Hur skall man lese kontakt schema?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hur skall man lese kontakt schema?

Post by Agility »

Ove N wrote:Han sitter med løse ledninger og en løs kontakt og lurer på hvilken pin med fargekode som skal i hvilket hull, tipper jeg på
Og det står jo i klartekst på skjema, med fargekoder på ledningene og at skjema viser kontakten fra ledningssiden, så ikke bare Erik som ikke skjønnet problemstillinga her... :shock:
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
Swede
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 31 Mar 2012, 12:32
Medlemsnummer: 1003
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Hur skall man lese kontakt schema?

Post by Swede »

Ove N wrote:Han sitter med løse ledninger og en løs kontakt og lurer på hvilken pin med fargekode som skal i hvilket hull, tipper jeg på
AKKURAT :D
Agility wrote:Og det står jo i klartekst på skjema, med fargekoder på ledningene og at skjema viser kontakten fra ledningssiden, så ikke bare Erik som ikke skjønnet problemstillinga her
Agility, -Hur vet jag vilken färgkod skall vart in i kontakten då det ikke finnes något motsvarende bokstav som på el schemat? Då spelar det ingen roll vilket håll man "ser den ifra" Men om man ser den från kabelsidan.... kan man i alla fall snu kontakten 180 grader. Ingen har ju kommit med information hur man skall tyda kodningen av selve kontakten/vs el schema.
Sorry.... jag vet ikke hur jag förklara det bedre men Ove er ganska spott on. Jag har i alla fall ingen märkning på min kontakt, mer enn kodningen som passar in i AFM.
Takk Erik för ihärdighet att försöka förstå min problemstilling...och alla andra. :wink:
Miata -90 - JoDa
9-3T bruksbil-04
900T-85 (hemma i S)
9000T CC-93
9000T CS-97


Do, or do not. There is no try.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hur skall man lese kontakt schema?

Post by Rudolf »

Swede wrote: Agility, -Hur vet jag vilken färgkod skall vart in i kontakten då det ikke finnes något motsvarende bokstav som på el schemat? Då spelar det ingen roll vilket håll man "ser den ifra" Men om man ser den från kabelsidan....
...................
Det har vi forsøkt å forklare deg.
Alle fargekoder er forklart i skjemaet og nøyaktig hvor de skal inn i kontakten.

Gi et eksempel på en fargekode som du ikke forstår hvor skal.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hur skall man lese kontakt schema?

Post by Agility »

Altså... det første bildet du la ut inneholder jo kontakten fra ledningssiden med fargekode på ledningene. Eksakt på hvilken måte er det du ikke ser hvilken ledning som skal hvor når du ser på det ? Jeg håper jeg ikke fremstår som vanskelig eller noe sånt, men du har det jo i klartekst foran deg. Se helt bort fra det som er skrevet med blå penn. Siden du har koblingsskjema, så antar jeg du har side 4 i boka. Der står fargekodene, og igjen, i skjemaet er kontaktene tegnet fra siden der ledningene kommer inn.
Snu kontakten din på bildet så du får ledningene mot deg, men ha key's på kontakten på samme måte. Da ser du med en gang hvilke farger som skal hvor... på ditt bilde og med kontakten snudd er svart (B) nr 2 fra venstre og rød (R) nr 2 fra høyre (kobberfarga kontakt)
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Hur skall man lese kontakt schema?

Post by helly »

Uten å ha lest hele tråden:

Han mener vel at han om han har en kontakt uten ledninger. Så skjønner han jo hva som er bak og frem, men ikke hva som er opp og ned.

F.eks om ledningene er: rød - gul - blå men han holder kontakten opp ned når han monterer kablene. Da vil det jo bli blå - gul -rød når han kobler i kontakten.
1990 1.6
Swede
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 31 Mar 2012, 12:32
Medlemsnummer: 1003
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Hur skall man lese kontakt schema?

Post by Swede »

Takk helly!
..en til som förstår MITT (tydligen vasklige) problem med og förklare meg.. :oops:
Det finns inga bokstaver på kontakten! :x
Då må jeg finne ut kodning på kontakt som skall stemme överrens med bild i schema. Og der er jeg fortsatt....
DSCN7054_red_03.jpg
DSCN7054_red_03.jpg (92.72 KiB) Viewed 5351 times
Miata -90 - JoDa
9-3T bruksbil-04
900T-85 (hemma i S)
9000T CC-93
9000T CS-97


Do, or do not. There is no try.
Swede
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 31 Mar 2012, 12:32
Medlemsnummer: 1003
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Hur skall man lese kontakt schema?

