Potensiell ny MX-5 eier og klubbmedlem!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 670
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Må si meg enig med harald her, men man skal ikke se bort ifra at de du har prøvd har vært litt forlite vedlikeholt og med dårlige foringer, og det har mye å si på en mx. Prøv gjerne en bil med lettere modifisert understell og jeg tror du vil finne frem gliset veldig fort :D. Vil vel nesten påstå at det er fler biler med modifisert understell der ute en uten. Du får møte opp på noen treff og prøvekjøre noen av entusiast bilene så finner du nok en kombo du kan lete etter.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
Kjell
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 857

Post by Kjell »

knekten wrote:Centralgaragen i Drammen har visst en strøken 99 mod til salgs.. Husker ikke helt prisen, men var noe over 100k
Har sendt Mail fra annonsen som de aldri svarte på. Har ringt på den og forsøkt meg på litt høst pruting men de var svært lite i møtekommende. Virket nesten uvillige til og selge. Så da har jeg tittet på noen andre i steden hvor selgerne virket som de hadde lyst til og selge bilen :-)

Kjell
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Skal man sammenligne NA og NB må man ha 2 originale biler,
eller 2 som er gjort det samme på.. du beskriver lite om de bilene du har prøvd,
annet enn at de er dårlig holdt..

Jeg synes det eneste NB har som er mindre go-kart enn NA er at den er tyngre og føles større og sikrere.

To som er senket likt osv. tror jeg det er veldig lite forskjell på ang følelsen med veien.
Det er like gøy i svingene med min NB som med NA'ene jeg har hatt,
men må innrømme det er endel gøyere ut av svingene med NB'n
sikkert fordi det er en MSM :)

Kjør en entusiast-bil, det var et godt forslag ;)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
fa10
4200 RPM
4200 RPM

Post by fa10 »

Kjell wrote:
knekten wrote:Centralgaragen i Drammen har visst en strøken 99 mod til salgs.. Husker ikke helt prisen, men var noe over 100k
Har sendt Mail fra annonsen som de aldri svarte på. Har ringt på den og forsøkt meg på litt høst pruting men de var svært lite i møtekommende. Virket nesten uvillige til og selge. Så da har jeg tittet på noen andre i steden hvor selgerne virket som de hadde lyst til og selge bilen :-)

Kjell
tok en titt på den for 2mnd siden . så at det er litt rust på bilen, foran bakre hjulbue og litt på kanalene. sikkert mulig å prute
x 99 10th anniversary 1,8 (3934/7500)
Kjell
2000 RPM
2000 RPM

Post by Kjell »

Da har jeg vært ute og prøvekjørt en 91 Modell NA (1.6L). Fin bil, morsom og kjøre og jeg må seriøst vurdere om det er noe vits og legge 100K i en NB hvis jeg kan få en rimeligere NA og ha penger til og pusse den opp for. Jeg med min prolaps rygg satt til og med bedre i stoffsetene til NA'n enn skinnsetene til NB'n.

Bakdelen er jo at dette er en Shortnose og vet ikke om jeg har lyst til og risikere noe etter alt jeg har lest her. Ellers så det ut til og være en fin bil.

Et spørsmål, denne hadde en veldig kort girspak og tett giring, den var og litt tyngre og gire med, men morsom når man fikk taket på det. Er dette en spesiell girkasse eller bare en spesiell girspak. (Hvis det er mulig og svare på det utifra to linjer her :-) )

Kjell
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Kjell wrote:Da har jeg vært ute og prøvekjørt en 91 Modell NA (1.6L). Fin bil, morsom og kjøre og jeg må seriøst vurdere om det er noe vits og legge 100K i en NB hvis jeg kan få en rimeligere NA og ha penger til og pusse den opp for. Jeg med min prolaps rygg satt til og med bedre i stoffsetene til NA'n enn skinnsetene til NB'n.

Bakdelen er jo at dette er en Shortnose og vet ikke om jeg har lyst til og risikere noe etter alt jeg har lest her. Ellers så det ut til og være en fin bil.

Et spørsmål, denne hadde en veldig kort girspak og tett giring, den var og litt tyngre og gire med, men morsom når man fikk taket på det. Er dette en spesiell girkasse eller bare en spesiell girspak. (Hvis det er mulig og svare på det utifra to linjer her :-) )

Kjell
Sikkert ett short shift kit.. man bytter ut girstangen og noen dill mot å få litt kortere vandring, om du ikke vil ha dette, så kan eg gjerne bytte mitt originale mot dette...
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 813

Post by Agility »

Hvor mye kortere er disse enn originalgirspaken ? Jeg synes den som sitter i min bil er mer enn kort nok, men jeg er ganske sikker på at den er original... :shock:
Forresten så er det "shortnose" på min, og jeg kan ikke si at jeg mister nattesøvnen av det...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Merker vel ikke stort til veiva om du ikke trimmer nurket.

Stian: Er veiva virkelig noe man bør bry seg om? Kan ikke huske å ha hørt om noen som har fått problemer med dette siden jeg kom på forumet i hvert fall.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Post by mojo-91 »

LoKi wrote:Merker vel ikke stort til veiva om du ikke trimmer nurket.

Stian: Er veiva virkelig noe man bør bry seg om? Kan ikke huske å ha hørt om noen som har fått problemer med dette siden jeg kom på forumet i hvert fall.
Det er folk på forumet som har hatt trøbbel med shortnose (inkludert undertegnede), men det er og folk som har hatt problemer med veivtappen til longnosen. Det det hele avhenger av, er om veivbolten (som holder hele raklet sammen) er dradd til med korrekt moment. Etter problemet jeg hadde en gang i tiden, lar jeg kun autorisert mazda-verksted fikle med veivbolten min :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

eg er ikkje bekymret. skru rett og nevn det på verksted,,, i det siste så er det jo flere så ha fått tapp problemer på big nose også..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Ja ikke sant, da er det ikke motoren men mekanikeren som er problemet. :)
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Kjell
2000 RPM
2000 RPM

Post by Kjell »

HM! Jeg hører jo hva dere sier men allikevel er man jo i tvil og da er det kanskje bedre og ta en annen bil... Better safe than sorry er jo et passende utrykk her kanskje, eller ....

Men uansett, NA er en fin bil det er helt sikkert :lol:
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Kjell wrote:HM! Jeg hører jo hva dere sier men allikevel er man jo i tvil og da er det kanskje bedre og ta en annen bil... Better safe than sorry er jo et passende utrykk her kanskje, eller ....

Kunne ikke vært mer enig. NA er best 8)
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM

Post by nope-mx5 »

Kjell wrote:HM! Jeg hører jo hva dere sier men allikevel er man jo i tvil og da er det kanskje bedre og ta en annen bil... Better safe than sorry er jo et passende utrykk her kanskje, eller ....

Om du er inærheten her nede en dag, kan du sikkert få prøvekjøre min.
(Kjipe vinterdekk på den nå, så det ødelegger jo litt, men du får iallefall kjent på bilen).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Kjell
2000 RPM
2000 RPM

Post by Kjell »

nope-mx5 wrote:

Om du er inærheten her nede en dag, kan du sikkert få prøvekjøre min.
(Kjipe vinterdekk på den nå, så det ødelegger jo litt, men du får iallefall kjent på bilen).

-n
Vet ikke om jeg tør. Etter en prøvetur med din da mååå jeg sikkert ha en slik :D . Fra spøk til alvor det hadde vært morsomt og tatt den ut en tur bare for og ha kjent på den også.
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
Post Reply