Har søkt rundt på forumet her og det står endel om vinterlagring men jeg tillater meg uansett og spørre. Jeg har jo tidligere hatt veteranbil og den valgte jeg og lagre med cabben oppe men ikke spent helt fast. Det vil si den lå og vilte i mekanismen uten og være klikket helt på plass. Det var nok spenn til at det ikke ble skrukker i duken men ikke så mye at sømmene ble hardt belastet i månedsvis. Er dette noe og tenke på eller er det bare og "smekke" ting på plass som vanlig også la den stå ?
Er det noen som har prosedyrer for dette eller har opplevd ting som kan være nyttig og ta med seg?
Sikkert mange forskjellige svar her men kan være ok og høre hva folk pleier og gjøre. Dumt og begynne første sesongen med dårlig duk.
Softtop og vinterlagring!
Moderator: Styremedlemmer
- Kjell
- 2000 RPM
- Posts: 205
- Joined: 06 Oct 2009, 21:24
- Medlemsnummer: 857
- Location: Sarpsborg
- Status: Offline
Softtop og vinterlagring!
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
-
- 0 RPM
- Posts: 9
- Joined: 16 Oct 2009, 09:28
- Contact:
- Status: Offline
Jobber med cabber til daglig og ser mange som har blitt ødelagt av feil lagring og dårlig stell. Den måten du beskriver vil være bra. Om den også blir fastspent er ikke det noe problem. Noen kjører med hardtop og vil da måtte ha cabben sammenbrettet hele vinteren. Dette går bra, men er ikke ideelt. Det viktigste med alle ting er at man gjor ting rent før en man setter det bort. Smuss holder bra på fuktighet og gjør at duker mugner og stål ruster.
Kjedelig med en lang vinter uten grombilen, men desto morsommere å ta den frem når all jobben ble utført før lagring (Lurt å impregnere duken før du setter den bort. Bør gjøres minst en gang per år (de sier 2, men det er nok ikke nødvendig)).
Kjedelig med en lang vinter uten grombilen, men desto morsommere å ta den frem når all jobben ble utført før lagring (Lurt å impregnere duken før du setter den bort. Bør gjøres minst en gang per år (de sier 2, men det er nok ikke nødvendig)).
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Skal den bare lagres ville jeg gjort som du har pleid før,
jeg har HT og SoftTop ligger nede under den, i noen måneder.. (til april ca)
har ikke hatt noe problem med det, men har jo behandlet den først..
grunnen er jo at jeg tar ut bilen på fine dager, når det gjerne har regnet og vært mildt noen dager i forkant, slik at salt osv. er borte..
bare så den ikke "står seg i stykker"
jeg har HT og SoftTop ligger nede under den, i noen måneder.. (til april ca)
har ikke hatt noe problem med det, men har jo behandlet den først..
grunnen er jo at jeg tar ut bilen på fine dager, når det gjerne har regnet og vært mildt noen dager i forkant, slik at salt osv. er borte..
bare så den ikke "står seg i stykker"

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Kjell
- 2000 RPM
- Posts: 205
- Joined: 06 Oct 2009, 21:24
- Medlemsnummer: 857
- Location: Sarpsborg
- Status: Offline
OK! Så i noen andre tråder her at Renovo ble sterkt anbefalt, andre igjen sverget til Biltemas lær produkter. Til og med Kiwi skokrem ble brukt. Føler kanskje at Renovo alternativet tiltaler mest. Går nok for det.Vitamin Beta wrote:Jobber med cabber til daglig og ser mange som har blitt ødelagt av feil lagring og dårlig stell. Den måten du beskriver vil være bra. Om den også blir fastspent er ikke det noe problem. Noen kjører med hardtop og vil da måtte ha cabben sammenbrettet hele vinteren. Dette går bra, men er ikke ideelt. Det viktigste med alle ting er at man gjor ting rent før en man setter det bort. Smuss holder bra på fuktighet og gjør at duker mugner og stål ruster.
Kjedelig med en lang vinter uten grombilen, men desto morsommere å ta den frem når all jobben ble utført før lagring (Lurt å impregnere duken før du setter den bort. Bør gjøres minst en gang per år (de sier 2, men det er nok ikke nødvendig)).
Tok en runde over setene og fant en liten revne nede i overgangen mellom sittepute og lårstøtte. Var det slik at vi hadde noen flinke salmakere her på forumet. Tenkte kanskje og ta ut setene i vinter og rense de. Ikke det det at de må ut så ikke så ille ut, men noe nyttig må jeg jo føle at jeg gjør i vinter

1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
-
- 0 RPM
- Posts: 9
- Joined: 16 Oct 2009, 09:28
- Contact:
- Status: Offline
- Kjell
- 2000 RPM
- Posts: 205
- Joined: 06 Oct 2009, 21:24
- Medlemsnummer: 857
- Location: Sarpsborg
- Status: Offline
Er det noe preventivt jeg kan gjøre for og hindre at det ikke blir verre? Syns ikke godt enda og man må lete for og se det. Men jeg antar dette er noe som vil utvikle seg. Trenger jo uansett ikke og bytte deler av trekket enda så ille er det jo ikke.Vitamin Beta wrote:Setene har lett for å revne der du beskriver. Har en slik inne nå som vi har byttet deler av trekket på. Ble ganske mye arbeid, da det er mange sømmer, og vi ikke fikk riktig farge på materialet, slik at de nye delene måtte farges om (dette er en usa utgave).
1994 Miata M-Edition (Montego Blue) "Monty" for short
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine
(X) 1997 Alfa Romeo Spider
(X) 1963 Sunbeam Alpine
(X) 1962 Sunbeam Alpine