Dersom man får den til å puste lettere inn og blåse lettere ut vil du nok merke en effektøkning selv uten turbo ja. Det er klart at man får mange flere gamper per krone med turbo/kompressor, men litt sprekere får man jo kjerra uten og.
Det er nok ikke mere enn opp i mot 10 gamper man kan få ut før det blir alvorlig dyrt med N/A-tuning. (Smidd innmat, porting etc...)
Et kortere luftinntak med kaldere luft er et sted å begynne. Grenrør, katalysator og cat-back hjelper visst også videre. Men alt dette går jo på bekostning av lydnivå og lommebok så man må jo vurdere hva som er viktig for en også.
Denne f.eks er god (og dyr), men den funker mye bedre enn diverse "sopp"-filtere som bare trekker varmluft og gir lyd:
http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1017.html
Jeg har tatt litt av gangen og merker litt og litt forskjell hver gang.
Min policy har vært å alltid "oppgradere" til bedre deler hver gang noe ryker.
PS. En annen viktig ting, er å minimere uavfjæret vekt (dekk og felger). Jo lettere disse er jo bedre akselerasjon får man jo samt at understellet lettere får gjort jobben sin. (Disse er jo opprinnelig levert med 185/60-14 hjul med ET45).
Men så var det dette med utseende igjen da, bilen ser jo litt teit ut med så smale ballonghjul.
Nei det skal ikke være lett....
