Konvertere a/c fra r12 til r134a. (Det virker.)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Konvertere a/c fra r12 til r134a. (Det virker.)

Post by midget77 »

Jeg har lenge irritert meg over at airconditionen på miataen ikke virker. Er det noen vits i a/c på en åpen bil kan man spørre seg, men er det der- så skal det virke (helst da).

Jeg kjøpte et sett fra Autocool i Storbritannia. Jeg fant dem på ebay, men det er sikkert fornuftig å bestille fra dem uten å la det gå via ebay. De trakk ikke fra engelsk VAT, slik at jeg måtte betale både engelsk og norsk moms på varene.

Min bil er så gammel at den har vært fyllt med freon (r12), den måtte konverteres. Det betyr at tilkoblingene måtte endres, og en spesiell olje måtte fylles på anlegget. Disse tilkoblingerne og spesialolja er i esken som heter Retro Pro.

En ting man må huske på er at man alltid må ha på hansker og vernebriller når man holder på med kjøleanlegg. Hvis gassen treffer bar hud kan man få kuldeskader.

Image

Ventilene man skal fylle gassen på sitter bakerst i motorrommet på bilens høyre side. Det er trangt, som man kan se på bildet.

Image

For å sette på de nye ventilene måtte de gamle endres. Inne i de gamle ventilene er det er "bildekkventiler"
Last edited by midget77 on 16 Nov 2009, 19:39, edited 1 time in total.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Vil bare komme med en advarsel til dere andre som vurderer konverteringssettene som selges over nettet.

Disse produktene kan forkorte levetid på AC-kompressor betraktelig pga blanding av oljetyper i systemet(Mineral og Polyol-esterbaserte oljer)

Man bør også vakumere systemet før man fyller kuldemediet, om man ikke gjør dette kan det medføre luft og fukt i systemet med påfølgende blokkering av ekspansjonsventil på register inne i kupèn og i værstefall trykk i kuldemediekrets som kan "sprenge" i kondensator og sammenføyninger i rørsystemet om trykkbryteren/Sikkerhetsbryteren ikke fungerer og stopper kompressor ved max trykk.

Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Takk for mer info. De på airconditionfirmaet i nærheten av meg så på det jeg hadde kjøpt, og fortalte at de brukte noe tilsvarende. Alternativet er vel egentlig å ikke ha aircondition i det hele tatt, eller å fjerne det.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Alternativet er og bruke ett såkalt drop-in/Erstatnings medie for R-12. Da behøver man kun en vakumering før påfylling da alle servicestusser og olje er kombitabel med erstatningsgassen.

Prisen på disse erstatningsmediene er heller ikke avskrekkende ifht. R-134a. "Noen billigere andre litt dyrere"

De fleste kuldeentrepenører kan være behjelpelig med dette

Vil man uansett konvertere til R-134a bør man tappe gammel olje av kompressor før man etterfyller riktig mengde med ny olje
Deretter bør man bytte tørrefilter før man vakumerer og fyller opp systemet med rett mengde kuldemedie.

På kommersielle og industrielle anlegg skal man også utføre olje og filterskift minst 2-3 ganger etter konvertering av kuldemedie.
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
Post Reply