Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by Agility »

I august i fjor, så godkjente jeg "IL Tempo..." med kompressor og litt annet snacks, som den første MX-5 i nyere tid som har fått papirene sine påskrevet Statens Vegvesen...
De andre tingene som er gjort med den gule kan du lese mere om her:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 65#p195473
2014-08-13173202Medium.jpg
Litt senere på høsten, sånn litt uti november, så gjentok jeg prosessen på OveN sin røde -91 Miata....
2015-10-27 12.57.28 Medium.JPG
Så det var sånn her garasjen min så ut på den tida... :wink:
Og jeg kan helt sikkert gjenta den prosessen akkurat når jeg vil med akkurat det oppsettet :)
2015-11-02 18.29.17 Medium.JPG
Og dette har jo medført endel spørsmål og forskjellig om hva man gjorde og hvordan osv...
Jeg har jo egentlig beskrevet det ganske utførlig i tråden til "IL Tempo", men på oppfordring så skal jeg skrive litt mere konkret her akkurat hva som ble gjort, hvorfor det ble gjort, og hva som gjorde at det gikk så greit

Vi må begynne med kompressoren og mekanikken/elektronikken rundt den...
Dette er de første settene som ble levert av Eaton/Sebring i USA (senere tok Jackson Racing over distribusjon av denne), og det er en M45 kompressor.
Disse får du ikke kjøpt ny lengre, så ønsker du en sånn her installasjon, så er det bruktmarkedet som gjelder
Det har jo aldri eksistert noe TÜV papirer på disse kompressorene til MX-5/Miata, og da er det jo veldig mange som bare ser hele prosessen med å få godkjent ting som komplett umulig. Jeg ser det som en utfordring... :wink:

Da må man jo ty til det man kan få tak i av dokumentasjon...

Jeg gikk til innkjøp av en bunke Miata Magazine via eBay for noen år siden, og det er en gullgruve når det gjelder informasjon og dokumentasjon...
Dette er første annonse jeg har kommet over fra Miata Magazine, høsten 1993
2016-01-12 16.46.02 Medium.JPG
Mere informasjon dukket tidevis opp i flere Miata Magazine utover de nærmeste årene
Denne dukket opp i vårmagasinet i 1994
2016-01-12 16.46.31 Medium.JPG
Hele installasjonsprosessen beskrevet av Bill Yeager, medlem i den amerikanske Miata klubben i Miata Magazine høsten 1994
2016-01-12 16.46.55 Medium.JPG
2016-01-12 16.47.19 Medium.JPG
Videre fant jeg informasjon om oppsettet, effekt og hvordan det fungerer i Miata Magazine som kom våren 1995
2016-01-12 16.48.36 Medium.JPG
Så hadde jeg kommet over et eksemplar av Miata Performance Handbook borte på sørvestlandet, og for de som lurer på noe som helst når det gjelder oppgraderinger, være det seg felger, oppheng, støtdempere, fjærer, eksos, turbo, kompressor osv..., så er det et bra sted å starte å lese
2016-01-12 16.44.07 Medium.JPG
Og når det gjelder den boka, Miata Performance Handbook, der fant jeg et spor til noe viktig.
Nemlig omtale av et dokument som beskriver at Miata med dette settet montert har full CARB (California Air Resource Board) sertifikat (EO # D-453) og er godkjent i alle 50 stater i USA.
2016-01-12 16.44.38 Medium.JPG
Nå vil mange gjennta at det er jo ikke TÜV og gjelder jo ikke i Europa og Norge...
Nei det er helt korrekt, men det gjelder CALIFORNIA, og de reglene de har der går utenpå alt annet på resten av kloden, så det holder.
(Og det sa jeg til gutta på SFOOR da de kom med det samme argumet, og det sa de seg jo enig i, sånn stort sett)

