Justerbare reimhjul..
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Justerbare reimhjul..
Hei er det noen så vet hvordan disse bør stilles med 99-00 topp til en na.. skal prøve å skremme litt mer ut av motoren min,,,Har hørt 5 grader før på innsug, og 5 grader etter på eksos kammen,, Men dette er bare hørt av noen så ikke kjenner mx motoren, men motorer generelt..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
er det overlapping du mener?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Hmmm. Dette er ett av områdene hvor man bør vite hva man holder på med. Den viktigste parameteren er når innsugsventilen lukker. Lukker senere - mer effekt på høye turtall, lukker tidligere - mer moment på lave turtall. Dessuten er overlappet mellom eksos og innsug viktig. Mer overlapp (f eks tidligere innsug og/eller senere eksos) - rufsete tomgang og mer effekt høyere oppe, mindre overlapp - penere gange på lavt turtall og mindre effekt høyere oppe.
http://www.tildentechnologies.com/Techn ... mance.html
Standardkammene på en MX-5 er allerede ganske heftige, med lange åpningstider (236/248 grader durasjon) og så mye som 20 grader overlapp. Det er ikke opplagt at det kommer noe godt ut av å øke overlappet enda mer (tidligere innsug/senere eksos). Det kunne eventuelt være verdt forsøket å vri innsugskammen litt senere, sånn at innsuget stengte senere og overlappet gikk ned. De to tingene virker mot hverandre, så det er ikke opplagt hva nettoen blir.
Du kan også kikke her: http://books.google.no/books?id=wApjC72 ... ng&f=false
http://www.tildentechnologies.com/Techn ... mance.html
Standardkammene på en MX-5 er allerede ganske heftige, med lange åpningstider (236/248 grader durasjon) og så mye som 20 grader overlapp. Det er ikke opplagt at det kommer noe godt ut av å øke overlappet enda mer (tidligere innsug/senere eksos). Det kunne eventuelt være verdt forsøket å vri innsugskammen litt senere, sånn at innsuget stengte senere og overlappet gikk ned. De to tingene virker mot hverandre, så det er ikke opplagt hva nettoen blir.
Du kan også kikke her: http://books.google.no/books?id=wApjC72 ... ng&f=false
Mazda MX-5 1.8 NB
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
Citroën Xantia Activa 2.0 turbo
Volkswagen Caravelle VR6
1973 Citroën DS 23 ie Pallas
jeg har lagt på relativt mye ekstra overlapp på min(ihvertfall 5grader hver vei), turbo spooler noe kvikkere fra bunn, gangen er helt klart rufsete på tomgang kombinert med 256/264kammer. Selve kammene forårsaker ingen rufsete gange og 256/264 er fortsatt relativt snillt på BP motor.
responsen på høye turtall og ikke minst lyden(på alle rpm) er kul med litt endret overlapp.
klipp av en BP motor med halveis vasse kammer, og litt mye overlapp
responsen på høye turtall og ikke minst lyden(på alle rpm) er kul med litt endret overlapp.
klipp av en BP motor med halveis vasse kammer, og litt mye overlapp
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''