beste årsmodell?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
munin
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

beste årsmodell?

Post by munin »

Hei.
ny bruker her.
Jeg bare lurer på kjøpsråd ang. mx5.
da spesielt førstegenerasjon med vippelykter.
er kansje en tråd om det her, men jeg fant hvertfall ikke sånn i farta.
er det generel regel at jo nyere, jo færre feil, slik det ofte er med bilmodeller?
noe forandringer i vekt, ytelse, akselavstand etc?
ser at 1.8 er vanskelig og oppdrive, så er mest 1.6 jeg peiler meg inn på.
hvordan er montering/demontering av hardtop, og kalesje? vanlig med lekasje?
jeg trenger gøyal liten bil som tåler en nordnorsk sommer, og kansje en og annen vinterdag.
er jeg på rett kurs da med mx5?
tness
6500 RPM
6500 RPM

Post by tness »

Angående de første modellene så har ikke jeg helt oversikten. Men det er kanskje en fordel å kjøpe en 92 modell siden de som regel har longnose. Altså lang tapp på veivakselen og ikke den korte som var på 90-91 modellen. Nå kan det hende an longnose kom på slutten av 91. Men regner med noen arresterer meg nå.

NA modellen er et trygt kjøp, eller MX-5 sånn generelt sett er et trygt kjøp, det er svært få som melder om feil som går utover det vanlige som alle er klar over. Altså longnose/shortnose etc.

Hardtopp er enkel og sette på, men det må være to personer som gjør dette. Kalesje holder tett uansett vær, så lenge den er tett. Min kalesje er 10 år nå, og det er ikke antydning til slitasje, jeg har vinyl, men det fins de med stoff.

MX-5 og nord norge. Dette er min andre MX-5, og jeg har brukt begge hele året. Holder til i Bodø og har sjelden hatt problemer med vinteren. Problemer som har oppstått med mye snø osv har ikke bare rammet meg, men mange bileiere de gangene det har skjedd.

Du kan trygt handle deg en MX-5
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Det er verdt å skaffe en 94-98 1.8 om du skal ha en NA.
Sånn overordnet er det en mer solid motor, diff, stivere og flere stag, mer effekt, og om tuning av motor er av interesse er det mye mer deler for 1.8 enn 1.6.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 163

Post by KnutH »

tness wrote:Men det er kanskje en fordel å kjøpe en 92 modell siden de som regel har longnose.
Kanskje ikke så lett for en som er fersk på MX-5 å forstå hvorfor man burde kjøpe en med kraftigere veivtapp? 90-91-modeller hadde en dårlig konstruert veivtapp. Flere har måttet ta motoroverhaling med veivbytte på grunn av dette, det blir fort noen laken ut av sånt. Hvis du vil ha mer info om emnet har miata.net en glimrende side her: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html .

Vær oppmerksom på rust i dørstokkene, området rett foran bakhjula ruster ofte innenfra. Modeller produsert før 95 hadde veldig små dreneringshull i dørstokkene, og kan oftere ha rustproblemer enn nyere utgaver. Mer her: http://www.miata.net/garage/tsb/s034_94.html

Ellers så er MX-5 en kjempebil med lite problemer, og den passer like godt sommer som vinter!

tness: 92 og nyere modeller har big nose, long nose kom som en midlertidig fiks i modellåret 91.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
tness
6500 RPM
6500 RPM

Post by tness »

Var derfor jeg skrev helt på slutten av mitt innlegg om shortnose vs longnose

"Men regner med noen arresterer meg nå. "
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
Halvor
500 RPM
500 RPM
Medlemsnummer: 359

Post by Halvor »

Ang. spørsmål om MX5 som helårsbil, vil jeg legge til en erfaring jeg har gjort med min -93, 1,6.

Kjøpte den brukt høsten 2002, og har kjørt den siden også minst 5 vintre.
Fikk med hardtop, som jeg synes er en fordel om vinteren. Da fikk jeg varmetråder i bakruta, som også har komment i retrofit softtop, og på NB-modellene. Min hardtop er polstret innvendig, bedre isolert, og har kupélys i taket. Lys finnes bare under dasjbordet originalt på de tidlige.

Men det vesentligste erfaringen var at "vinterdekkene" jeg fikk med var 195/55/15. Disse var ubrukelig på snøføre. De var for brede. Har skiftet til smalere dekk og bedre mønster, så nå der MX'en vinterbil god som noen.

MX5/Miata er en bil som svært få eiere angrer på at de kjøpte !
Halvor -93 rød klassiker
Medl. 359
Post Reply