"låvedørene" falt ned under kjøring

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

"låvedørene" falt ned under kjøring

Post by helly »

På vei hjem i dag bestemte hovedlysene seg for å falle ned. Måtte trykke på knappen i midten av dashbordet for å få de opp. Lysene kommer av / på med brytere, men de nekter å gå opp. Glad dette ikke skjedde i vinter :-)

Noen som har vært borti dette før?
1990 1.6
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: "låvedørene" falt ned under kjøring

Post by Sunnmøring »

Har vore borti dette før ja!

Under rattstammen er der eit svart rele - litt større enn vanlige rele. Det styrer løfting og senking av hovvedlyktene.
Spark litt borti det, eller slå litt på det og sjå om lyktene poppar opp. Om ting skjer når du herjar med releet kan du vere sikker på att du har funne problemet.

Problemet er at loddingane sprekk opp inne i releet. Eg gjekk over å varma alle loddingane, og problemet løyste seg.
Mulig det går an å steike det i ein steikeovn på 100++ grader for å smelte loddingane også, men det er på eige ansvar :P

NB: Trur det er kun Mx5 (euro spec?) som har dette systemet - min delebil, som er ein miata hadde ikkje dette releet.


Image Image
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: "låvedørene" falt ned under kjøring

Post by helly »

Takker. Sjekker i morgen. Lodding er ikke noe problem ;) Driver mye med sånt.
1990 1.6
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: "låvedørene" falt ned under kjøring

Post by helly »

Det var en sikring som var problemet. R.FOG 10A sikring nede med pedalene. Byttet denne og alt var ok.
Helt til nå i mai.. Fikk samme problemet, byttet sikringen og alt var ok i en dag før den rauk igjen.

Noen andre som har hatt lignende problem?
1990 1.6
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: "låvedørene" falt ned under kjøring

Post by helly »

Har fått tak i tegning over kresten. Koblet av tåkelyset bake, brytere og andre ting som er på samme krets. Fortsatt samme feil.
Noen som er veldig kjent med hvor ledningen fra R Fog går? Jeg fant ikke noe skade på den så langt jeg klarte å spore den.
1990 1.6
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: "låvedørene" falt ned under kjøring

Post by helly »

Feilen lå i de motorene under frontlyktene. De som justerer høyden på lyset.
1990 1.6
Post Reply