Katalysator, innmat løsnet

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Katalysator, innmat løsnet

Post by LoKi »

NA'en var jo så klart ikke feilfri, og nå er det på tide å starte å skru på den.

Katalysatoren har løs innmat, og sist jeg hadde det fikk jeg ikke bilen min godkjent. Er det måter å omgå dette? Vil avgassen bli for stygg om jeg bare borer ut innmaten?
Fikk tips av en kar om å fylle 5 liter 85 på tanken før jeg dro på kontroll, er dette noe som fungerer? (Vet at han er bruker av forumet, og jeg mener ikke betvile.. jeg må foretrekker å få second opinions :))

Om det ikke er veier utenom, så får dere bare skrike ut om dere kjenner til noen som skal selge en billig. Sjekket pris på dem, og de koster i underkant av 4 lapper.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM

Post by Sevenord »

Jeg var på EU med ødelagt katalysator. Ingen problem for meg ivertfall. Tipper dette kanskje kan gå begge veier - avhengig av kontrollørene.. Om du bestiller katalysator fra mx5parts får du det nok mye rimeligere :)
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Koster 1500 spenn der, pluss moms og toll og porto og blabla.

Men blir å teste å få den gjennom uten å gjøre noe med den, så får vi se hva som skjer.
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 852

Post by Kolbotn »

jeg kjøpte en ny orginal på ebay for rundt 600,- kan lønne seg å holde øyna oppe;)
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

Ellers så kan jo en slik en anbefales om du noen gang vurderer å "oppgradere" eksosen.

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 1d88d639e4

Mindre restriktiv og billigere en original fra Mazda. Holder sikkert lengre og. :)

Skulle ikke by på problemer med avgasser heller.
Mulig denne er billigere fra USA pga. valuta.

Du kan sjekke:

www.flyinmiata.com
www.good-win-racing.com

Gode trygge nettbutikker alle sammen.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Når man ser på slikt, er det ikke så at man ikke får effekt av effektanlegg uten at det er montert turbo/kompressor?
Fikk klinkende klar beskjed da jeg vurderte å sette effektanlegg på en MR2 MK1 at jeg tapte effekt på det så fremt jeg ikke hadde turbo på den..
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Denne racing catta gav meg co på 0,47 så slapp meg akkurat igjennom, så den er litt vel skummel om man har litt slitt motor, finnes mer og mer universale man kan sveise inn nå, men om den bare skrangler så kan det vera eksosen går igjennom alikevel da, og gir deg ok måling, så slår du dritten ut etterpå,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Kremgutt wrote:Når man ser på slikt, er det ikke så at man ikke får effekt av effektanlegg uten at det er montert turbo/kompressor?
Fikk klinkende klar beskjed da jeg vurderte å sette effektanlegg på en MR2 MK1 at jeg tapte effekt på det så fremt jeg ikke hadde turbo på den..
Tja fikk da ikke så mye mindre power eg med effektannlegg da,, noen bilmerker er nøye på dette, opler gir mindre power, men denne mr2 i odda er ikke akkurat dau med effektannlegg den da,
Mx-5 Nb 10TH
uggla
7200 RPM
7200 RPM

Post by uggla »

Dersom man får den til å puste lettere inn og blåse lettere ut vil du nok merke en effektøkning selv uten turbo ja. Det er klart at man får mange flere gamper per krone med turbo/kompressor, men litt sprekere får man jo kjerra uten og.

Det er nok ikke mere enn opp i mot 10 gamper man kan få ut før det blir alvorlig dyrt med N/A-tuning. (Smidd innmat, porting etc...)

Et kortere luftinntak med kaldere luft er et sted å begynne. Grenrør, katalysator og cat-back hjelper visst også videre. Men alt dette går jo på bekostning av lydnivå og lommebok så man må jo vurdere hva som er viktig for en også.

Denne f.eks er god (og dyr), men den funker mye bedre enn diverse "sopp"-filtere som bare trekker varmluft og gir lyd:

http://www.good-win-racing.com/Mazda-Pe ... -1017.html

Jeg har tatt litt av gangen og merker litt og litt forskjell hver gang.
Min policy har vært å alltid "oppgradere" til bedre deler hver gang noe ryker.

PS. En annen viktig ting, er å minimere uavfjæret vekt (dekk og felger). Jo lettere disse er jo bedre akselerasjon får man jo samt at understellet lettere får gjort jobben sin. (Disse er jo opprinnelig levert med 185/60-14 hjul med ET45).

Men så var det dette med utseende igjen da, bilen ser jo litt teit ut med så smale ballonghjul.

