Leopold 1993-LE
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Stemmer !StianOppistov wrote:Disse le modellene, er de litt senket originalt eller, høyden såg jo faktisk helt greit ut jo..
De er de eneste NA-modellene (sammen med R-package) som er senket orginalt fra Mazda.
Det er derfor litt interessant å se hvordan Mazda gjorde dette.
De modifiserte endeleddene til styrestagene, for å unngå "Bump Steer".
Les mer om dette her: http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=307337
Endeleddene på Leopold er derfor forskjellig fra standard.
De er spesiallaget til LE og R-package.
Det er greit å vite at hjulgeometrien og vinklene på styrestagene blir endret når bilen blir senket.
De modifiserte endeleddene er derfor laget for å kompensere for dette.
(Derfor har jeg kjøpt et sett til Rudolf også ...)
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Før og etter ...
Fant fram til bilde tatt før jeg begynte å herje med Leopold.
Slik så bilen ut med de uorginale bakfjerene:
Og sånn er den nå (etter 300km på de nye orginalfjærene):
Ser jo ganske riktig ut ....
Erik
Fant fram til bilde tatt før jeg begynte å herje med Leopold.
Slik så bilen ut med de uorginale bakfjerene:
Og sånn er den nå (etter 300km på de nye orginalfjærene):
Ser jo ganske riktig ut ....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det er bare bakfjærene som er kortere en orginalen.StianOppistov wrote:Er både framfjøre og bakfjører litt kortere eller,, denne er jo en ca 20mm lavere enn min 97var før senking, og vet du om det er noe stivere fjører,
Men innfestingen på Bilstein demperene er annerledes.
Derfor bil bilen lavere BÅDE foran og bak.
Her er de kortere bakfjærene som brukes kun på LE og R-package (vanlige NA-bakfjærer i midten).
Forfjærene er lik på LE og "vanlige" NA.
Som du kanskje ser, så er innfestingen av fjærene lavere på Bilstein demperene.
(Bilde av samlingen min )
EDIT: Du spurte om hvor stive fjærene er.
Framfjærene er som sagt de samme som orginalt dvs springrate 164.17 (lbf/in).
Bakfjærene er noe stivere 105 (lbf/in) mot 96.94 orginalt.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Da vil du få en litt lavere bil bak. Det han skriver er jo at LE-bilstein demperene har festet til fjørene lenger ned (altså blir bilen lavere) så hvis du skal ha samme høyde som en LE må du ha bilstein dempere + LE bakfjører og dine org. fjører foran.RonnyG wrote:Dersom man er ute etter en moderat senking bak, vil det da være mulig å bare skifte fjærer til LE-fjærer?
Var ikke spørsmål om like lav som LE. Årsaken til at jeg lurer er at jeg synes det er veldig stor forskjell foran og bak mht. glapet mellom hjul og hjulbue. Er jo rene offroaderen bak originalt
Lavere blir det, men har det uønskede bivirkninger feks. pga ulik stivhet på fjærer etc.?
Lavere blir det, men har det uønskede bivirkninger feks. pga ulik stivhet på fjærer etc.?
92 1,6 NA sort m/tan interiør
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Vegard (og du) har helt rett ....RonnyG wrote:Var ikke spørsmål om like lav som LE. Årsaken til at jeg lurer er at jeg synes det er veldig stor forskjell foran og bak mht. glapet mellom hjul og hjulbue. Er jo rene offroaderen bak originalt
Lavere blir det, men har det uønskede bivirkninger feks. pga ulik stivhet på fjærer etc.?
Hvis du bruker LE-fjærer så blir bilen din litt lavere bak (og litt stivere).
Springrate er 105 (lbf/in) på LE-fjærene mot 96.94 orginalt.
Her ser du forskjellen i lengde på bakfjærene:
LE-fjærer til venstre, de uorginale som satt på bilen da jeg kjøpte dem i midten og de "vanlige" NA-fjærene til høyre.
Siden LE-fjærene er litt stivere, så senker de vel kanskje ca. 2cm (gjetning).
Men fjærene må du kjøpe fra USA de finnes ikke å oppdrive i Europa.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Har LE og LE tilsvarende i Japan (s-ltd?) samme demper og endeledd?Rudolf wrote:Vegard (og du) har helt rett ....RonnyG wrote:Var ikke spørsmål om like lav som LE. Årsaken til at jeg lurer er at jeg synes det er veldig stor forskjell foran og bak mht. glapet mellom hjul og hjulbue. Er jo rene offroaderen bak originalt
Lavere blir det, men har det uønskede bivirkninger feks. pga ulik stivhet på fjærer etc.?
Hvis du bruker LE-fjærer så blir bilen din litt lavere bak (og litt stivere).
Springrate er 105 (lbf/in) på LE-fjærene mot 96.94 orginalt.
Her ser du forskjellen i lengde på bakfjærene:
LE-fjærer til venstre, de uorginale som satt på bilen da jeg kjøpte dem i midten og de "vanlige" NA-fjærene til høyre.
Siden LE-fjærene er litt stivere, så senker de vel kanskje ca. 2cm (gjetning).
Men fjærene må du kjøpe fra USA de finnes ikke å oppdrive i Europa.
Erik
Forøvrig synes jeg det blei en fin høyde. Har du målt om demper festet er flyttet like mye ned foran og bak, og antall MM i forhold til orginale dempere?
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Beregningene stemte
Mange funderinger, research og beregninger er kronet med hell.
Foran:
Jeg valgte å IKKE bruke 46mm bumpstop foran som Shaikh hos Fat Cat Motorsports (FCM) anbefalte.
Jeg brukte 36mm.
Slik ser klaringen ut mellom bumpstop og dempere ut med vanlig vekt på hjulene:
Klaringen er ca. 25mm.
Hvis jeg hadde brukt 46mm bumpstop, så hadde jeg bare hatt 15mm fjæring før (de myke) bumpstop hadde blitt komprimert.
Med orginale bumpstop av hard gummi (63mm) så ville jeg kjørt på (gummi) bumpstop hele tiden
Herved er konstruksjonsfeilen til Mazda klart demonstrert !
Bak:
Der valgte jeg 46mm bumpstop og klaringen er ca. 30mm
Da er jeg i mål, og jeg gleder meg veldig til firehjulskontroll ...
Konklusjon:
Mazda har gjort en brøler da de monterte "vanlige" bumpstop på LE (og R-package).
Dette har ført til at bilene har fått et forferdelig rykte i forbindelse med fjæringen.
Uttrykk som "teeth rattling" og annet ufint er brukt.
Orginalt så kjørte man altså på de harde gummi-bumpstopene og de fine Bulstein-demperene fikk aldri "slippe til".
Slik er det ikke med Leopold .....
Erik
Mange funderinger, research og beregninger er kronet med hell.
Foran:
Jeg valgte å IKKE bruke 46mm bumpstop foran som Shaikh hos Fat Cat Motorsports (FCM) anbefalte.
Jeg brukte 36mm.
Slik ser klaringen ut mellom bumpstop og dempere ut med vanlig vekt på hjulene:
Klaringen er ca. 25mm.
Hvis jeg hadde brukt 46mm bumpstop, så hadde jeg bare hatt 15mm fjæring før (de myke) bumpstop hadde blitt komprimert.
Med orginale bumpstop av hard gummi (63mm) så ville jeg kjørt på (gummi) bumpstop hele tiden
Herved er konstruksjonsfeilen til Mazda klart demonstrert !
Bak:
Der valgte jeg 46mm bumpstop og klaringen er ca. 30mm
Da er jeg i mål, og jeg gleder meg veldig til firehjulskontroll ...
Konklusjon:
Mazda har gjort en brøler da de monterte "vanlige" bumpstop på LE (og R-package).
Dette har ført til at bilene har fått et forferdelig rykte i forbindelse med fjæringen.
Uttrykk som "teeth rattling" og annet ufint er brukt.
Orginalt så kjørte man altså på de harde gummi-bumpstopene og de fine Bulstein-demperene fikk aldri "slippe til".
