Behandling av gummilister
Moderator: Styremedlemmer
Behandling av gummilister
Nå nærmer vinter'n seg, så snart skal jeg behandle alle gummilistene rundt dører, og ståltaket.. Men hva slags produkt bør man bruke? Silikon stift fra bensinstasjonen? Nå er alle mine lister helt strøkne, men vil gjøre det jeg kan for å holde de slik..
Hilsen Knekten
-
- 500 RPM
- Status: Offline
Heisann folkens !
Idag har jeg startet "vinterkonserveringen" !
Pga. regn ble det noe avkortet men jeg rakk da motorvask og hovedvask utvendig + at jeg gikk over gummilistene.
Valgets kvaler har bestått i hvilke produkter jeg skulle bruke men falt ned på Auto Glym. Og la det være sagt med en gang; jeg er kjempefornøyd så langt med resultatet. Motorrommet ble en fryd å se ned i etter behandling.
Jeg har fulgt Auto Glym's oppskrift og sprayet først motorrommet med Engine & Machine Cleaner. Bearbeidet litt med en gml. oppvaskbørste og spyla deretter rent med vannslangen. Grovtørket litt og sprayet deretter over med Vinyl & Rubber Care. Lot det tørke. WOW-ble perfekt !!!
Tok deretter en skikkelig vask av bilen,dvs. først med vannslangen,deretter varmt vann,bilshampoo og en ny svamp og til slutt spylet jeg på nytt med vannslangen. Da kom regnet slik at polishen får utsettes til imorgen eller søndag. Gikk tilslutt over alle gummilistene med Vinyl & Rubber Care og satser på at de nå er godt vedlikeholdt for kommende vinter.
Men til slutt- jeg må bare anbefale Auto Glym.Det er ikke første gangen jeg blir fornøyd etter å ha benyttet deres produkter(og jeg har ikke eierinteresser
)
Idag lørdag fikk jeg også polert. Benyttet Super Resin Polish og en nyanskaffet 2-hodet poleringsmaskin fra Biltema. Resultatet ble meget bra. Nå gjenstår kun "siste hånd på verket"; nemlig et lag med Extra Gloss Protection. Mulig dette er jåleri men morsomt å prøve å få fram litt ekstra glans.
Idag har jeg startet "vinterkonserveringen" !
Pga. regn ble det noe avkortet men jeg rakk da motorvask og hovedvask utvendig + at jeg gikk over gummilistene.
Valgets kvaler har bestått i hvilke produkter jeg skulle bruke men falt ned på Auto Glym. Og la det være sagt med en gang; jeg er kjempefornøyd så langt med resultatet. Motorrommet ble en fryd å se ned i etter behandling.
Jeg har fulgt Auto Glym's oppskrift og sprayet først motorrommet med Engine & Machine Cleaner. Bearbeidet litt med en gml. oppvaskbørste og spyla deretter rent med vannslangen. Grovtørket litt og sprayet deretter over med Vinyl & Rubber Care. Lot det tørke. WOW-ble perfekt !!!
Tok deretter en skikkelig vask av bilen,dvs. først med vannslangen,deretter varmt vann,bilshampoo og en ny svamp og til slutt spylet jeg på nytt med vannslangen. Da kom regnet slik at polishen får utsettes til imorgen eller søndag. Gikk tilslutt over alle gummilistene med Vinyl & Rubber Care og satser på at de nå er godt vedlikeholdt for kommende vinter.
Men til slutt- jeg må bare anbefale Auto Glym.Det er ikke første gangen jeg blir fornøyd etter å ha benyttet deres produkter(og jeg har ikke eierinteresser

Idag lørdag fikk jeg også polert. Benyttet Super Resin Polish og en nyanskaffet 2-hodet poleringsmaskin fra Biltema. Resultatet ble meget bra. Nå gjenstår kun "siste hånd på verket"; nemlig et lag med Extra Gloss Protection. Mulig dette er jåleri men morsomt å prøve å få fram litt ekstra glans.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 627
Re: Behandling av gummilister
Minner om at det fremdeles er sommer (i følge kalenderen).knekten wrote:Nå nærmer vinter'n seg,
Så kommer tre måneder med høst.
Og SÅ kommer vinteren.
Dette til orientering

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
Re: Behandling av gummilister
helt enig!Rudolf wrote:Minner om at det fremdeles er sommer (i følge kalenderen).knekten wrote:Nå nærmer vinter'n seg,
Så kommer tre måneder med høst.
Og SÅ kommer vinteren.
Dette til orientering![]()
Erik
å forberede vinteren i slutten av august er virkelig å bannei kjerka !

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Jeg bruger Basta Silicone, i flaske med pensel i låget. På den måde får man også silicone for alle pengene,
ved køb af silicone på spraydåse er en stor del af dåsens indhold sikkert drivmiddel.
Hvis man bruger spray, er det næsten umuligt at undgå at man rammer lakken forskellige steder på bilen.
I stedet bruger jeg et lille stykke frotte som er vædet med silicone fra flasken, på den måde er det let at dosere,
og hvis man har en tynd gummihandske på, så undgår man at få det fedtede stads på fingrene
http://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/49949205.jpg?
http://www.cisionwire.dk/basta-active-c ... ne-bildore
ved køb af silicone på spraydåse er en stor del af dåsens indhold sikkert drivmiddel.
Hvis man bruger spray, er det næsten umuligt at undgå at man rammer lakken forskellige steder på bilen.
I stedet bruger jeg et lille stykke frotte som er vædet med silicone fra flasken, på den måde er det let at dosere,
og hvis man har en tynd gummihandske på, så undgår man at få det fedtede stads på fingrene

http://www.carl-ras.dk/gfx/imager/catalog/49949205.jpg?
http://www.cisionwire.dk/basta-active-c ... ne-bildore
ND 1.5 Edition 2016 SoftTop Soul Red Metallic