Det omtalte dokumentet fant jeg ved et søk på nettet...
2016-01-12 16.43.26 Medium.JPG
2016-01-12 16.43.39 Medium.JPG
2016-01-12 16.43.53 Medium.JPG
Hele installasjonsmanualen til kompressoren fulgte med (kan også finnes på nett fra JR), og der stod det mye interessant info også
2016-01-12 16.52.04 Medium.JPG
En annen viktig detalj er at dette gamle settet, er at den kjører med helt original ECU, dvs. ingen som helst endring i hvordan Mazda oprinnelig tenkte for å håndtere avgasser fra motoren...
2016-01-12 16.52.36 Medium.JPG
For å forklare hvordan dette virker:
Når du får trykk på kompressoren, så vil en mekanisk bensinregulator strupe returen til tanken, slik at bensintrykket på de (originale) dysen øker, og dermed bensinmengden som sprutes inn i motoren. Dette fungerer helt optimalt, men jeg ser at jeg skal bytte bensinpumpe til en som er anbefalt med dette settet (JR høytrykkspumpe), da den ikke greier å opprettholde nok bensintrykk i toppen av turtallsregisteret.
2016-01-12 16.52.24 Medium.JPG
2016-01-12 16.52.24 Medium.JPG (97.49 KiB) Viewed 9830 times
Måling og justering av bensintrykk er viktig
2015-10-18 15.46.31 Medium.JPG
2015-10-18 15.46.31 Medium.JPG (61.43 KiB) Viewed 9830 times
Videre så er det montert en tennings retarderer, som ganske enkelt drar tenninga 6' tilbake når den passerer 4psi trykk, noe som gjør at motoren går mere effektivt på lavt turtall, da tenninga kan stilles høyere
Sebring ign retarder Medium.JPG
Sebring ign retarder Medium.JPG (74.5 KiB) Viewed 8920 times

Her har jeg jo nesten alle tekniske opplysninger jeg trengte som beskriver installasjonen
2015-08-13 09.55.26.JPG
Nå mangler jeg bare et eksakt tall på ytelse, og ikke bare reklamebrosjyrer...
Det ble løst ved et besøk hos Andreas på Racelab, der "IL Tempo..." ble spent opp i rulla og tynt litt
http://www.racelab.no
https://www.facebook.com/racelab.no/
2015-07-15 10.47.03 Medium.JPG
2015-07-15 10.47.03 Medium.JPG (92.88 KiB) Viewed 9830 times
Papiret sa 131hk og 165 Nm på bakhjula, og her ligger nok mye av årsaken til at det gikk helt greit å få det godkjent
VF55419 Medium.JPG
VF55419 Medium.JPG (93.51 KiB) Viewed 9795 times
MX-5 ble nemlig senere levert med effekter tilsvarende dette her i samme karosseri (NA)
I 1996-1997 kom det 1.8 med 133hk, og det er jo samme tall som jeg hadde fått, riktignok skiller det endel på motor HK og hjul HK, men differansen er ikke større en at det er akseptabelt.
Kikker du litt lengre frem, så kom NB med 1.8 i 2001-2005 med 146hk/168Nm, og det er i bunn og grunn akkurat samme bilen...

En liten detalj er jo at 1.8 har større bremser, men det hadde vi allerede oppgradert på begge bilene, så den saken var grei

Så når alt er gjennomtenkt, gjort, dokumentert og forklart ordentlig, så ender man opp med dette her:
2015-08-20 08.36.12 Medium.JPG
Og for å avslutte denne oppskrifta...
Det er ikke farlig å besøke Statens Vegvesen og SFOOR (Statens Vegvesens Spesialistgruppe for Ombygde og Oppbygde Kjøretøy)
2015-08-03 13.26.31 Medium.JPG
Oppsummering:
Dette er hva jeg vet om hva man kan få godkjent om man gjør det på denne måten...
Effekten tilsvarer det MX-5 ble levert med i senere år, bremser er oppgradert tilsvarende og det er ikke tuklet noe som helst med ECU, og dokumentasjon på alt sammen ble fremlagt...
Så enkelt kan det gjøres... :wink:
Jeg kan ikke si noe om hva du får godkjent, men følger du denne oppskrifta, så ser jeg ikke noe problem i.o.m. at jeg har fått gjennom 2 biler med letthet i 2015, men det er til syvende og sist ikke jeg som avgjør det....
Last edited by Agility on 04 Apr 2018, 10:33, edited 3 times in total.
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by MX-Jon »

Veldig bra sammenstilling.
Det hadde jo vært fint hvis andre som har fått det godkjent legger inn info om hvordan de har fått de til, eventuelt hvilke innvendinger de har fått.
Jeg har tenkt å prøve meg på samme prosess, var på Racelab og målte effekten min for et par måneder siden og tenkte meg til SVV i februar. Kommer til å oppdatere med hvordan det gikk med min bil.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by Ove N »

MX-Jon wrote:V
Det hadde jo vært fint hvis andre som har fått det godkjent legger inn info om hvordan de har fått de til, eventuelt hvilke innvendinger de har fått.
ER det noen andre med dette godkjent i vognkortet fra nyere dato da?
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by MX-Jon »

Ove N wrote:
MX-Jon wrote:V
Det hadde jo vært fint hvis andre som har fått det godkjent legger inn info om hvordan de har fått de til, eventuelt hvilke innvendinger de har fått.
ER det noen andre med dette godkjent i vognkortet fra nyere dato da?
Om det ikke er det pr i dag kommer det sikkert noen i løpet av våren. Det var disse jeg primært tenkte på.
Kan jo hende noen får godkjent med andre kompressorløsninger osv. Jeg har feks en nyere versjon av M45 hvor styring ikke er identisk med den løsningen dere har.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Banger'n
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 20 Mar 2015, 16:31
Medlemsnummer: 1374
Contact:
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by Banger'n »

hvordan hadde dett vært på en 1,8? med tanke på at den har 133 hk orginalt. NB har jo 140 som du sier. og dette vil jo gi tilnærmet samme effekt økning fra orginalt hk antall som en 1.6 får, om ikke litt mindre?? begge de du har fått godkjent er vel 1,6? du kan godt få låne Mia og min konto og prøve deg på og få en 1.8 igjennom :P hvis ikke jeg tar feil så var det i sent 94 de kom med 1,8? og på side 2 av CARB papirene står det jo tall fra en 94... og hva med mp62 fra fast forward superchargers? det er også CARB godkjent men det bryter den gode max 25% power øknings regelen :cry: for med den så haver du ca på 210-220hk + at det har et eksternt ''fuel card'' til den orginale ecu'en :x
1995 1.8 Mazda Miata. SU classic red, popular equipment package (alt av el. utstyr og torsen) som har den nette sum av 325 000km på baken
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by AJF »

Tusen takk for at du deler :!: Dette vil nok hjelpe mange. :D

Hadde jeg hatt MX5 med MP45 kit hadde jeg løpt og forsøkt å få godkjent basert på denne gode bruksanvisningen

Har lyst å få til det samme med min mitt Moss MP62 kit etterhvert som også er CARB ok. Så om noen besitter artikler og dokumentasjon knyttet til Moss sitt MP62 kit, setter jeg pris på om dere vil dele kopier av dette med meg :)
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by MX-Jon »

Nå er det enda en godkjent MX5 med M45 kompressor i klubben.

Jeg kjøpte bilen ferdig med montert kompressor i høst fra Bergen. Kompressorkit'et var et Jackson Racing kit med M45 presse og et powercard som styrer ekstra bensintilførsel. Siden settet er "Carb Approved" i USA er Powercardet med fast oppsett som ikke kan justeres. Men bilen var ikke godkjent med kompressor. Etter kjøpet sendte jeg brev til SVV med ønske om godkjenning. Da fikk jeg til svar at de ville godkjenne bilen med inntil samme ytelse som 1,8L var levert med, dvs 131hk forutsatt at bilen var teknisk ellers tilsvarende 1,8L modellen.
Jeg kontaktet da Racelab og fikk en effektmåling på bilen. Denne viste 126hk på bakhjulene. Det skal nok være mulig å få ut noe mer av dette settet med litt tuning og justering, men 126hk passet fint siden målingen skulle brukes for godkjenning.
Neste steg var å få den tilsvarende en 1,8L. Den største forskjellen her er vel bremsene og jeg byttet derfor caliper braketter, bremseskiver og klosser slik at bremsene skulle tilsvare 1,8L bremser. Resterende bremsedeler skal være likt. Utover det har jo 1,8L en del forsterkninger og avstivninger som 1,6L ikke har men jeg satset på at SFOOR ikke ville bry seg om dette.
Så den 5 juli var det omsider den store dagen. For anledningen hadde jeg satt på hjul med originaldimensjon så de ikke skulle få noe ekstra å henge seg opp i.
Image

Med meg hadde jeg utskrift fra RaceLab med effektmålingen samt litt ymse dokumentasjon på kompressorkit'et og noe litteratur som beskrev forskjellen mellom 1,6L og 1,8L.

