Starte bil etter 3 år..

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Starte bil etter 3 år..

Post by Gabzh »

Heisann godtfolk!

Min kjære MX5 har endelig blitt hentet hjem etter 3 år på lagring (i know, i know.. men hadde hverken tid eller plass på en god stund) og jeg vil selvfølgelig starte den opp igjen så den kan brukes. Den har stått lagret innendørs, tørt og varmt så bremsene hang ikke på og skrapte nesten ingenting. Skal dog ta en titt på de uansett, selvsagt. Ingenting som tilsier at bilen har vært bolig for noe dyr heller. Han som har låven den sto på har vært påpasselig med det meste for å sikre trygg lagring. Men vi har jo motoren og bensinsystemet, da. Så har noen punkter her med tilhørende spørsmål:

-Fylte tanken helt full før lagring, så planene mine er først å suge ut all bensinen jeg får tak i, også helle på full tank med ny (da burde vel det som eventuelt skulle ligge igjen "vannes ut" vel?). Vet ikke om jeg må bytte bensinfilteret også da eller om det skal gå greit? Og den gamle bensinen, hva kan jeg lagre den i før jeg kjører den til gjenvinningsstasjonen? Funker det med vanlige sånne store vannkanner de har på biltema feks? Eller vil bensinen spise gjennom plasten?

-Så er det jo selvsagt å tømme ut motoroljen, bytte oljefilter og fylle på fersk olje. Ingen hokus pokus der. Hvor mye olje tar en 116hk 1.6 NA motor?

-Tenkte dog på at jeg må få tatt ut pluggene og byttet disse, men da er det jo veldig lurt å få sprayet inn litt sånn "fogging oil", men jeg klarer ikke å finne ut hva det heter på norsk? Eller hvor jeg får tak i det?

-Også burde jeg nok få byttet ut kjølevæsken. Selve prosessen virker grei, skru ut radiatorskruen, tømme systemet, spyle godt gjennom fra påfyllingshullet til radiator med hageslangen så jeg får ut det som er av eventuell gugge, skru inn skruen igjen og fylle opp med ny? Påfylling er vel inn i radiator til det er fullt, skru på kork, fylle ekspansjonstank til ish midten av nivåmålerne også klart til start? Skal jeg så starte opp og la den varme seg opp mens radiatorlokk er av for å lufte ut luftbobler? Eller helt lukket system, la den få temperatur, så skru av og kjøle ned, også evt etterfylle?

-Batteri blir kontrollert for friskhet og gjenbrukt, eventuelt nytt.

Noe annet da som jeg må tenke på før start eller burde det være good?
These users thanked the author Gabzh for the post:
Stalfa
Post Reply