Nei det skal ikke være lett.... :wink:
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

StianOppistov wrote:
Kremgutt wrote:Når man ser på slikt, er det ikke så at man ikke får effekt av effektanlegg uten at det er montert turbo/kompressor?
Tja fikk da ikke så mye mindre power eg med effektannlegg da,, noen bilmerker er nøye på dette, opler gir mindre power, men denne mr2 i odda er ikke akkurat dau med effektannlegg den da,
Så det er litt hips om haps om du får no ut av det altså? Etter som jeg forsto, så trenger motoren mot-trykket fra eksosen eller.no. Er litt out of my league, jeg kan skru, men min generelle viten om tuning er ganske fattig.
Tenker jeg peiser på med EU-kontroll, og ser om den går i gjennom. Går det, så borer jeg ut driten etterpå.
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Bare vær obs på at det ikke er bra å kjøre med løs innmat i kat.

Jeg gjorde det en stund på Mx3`n jeg hadde, og når mekanikeren jeg brukte hørte jeg hadde kjørt masse tur/retur oslo, så fikk jeg beskjed at motoren kunne dødd.

Innmaten begynte å legge seg på skrå, og det ble tullete varmt, og ekstremt dårlig gjennomstrømning.

Om du bruker bilen mye, så vurder å knus innholdet i kat`n og tøm den, frem til du får montert på ny.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Jeg er sterkt i tvil ang. effekten av eksos og innsug på Mazdaer. Det virker som de fleste bilene de lager er nøye tuna med tanke på luften. Så å montere nytt luftinntak flytter bare registeret, så du får litt mer brøl og tak i høye turtall, men mindre i bunn og mellomregisteret. Det var ihvertfall min erfaring, og stemmer med noen av de andre bilene.

Men akkurat katalysatoren er jo såklart en restriksjon uansett.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

biXen wrote:Jeg er sterkt i tvil ang. effekten av eksos og innsug på Mazdaer. Det virker som de fleste bilene de lager er nøye tuna med tanke på luften. Så å montere nytt luftinntak flytter bare registeret, så du får litt mer brøl og tak i høye turtall, men mindre i bunn og mellomregisteret. Det var ihvertfall min erfaring, og stemmer med noen av de andre bilene.

Men akkurat katalysatoren er jo såklart en restriksjon uansett.
å fjerne en cat gir en 2hk, ett effektannlegg gir 5-7hk cold air intake gir opp til 14hk, da med det andre, så litt får man, med originale eksos så man man ikke effekten på toppen av registret da dette sperrer, til og med mazda enginerere byttet eksos når de skulle bruke bilen, bilen er jo bygget for allmenn folk, , med alt dette så fikk eg bedre drag over hele registret, der eg kjørte 2 gir før, kan eg daffe rundt i 3-4 gir nå, og eg har lettet svinghjul,,
Mx-5 Nb 10TH
uggla
7200 RPM
7200 RPM

Post by uggla »

Det er nok noe i det bixen sier om at man delvis "flytter" effekten oppover i registeret og kun merker bedre effekt på toppen.
Men jeg har noen av de samme modsa som mr. Oppistov og jeg merker samtidig at bilen drar litt lettere hele veien. Det hjelper kanskje litt å optimalisere tenninga til 14 BTDC og kjøre 98 oktan og.

Jeg tenker jeg kanskje har fått 2 hk hele veien og 5 ekstra på toppen, f.eks.

Det er jo litt forskjell på grenrør her også (4-2-1 design vs. 4-1 f.eks.)

Men på 16 år gamle biler er det nok mye annet som spiller inn og. Det er jo ikke sikkert jeg hadde alle de 116 hk lengre når jeg kjøpte bilen på 150.000 km.... :lol:

Mye placebo og rumpedynoer ute å går og...

Her er dyno for 1.8 (men det burde være omtrent det samme forholdet)

"stock vs JR CAI, cat, header and exhaust
This is the same car, a 1995. Run 1 (blue) is stock. Run 6 (green) has a JR CAI, an FM cat, a JR header and a single exhaust. Run 9 (red) uses a JR exhaust instead of the Thermal."

http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_run ... 082099.pdf
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Buttdynoen er nok ikke så eksakt nei. Lyden har også mye å si. Mange kommer og spør om min bil ikke har 15 hester ekstra pga. eksosen, gjør jo mye med lyden, men nope, det er maks 5 hester på denne også. Meget lite å hente på luftmodifikasjoner.

Det som ofte lurer folk med sånne K&N innsugskit er at det ikke bare flytter effekten opp i registeret, det lager ofte også en slags kork i midtregisteret, slik at når effekten først kommer så kommer den mer plutselig, og merkbar i buttdynoen. Men det er klart at hvis man gjør noe med hele luftveien fra front til bak, så er det hester å hente.

Personlig gjør jeg eksosmods pga. lyden bak. Jeg vil heller ha lyd fra eksosen enn fra innsuget :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply