mx5 nb coupe.
Moderator: Styremedlemmer
Må legge til at det er kun på dårlige veier med mye huller jeg kjenner forskjell da. Er som om baken på bilen tar et ekstra "hopp" når jeg kjører over små hull i veien. Er tydeligere etter at jeg byttet til Sparco stolen. Kanskje vekten av hardtopen i seg selv gjør en forskjell..?
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
- Status: Offline
Nå har jeg bytta dekk ca 10 ganger i år (på/av med r-dekka for 5 runder med autoslalom) og jekka bilen like manger ganger i hvert hjørne. Når jeg jekker opp bilen så legger jeg merke til at softtoppen vrir seg - dvs. den lager lyder. Hvilket igjen betyr at bilen vrir seg. Dette vil jo da en hardtop hjelpe mot.Rudolf wrote:Helt enig Stian !StianOppistov wrote:Eg har ikke merket noe stivere bil med hardtop eg...
Jeg tror dette er litt placebo-effekt.
Hvor mye disse få millimetrene (antar jeg) har å si f.eks under autoslalom kan man jo bare spekulere i. Neppe målbart.
Men de gangene jeg har kjørt bilen med hardtop så følte jeg at den var tightere. Igjen, neppe målbart, og mulig et resultat av placebo. Men lydene av en softtop som vrir seg er ikke placebo.
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
En hardtop adresserer det største "problemet" til en cabriolet; mangelen av tak.knekten wrote:En hardtop er vel bare festet på 4 punkter? Og den er jo ikke akkurat boltet fast vel ? Trur heller ikke den stiver opp noe..
Alle har vel sett gamle Volvoer med choppa tak som siger med buken? (Såfremt man ikke sveiser dørene...)
Har forøvrig deler på bilen som "bare" er festet på 2 punkter - og som er merkbare på stivhet. Så man skal ikke se seg blind på antall punkter noe er festet med.
På min er den festet med 2 bolter bak, og 4 innfestinger som virkelig tighter ting til karossen.knekten wrote:En hardtop er vel bare festet på 4 punkter? Og den er jo ikke akkurat boltet fast vel ? Trur heller ikke den stiver opp noe..
Og ja, en hardtop stiver av en god del.
(På biler uten veltebøyle...).
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Med all respekt å melde.. Er dette "kunnskap" og erfaring du har lest deg til og synser deg frem til? Har du i det hele tatt brukt og kjørt noe særlig med hardtop? Jeg har nå hatt bilen min siden sommeren 2000 og hvert eneste år monterer jeg hardtop på om høsten, og bilen blir MERKBART stivere... Det er STOR forskjell ! Jeg har selvsagt alle 6 innfestninger, 2 foran på frontruterammen, 2 ved setebeltene og 2 frankensteinbolter bak.Rudolf wrote: Helt enig Stian !
Jeg tror dette er litt placebo-effekt.
Hvis man ser hvordan en MX5 er konstruert med de to kraftige traversene som hjulopphenget er festet i,
så vill ikke stivheten til de bli påvirket av noe glassfiber som sitter montert høyt over dem.
Tverrstag under derimot har stor effekt siden traversene er "åpne" under.
Heller ikke tverrstaget mellom setebeltetårnene har noen særlig effekt (sier noen).
De tverrstagene ble laget for å minske risikoen for "side impact".
Men bitttttelittt effekt har den nok (kanskje).
Erik
Andre fordeler med hardtop er selvsagt at lydnivået går merkbart ned i coupen, og det er også litt bedre isolasjon enn den tynne kalesjen... Min originale hardtop har noe sort mykt isolasjonsmateriell på innsiden... De 12000 jeg i sin tid brukte på hardtop er uten sammenligning de best investerte pengene på "ekstrautstyr" og stasj jeg noen gang har brukt på bilen min..
og tverrstag under både foran og bak montert jeg også for 7-8 år siden.. og forskjellen på det var MINDRE enn følelsen når hardtop'en kommer på om høsten..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- uggla
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 595
Enig med deg HansT.
Jeg opplever det også slik når jeg setter på hardtopen.
Men jeg tenker at det oppleves kanskje forskjellig for folk basert på hvor stivt andre ting er.
Kjører man i org. høyde på org. felger og har org. fjører og ingen stag under så svaier det litt overalt....kanskje?
Men bare ved å se på bilen så MÅ det jo stramme opp betydelig. F.eks i aksen mellom frontrute og bagasjelokk. Ser for meg at bilen kan flexe litt.
Men uansett er jo mazdaen MYE stivere enn f.eks en Golf uten tak eller noe lignende.
Jeg opplever det også slik når jeg setter på hardtopen.
Men jeg tenker at det oppleves kanskje forskjellig for folk basert på hvor stivt andre ting er.
Kjører man i org. høyde på org. felger og har org. fjører og ingen stag under så svaier det litt overalt....kanskje?
