn for det.
Mange av de som skriver her er ikke utlærte bilmekanikere og skal ha litt respekt for skruing på f.eks. bremser og andre vitale sikkerhetsdetaljer.

Er man helt fortrolig med de komponenter og det utstyret man skal skru på?
Vet man sikkert hvilke moment som bolter og skruer skal festes med?
Vet man hvor det skal være smøring og hvor det absolutt IKKE skal være smøring?
Vet man hvordan funksjonsdyktighet skal testes etter at man har skrudd?

Det å lufte bremser på en riktig måte er ikke så helt enkelt for en uinnvidd.
Pass på at man ikke ender opp med en bil som er i dårligere stand, med farlige feil etter at man er ferdig med "forbedringene".

Jeg har kjørt rundt i en del år nå med standard bremseslanger på bilen min.
På turer i inn og utland, på sommer og vinterføre, på landeveien og på bane.
Jeg har aldri så mye som vurdert stålomspunne bremseslanger.
Hva skal jeg med det?
(uten å skaffe meg potensielle problemer når jeg skifter dem)

Nå er jeg litt "negativ".
Men jeg synes det er litt mye snakk om alt som på død å liv må skiftes ut.

De originale Showa støtdemperne på MX5 er vurdert som svært gode.
På dette forumet får man inntrykk av at de må røskes av bilen før man i det hele tatt begynner å bruke den.
Ja, det er sikker greit. Hvis de er ødelagt.

Ofte blir resultatet at mange skifter ut understell til noe som er stift og ubehagelig og som egentlig bare egner seg på bane.
Dette vil mange ganger ødelegge den finbalanserte følelsen man har i en original MX, og som egner seg utmerket til kjøring på landeveien.
(og til ragging på bensinstasjonen).

Skift ut deler som er utslitt og/eller ødelagt.
Ta det helt med ro i utskiftingsiveren, MX5 ble faktisk ganske bra konstruert og levert fra fabrikken.

Hvis man satser på aktiv kjøring på bane? .....
.... se da er saken en annen.

Erik
(som har sett mange rare resultater etter ukompetent skruing)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pimpallika
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 141
Joined: 01 May 2014, 08:28
Medlemsnummer: 1142
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by Pimpallika »

Et meget godt og faglig innspill Erik! ;-)

Jeg er helt enig i ditt innspill, og hvor mange originale biler som finnes kunne vært interessant å vite.
Selv er jeg relativt ny i MX verden, men ikke i bilmiljøet ellers.
Da jeg var medlem i VW-Audi Club Norwegen og Norsk Volvoklubb, var det alltid stort når noen dukket opp med en original Golf 1 GTI eller 240 Turbo. Men disse var sjeldne. Det er helt greit å foredle biler, men som du sier....om ting funker, så hvorfor bytte.

Selv har jeg gjort en del med min bil, og nå ønsker jeg å få den ned noen millimeter.
I den sammenheng har jeg lest mye her på forumet. Har jeg blitt klokere?? Nei!! Bare mer forvirret.
Så langt har jeg bestemt meg for kun å bytte fjærer, og la de velfungerende demperne sitte.
Spørsmålet er om det er noen her som er i besittelse av fjærspenner?

Lars
Post Reply