Så, etter at de hadde saumfart bilen og spesielt bremsene (og tatt masse bilder) fikk jeg beskjed om at dette så bra ut og at det kunne godkjennes.

Image

Kompressorhjulet er merket slik at jeg ikke kan bytte det for å øke effekten (dvs jeg kan jo bytte det men hvis jeg da blir stoppet i kontroll vil de kunne se at det er byttet). De har også oversikt og bilder over hvilket kompressorsett jeg har slik at jeg på samme måte ikke uten videre kan erstatte dette med en annen/større kompressor.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by Agility »

Ikke vanskeligere enn det !!!
Bra gjennomført Jon :D
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
Runnings69
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 27 Sep 2011, 21:27
Medlemsnummer: 952
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by Runnings69 »

Hei og takk for nyttig info til både MX Jon og Agility. I dag var det min tur hod SFOOR. Etter å ha bygget bremser om til 1,8 og hatt bilen i benk hos Racelab, var dagen endelig her. På telefonen sa de at jeg måtte ha med avgasstest fra et verksted, ok fikset dette hos Vianor. Dataene her lå litt over det som skal være, men jeg tok en sjanse. Møtte opp på Risløkka med litt nervøs mage og blandede følelser. Bla vinket inn av en hyggelig kar som tok masse bilder og sa at dette så bra ut. Han spurte etter dokumentasjon og jeg la frem JR manual, Carb papirer, Dynotest og referere til tidligere godkjente MX5. Avgass testen ble ikke nevnt. Jeg vet sa han, har vært borti to av de :-). Så var det på bukken, kikket over, under og over alt. Alt ok. Papirer ble fylt ut og jeg kunne dra hjem med godkjenning i papirene. Den har nå Autronic SM4 styring, M45 presse , intercooler, JR header og JR bosted racing kit.
Godkjent med 125 hk , men gir nok litt mer. :-)
Takk for god info og lykke til , til andre som vil prøve seg.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by Rudolf »

Kjempebra :D

Fint at det etter hvert går "rutine" i dette her.
Da blir det bare lettere for de som kommer etter.

Stor takk til de som gikk i bresjen (Agility).
Det er i slike saker vi ser hvor nyttig det er med en merke-klubb.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by Agility »

Gratulerer !!!
Hyggelig at flere følger kokeboka jeg lagde for et par år siden... :D
Vi kan jo snart ha eget årsmøte og julebord... :lol:
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by Gabzh »

Flott write-up! Dette må jeg få til i min etterhvert :D På eBay og slikt er alle kitene til 1.8, men det er samme som til 1.6, eller? Og hva er greie priser på de kitene? Ser de ligger til 2000-2200 dollar nå for tiden, hvertfall.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by Agility »

Lastet ned alle manglende bilder fra "Fotobøkket" og oppdatert hovedinnlegget i tråden med det som var borte...
Attachments
2015-08-03 13.26.31 Medium.JPG
2015-08-20 08.36.12 Medium.JPG
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by helly »

Ser at flere og flere får godkjent kompressor.
Har alle powercard, eller er det noen som har fått godkjent med litt smartere styring (datasprut)?

Hvor ligger SFOOR? Er det kun en plass i landet man kan få godkjent effektøkning / ombygging?
Dokumentasjon på effekt, er det noe krav til hvor det kommer fra?
1990 1.6
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Gjør det selv - Kompressorgodkjenning...

Post by MX-Jon »

Da jeg skulle godkjenne fikk jeg inntrykk av at det var mulig å få godkjent med annen styring enn originalt, men at det ville kreve en mye mer omfattende testing og dokumentasjon på utslipp fra et godkjent laboratorium (dvs meget dyrt).

De hadde ikke noe spesielle krav til hvem som dokumenterte effekt men det måtte være troverdig. Så et hvilket som helst seriøst firma som driver med dette vil nok aksepteres. Men om du har egen dyno hjemme i garasjen spørs det om det aksepteres.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Post Reply