Catch Can for dummies

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Svar
Brukeravatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 583
Registrert: 11 sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Sted: Oslo
Status: Offline

Re: Catch Can for dummies

Legg inn av Bubba » 02 feb 2019, 20:35

Rudolf skrev:
02 feb 2019, 15:43
Da er vi enige om at vi er uenige :wink:

Behovet for Catch-can på normalaspirerte biler tror jeg ikke noe på.
Jeg aner ikke hvor problematisk "oljelaget" i motoren din var, men hvis det er omfattende så er nok årsaken dårlige ventiltettinger og/eller stempelringer.
Det blir ikke reparert med en Catc-can.
Ja, det er ikke behov for konsensus :)

Det var ikke noe registrerbart oljeforbruk på noen av motorene jeg nevnte ovenfor, og jeg registrerte heller ikke noe blårøyk. Jeg antar derfor at oljen i innsugsmanifoldene kom fra veivhusventilasjonen. Hvorvidt denne oljen utgjør et problem vet jeg ikke. Det er jo potensielt oljedamp i forbrenningskammeret som kan være uheldig (på motorer med mye boost, ...og det var det ikke noen av de nevnte motorene).

Det er jo strengt tatt ikke behov for Catch Can på motorer med overlading heller, men en Catch Can kan muliggjøre et litt høyere effektuttak ...og det er jo mange som bruker mye penger på å jakte på relativt beskjedne effektøkninger :)
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB

Svar