Post by Swede »

Finner man ikke rett bland denne expertis så lurer jeg om jeg kommit till rett forum :lol:
:roll:
...men om det är så att det er nok med att 3 kodninger av kontakt stemmer så...ja får man pröve med det... :roll: ?
Miata -90 - JoDa
9-3T bruksbil-04
900T-85 (hemma i S)
9000T CC-93
9000T CS-97


Do, or do not. There is no try.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hur skall man lese kontakt schema?

Post by Rudolf »

Prøver en siste gang.
Swede wrote: ...men om det är så att det er nok med att 3 kodninger av kontakt stemmer så...ja får man pröve med det... :roll: ?
Du må prøve å forklare hva du mener med det.
Hva mener du med kodinger?
Tenker du på utsparingene i kanten av kontakten?

Se nøye på tegningen en gang til.
Der står KEY (eller koding?) tydelig avmerket langs kanten av kontakten.
KEY er ikke akkurat 110% lik slik det er på kontakten, men de er tydelige nok til ikke å kunne misforstå.
Tegningen på skjemaet er en Illustrasjon IKKE et fotografi.
Se på tegningen hvor KEY (koding?) vender utover (fra sentrum av kontakten) og innover (mot sentrum av kontakten).

Det er riktig samsvar mellom de TRE posisjoner som du har satt pil og rød ring rundt (det kan jo ikke misforstås)
Det betyr at 1 rød ring øverst og 2 røde ringer nederst.
Du har satt spørsmålstegn på to røde piler, men de peker jo også på 2 stk Keys (ikke 110% eksakt tegning men tydelig nok)
Det som du har markert med gul farge er jeg enig i at ikke stemmer med kontakten,

Hvis du ikke får ting til å stemme 110% korrekt med den fysiske tegningen, så må du bruke fantasien og tenke deg ALTERNATIVET.
For den fysiske tegningen av kontakten som vises i skjemaet er det ingen andre alternativer en den ene riktige.

Altså:
Når du holder kontakten med ledningen MOT deg...
Så skal Key i midten (den som er ca. 5mm bred), den Key som du holder Pekefinger på, være OPP.
De to Key som er på den siden som vender ned på bildet ditt skal være NED.
1 ring OPP.
2 ringer NED.
DA kan du se hvilke ledninger som skal være i kontakten i riktig rekkefølge.
Signal (fra venstre): G,F,E,D,C,B,A
Farger (fra venstre): Rød/Grønn, Rød, Svart/LysGrønn, LysGrønn/Rød, Sort/LysGrønn, Svart, LysGrønn.

AKKURAT slik det står helt tydelig på tegningen.

Det står ingen bokstaver på kontakten.
Det gjør det ikke på NOEN Mazda/Miata kontakter.
Det er derfor vi har skjemaboken.
I skjemaboken er det tegning av ALLE kontakter.

Tegningen skal alltid leses med ledningene MOT deg.
Tegningene gir en entydig orientering av kontakten.
De har i tillegg en oversikt over fargen på alle ledningene som går inn i kontakten.
Dette betyr at skjemaene blir helt entydig.

Som du ser av skjemaet for luftmengdemåleren så har alle ledninger fått en bokstavkode.
Årsaken til dette er at ledningene har en annen rekkefølge (fra venstre mot høyre) på skjemaet i forhold til fysisk på kontakten.
Men det går helt fint bare du leser skjemaet riktig (og holder tunga rett i munnen)
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hur skall man lese kontakt schema?

Post by Agility »

Image
Jeg tar kortversjonen: Snu kontakten rundt sideveis, så har du alt på plass, og det er bare å stappe ned ledningene...
Når du snur kontakten med ledningene mot deg, så ser du selvfølgelig ikke kodinga (keys), men det er 100% samsvar mellom tegninga og kontakten (selv om de fysisk ikke ser like ut)
Bokstavene du ikke finner på kontakten, er kun en referanse til hvor du finner dem på skjemaet (se rett over toppen på den blå penna som ligger der på skjemaet på bildet)
Det du har ringa inn med gult, symboliserer kabelen som kommer fra kontakten, ofte kommer den ut på den siden som den er tegna på skjemaet.
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
Post Reply