Men bare ved å se på bilen så MÅ det jo stramme opp betydelig. F.eks i aksen mellom frontrute og bagasjelokk. Ser for meg at bilen kan flexe litt.
Men uansett er jo mazdaen MYE stivere enn f.eks en Golf uten tak eller noe lignende.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- Rudolf
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 627
Jeg kjører hele vinteren (stort sett) med hardtopp.HansT wrote: Med all respekt å melde.. Er dette "kunnskap" og erfaring du har lest deg til og synser deg frem til?
Har du i det hele tatt brukt og kjørt noe særlig med hardtop?
Så det har jeg prøvd "live" ja .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
Utaler meg nå litt som maskiningeniør:
MX5 er en meget stiv bil; til å være en cab.
(Husker at når NA kom på markedet i 1990 i Europa: Auto Motor sport monterte div. cabber i en vridningsbenk. MX5 var den mest vridningsstabile Cab'en i 1990, Mercedes SL serie var nesten like vridningsstabil, resten av røkla var mye mere spagetti.)
Lite mekanikkeksperiment: Ta en pappskoeske uten lokk å vri på den, monter lokket for å så vri på den: Forskjell?
Litt banalt muligens, men det skal ikke store "lokket (hardtop)" for å øke vridningsstabiliteten på en åpen konstruksjon.
(Åpne begge dørene å se tvers igjennom bilen, det er søren meg ikke store "tykkelsen" som skal sørge for vridningsstabilitet.
Selv om Harttoppen er lavd ag glassfiber, og kun er montert i 4 (+2) fester, vil den bidra til en mere vridningsstabil bil.
(Tror ikke at de to bakre festene har noen annen funksjon enn å sørge for at gummipakninga skal ligge tett mot karosseriet.)
Steinar
PS: Synes selv at bilen ble mere stiv når hardtoppen kom på for en uke siden, tok av hardtoppen på søndag og "flisa" rundt Byneset, merker forskjell.
MEN: Moroforskjellen er mye større uten hardtop, vind i håret og stivfrosne ører.
(Fred over minnet til katta som krysset veien like foran MX5'en. Den hadde ifvertfall ikke ni liv.)
(Husker at når NA kom på markedet i 1990 i Europa: Auto Motor sport monterte div. cabber i en vridningsbenk. MX5 var den mest vridningsstabile Cab'en i 1990, Mercedes SL serie var nesten like vridningsstabil, resten av røkla var mye mere spagetti.)
Lite mekanikkeksperiment: Ta en pappskoeske uten lokk å vri på den, monter lokket for å så vri på den: Forskjell?
Litt banalt muligens, men det skal ikke store "lokket (hardtop)" for å øke vridningsstabiliteten på en åpen konstruksjon.
(Åpne begge dørene å se tvers igjennom bilen, det er søren meg ikke store "tykkelsen" som skal sørge for vridningsstabilitet.
Selv om Harttoppen er lavd ag glassfiber, og kun er montert i 4 (+2) fester, vil den bidra til en mere vridningsstabil bil.
(Tror ikke at de to bakre festene har noen annen funksjon enn å sørge for at gummipakninga skal ligge tett mot karosseriet.)
Steinar
PS: Synes selv at bilen ble mere stiv når hardtoppen kom på for en uke siden, tok av hardtoppen på søndag og "flisa" rundt Byneset, merker forskjell.
MEN: Moroforskjellen er mye større uten hardtop, vind i håret og stivfrosne ører.
(Fred over minnet til katta som krysset veien like foran MX5'en. Den hadde ifvertfall ikke ni liv.)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
- Mx-Jan
- 1000 RPM
- Medlemsnummer: 697
Hvil i fred pus. Det var 9. gang den ble overkjørt. Skulle aldri send den til Trondheim på utdrikningslag. Trøndere å bilkjøringSteinar wrote:Utaler meg nå litt som maskiningeniør:
Steinar

Hilsen
x-trønder
93 Miata Special Edition. Brilliant Black/Tan. Garage vary.Torsen. Nb Dash/Dør.Carputer.Koni.Energy
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Har jekket litt forskjellige biler i mitt minne, og MX-5 er stivere enn mange biler med tak også, de fleste biler som blir jekket i ett hjørne får en konflikt ved åpning/lukking av dørene, har aldri hatt det "problemet" med mx-5..Steinar wrote:Utaler meg nå litt som maskiningeniør:
likevel er jeg enig i at den blir noe stivere med HT på,
jeg tror de bakerste boltene har noe å si, toppen ligger jo nærmest i strekk mellom alle 6 festene, etter min oppfatning
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Hard to belive, basert på din uttalelse "bitttttelitt effekt har den nok (kanskje)"..Rudolf wrote:Jeg kjører hele vinteren (stort sett) med hardtopp.HansT wrote: Med all respekt å melde.. Er dette "kunnskap" og erfaring du har lest deg til og synser deg frem til?
Har du i det hele tatt brukt og kjørt noe særlig med hardtop?
Så det har jeg prøvd "live" ja .....![]()
Erik
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2