Slik er det ikke med Leopold .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Prikken over i-en ....
Hyggelig tur i varierende norsk sommervær til Borre (sør for Horten).
tor340 er god å ha for profesjonelt salmakerarbeide.
Setene skulle endelig til pers ...
De gamle setene var både uorginale og utslitt:
Først ble de gamle trekkene skrellet av og seteskjelettene fikset for sprekker i skumgummi og dårlige festepunkter.
Høyttalere og kabler fikk også en sjekk.
De nye trekkene fikk jeg overta fra en fyr i Virginia og de er laget av Northwest Automotive Leather i Canada.
Hullene for høyttalerene er "hånd-punchet" (etter mal av orginalen) av et medlem i LE-klubben.
Siden jeg har et sett med deksler ekstra, ble de beste valgt ut og småskader ble lakkert med en lakk jeg har fått laget til formålet (for røde plastdeler).
Læret, håndverket og finishen er super
Dette er definitivt bedre en orginalt .....
Også ryggstykket på de nye setene er i skinn (til forskjell fra orginalen som er i skai.
Da begynner jeg så smått å bli ferdig gitt .......
Erik
Hyggelig tur i varierende norsk sommervær til Borre (sør for Horten).
tor340 er god å ha for profesjonelt salmakerarbeide.
Setene skulle endelig til pers ...
De gamle setene var både uorginale og utslitt:
Først ble de gamle trekkene skrellet av og seteskjelettene fikset for sprekker i skumgummi og dårlige festepunkter.
Høyttalere og kabler fikk også en sjekk.
De nye trekkene fikk jeg overta fra en fyr i Virginia og de er laget av Northwest Automotive Leather i Canada.
Hullene for høyttalerene er "hånd-punchet" (etter mal av orginalen) av et medlem i LE-klubben.
Siden jeg har et sett med deksler ekstra, ble de beste valgt ut og småskader ble lakkert med en lakk jeg har fått laget til formålet (for røde plastdeler).
Læret, håndverket og finishen er super
Dette er definitivt bedre en orginalt .....
Også ryggstykket på de nye setene er i skinn (til forskjell fra orginalen som er i skai.
Da begynner jeg så smått å bli ferdig gitt .......
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det er skrevet lite om de Japanske spesialmodellene på engelsk.Vegard wrote: Har LE og LE tilsvarende i Japan (s-ltd?) samme demper og endeledd?
Forøvrig synes jeg det blei en fin høyde. Har du målt om demper festet er flyttet like mye ned foran og bak, og antall MM i forhold til orginale dempere?
Jeg vet at noen av dem er levert med Bilstein dempere, men hvordan den øvrige hjulgeometrien er satt opp, det vet jeg ikke.
Husk at Bilstein, senking og stivere understell ble introdusert på 93LE.
Dette har så blitt videreført (og rendyrket) på R-package i 94-97.
Jeg har haugevis med tabeller, regneark og oppstillinger.
Men jeg det er jo ingen mulighet for å legge ut dokumenter på dette forumet
Kilden til mye av det som jeg baserer meg på er Shaikh hos FatCat Motorsports.
Kikk litt på (de noe rotete) sidene hans, så finner du endel info og sammenligning av lengder på dempere til NA og NB.
http://www.fatcatmotorsports.com/
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Ekstrautstyr
Siden det var litt duskregn på torsdagstreffen i dag så fikk jeg testet tonneauen.
Den orginale Miata tonneauen har ikke "headrest pockets".
Det betyr at setene må skyves fram og lenes helt tilbake.
Jeg synes det er OK og at det gir et finere utseende.
Mere ekstrautstyr for en regnværsdag, deksel til "silver stereo":
Erik
Siden det var litt duskregn på torsdagstreffen i dag så fikk jeg testet tonneauen.
Den orginale Miata tonneauen har ikke "headrest pockets".
Det betyr at setene må skyves fram og lenes helt tilbake.
Jeg synes det er OK og at det gir et finere utseende.
Mere ekstrautstyr for en regnværsdag, deksel til "silver stereo":
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package