Snart turbo!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

stilimx5 wrote:Du kunne vel ikke forklare kort hva det vil si å retardere tenningen?
stille tilbake når det kommer boost, slik at du slipper å brenne dine stempler,, det fine med denne bipes, det er at du slipper å justere ned til 5-6 grader og få normal gange på motoren til boost setter inn,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Fikk forresten bilder av kittet i går.


Image

Image

Image
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Masse bra stasj her. Har sett mye værre ting enn dette. Fint å bygge videre på også.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Mulig turboen trenger en finpuss i vinter da :)
Men kan jeg ikke bruke dysene? Han brukte de og dette oppsettet på dyno. Da med 0.6 bar. Vet ikke hvor store dyse er men..

Er spent på om jeg får til å bruke borla eksosen! Må vel litt kapping å sveising til..
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Du kan bruke dysene om de er i nærheten av samme ohm som de orginale. Men ikke bli overrasket om den går dårlig på tomgang og veldig fet på delgass. Ved WOT gir ECU F i lambdaverdier så da gir det neppe ECU problemer.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Ved WOT gir ECU F i lambdaverdier så da gir det neppe ECU problemer.
:roll: :lol:
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Lite info på dysene da, men de ser blå ut som originale, så spørs om de er noe bedre enn dem så står i,, finn frem noe delenr på dem, så kan man se hvor store dem er,, finner alltids ut på google.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by B1ackBoX »

arildh wrote:Ved WOT ...
WOT ? Er ikke ajour på alle forkortelser :oops:
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

WOT = Wide open throttle.

Han sa vel at ved flat pedal (WOT) så gir ECUen f-a-e-n i eksos/luftverdier. Er vel det som kalles open loop.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

arildh wrote:Du kan bruke dysene om de er i nærheten av samme ohm som de orginale. Men ikke bli overrasket om den går dårlig på tomgang og veldig fet på delgass. Ved WOT gir ECU F i lambdaverdier så da gir det neppe ECU problemer.
Dette står på dysene: INP-480 og 93y.
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Disse dysene er til en mazda mx-6 og skal ifølge teorien kunne styres av original ecu,, de er i størrelse rett over 300cc, om eg ikke husker helt feil. :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Da skader det vel ikke å bruke disse stian? :)

På det siste bildet, ser jeg et adapter for olje. Hører at det er mulig å bruke dette som oljeretur, hvis jeg kobler den på oljetrykkssensoren?
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

hva får deg til å tru at man kan kjøre lavtrykk retur FRA turboen, inn der det er 4-6bar oljetrykk motsatt vei?

er du sikker på at du tør å gå løs på detta :D


du kommer ikke utenom, du må lage en skikkelig oljeretur..


trykk til turboen derimot, kan hentes fra samme sted som oljetrykkmåler sitter i dag.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Hva som får meg til å tro det?? Nei du måkke spørre.. :lol:
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Var å henta turbon i oslo i går! Gleder meg virkelig til å starte med montering :)
Fikk vite en del ting med bilen da jeg kom fram til selger. Han eide jo bilen før.

Bunnpanna var skiftet. Å den var vist av aluminium. Så han anbefalte ikke å borre retur i den, pga av at den var litt tynn.. Stemmer det?

Fikk vite at splash guarden var ny, og at motor var nøye kontrollert og at det var byttet en del pakninger av gutta på verkstedet der han jobber som lakkerer :)
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
Post Reply