Turtall og motorvei

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
JAND
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 22 Jun 2019, 12:50
Status: Offline

Turtall og motorvei

Post by JAND »

Spørsmål ang. marsjfart over tid. Har en NC 1.8, og lurer på hvor grensa går for hva motor har godt av over tid. 140 km/t = 4000rpm. Kjører nødvendigvis ikke i 140 til daglig, men det blir langtur i ny og ne, også der det er lov og feie på. Kjører på Petronas Syntium 7000 0-20 etter anbefaling, for god kjøling og gode betingelser ved nevnte problemstilling. Stakk nesa ned i topplokket etter drøyt 30 mil i 140-150, uten å bli stressa av det. Fin bouquet.

Er der noen god, allmenn fasit?

Jon A, Østfold
2007 NC 1.8
User avatar
tob
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 108
Joined: 23 Sep 2014, 22:49
Medlemsnummer: 1267
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Re: Turtall og motorvei

Post by tob »

Kjørte fra Spania til Hirtshals ca (2200 km) på 27 timer inkl stopp for bensin-og mat-fylling og noen 15 minutters powernaps. Hastighet gikk opp og ned fra 130 til 160 kmt avhengig av trafikk. Hadde også et par timer med saktegående kø pga veivedlikehold. Motor oppførte seg upåklagelig. Gjennomsnittsforbruk var 7,2 l/100km. Da jeg var hjemme gikk forbruket opp til 7,5 l, som nok skyldes lavere hastigheter i lavere gir mer enn slitasje fra mototveikjøringen. Før jeg dro sørover fikk jeg rådet om å unngå å ligge på samme turtall hele tida. Om dette er et godt råd eller ikke får andre svare på, men regelen er etter hva jeg forstår at man får høyere motorslitasje ved høyer turtall enn ved lave. det er jo ganske logisk
BIL: MX-5 2014 - Subaru Outback 2.0D 2010 - Subaru Forester 1999
MC: Honda VFR800 VTEC 2003
Post Reply