Rep av LSD - diffbrems?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Rep av LSD - diffbrems?

Post by Daniel »

Hei!
Er det mulig å reparere en diffbrems til mx5/miata som har brent seg eller noe annet og ikke fungerer som den skal lenger, er det mulig å bytte lammeller el. lign. i diffbremsen kanskje??
Diffen funker, men diffbremsen slår ikke inn ved spinn. (ikke min bil)
Stor/krevende/langtekkelig/ jobb? Hvor får man delene? Dyre deler?
Hilsen Daniel
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Rep av LSD - diffbrems?

Post by Vidar »

Kansje ikke du har diffbrems ? :)
Det er en LSD Limited Slip diff..
Daniel wrote:Hei!
Er det mulig å reparere en diffbrems til mx5/miata som har brent seg eller noe annet og ikke fungerer som den skal lenger, er det mulig å bytte lammeller el. lign. i diffbremsen kanskje??
Diffen funker, men diffbremsen slår ikke inn ved spinn. (ikke min bil)
Stor/krevende/langtekkelig/ jobb? Hvor får man delene? Dyre deler?
Hilsen Daniel
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

skal vel være mulig å stramme den vel, hvis det er lamell diff.. .. men er det noe mer enn stramming som gjelder så er det nok billigere å kjøpe ny tenker jeg..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Daniel »

Nei det er ikke min det er snakk om vidar!
jeg har ikke lsd, men vurderte å kjøpe en som mest sannsynlig er ødelagt og ikke fungerer som den skal. så man kan ikke skifte disse lamellene inni diffen?
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Den diffen som kom med enkelte 1.6 NA er en viskosediff med 40% låsing. Viskosediffer kan ikke justeres.
Hvis den er gåen så har mest sansynlig silokonveska i diffen lekket ut og da er det 0% sperre og ikke mulig å reparere.
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

Hvis viskose koblingen er fusked så må den byttes ut med ny, eller en overhalt en. Har hørt at det er mulig å sende den inn til overhaling, men vet ikke hvor det gjøres. På en del suzuki baleno 4x4 får vi "bytte" koblinger fra importøren. De er overhalt, byttet væsken inni. Men de viskosekoblingene er montert på mellom akselen da. :) Men det burde være mulig å gjøre det samme med de som er en del av diff'n. Kan vist også bytte ut viskose væsken med andre typer viskos væsker som låser mer.

Mener å huske at det var frank ove mansåker fra hyundai auto norge som fortalte om det da jeg var på 4x4 kurs. Da viste han oss en kobling fra en 323GTR som var delt i to. :)


Hvilken årsmodell kommer lsd koblingen fra??? Husk at på nyere modeller var det sånn torsen lsd diff.
t_huseby ---> Redrider
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Daniel »

thuseby: er torsen bedre? dyrere? På hvilken måte er den i så fall bedre? Låser den mer? lettere å sladde med eller ligge bredt med?

arildh: Kan man ikke bare fylle på ny væske og sette i nye pakninger så er den som ny?
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

Tja, fordelen er jo at torsen diff blir slitt like mye som en helt vanlig diff da det bare er en masse drev. Altså du slipper å bytte viskose kobling eller stramme/skifte lameller. Slik jeg forstår det så sender den mest kraft til det hjulet som har best grep.
Åssen den er å drifte med vet jeg ikke.


Det er nok ikke fullt så enkelt å skifte viskose væske at man kan gjøre det selv. Koblingen er ikke til å demontere for den er hel sveiset. Tror de må borre et lite hull i hver ende for å drenere den på en måte, og når den er fylt opp banker de inn to små runde kuler i hvert hull. Kan jo ringe til mazda norge og forhøre seg litt. Folka der har nok bedre peiling på overhaling og kvalitet.
t_huseby ---> Redrider
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Her står det mye bra om virkemåte og forskjeller på differ:
http://www.rallycars.com/Cars/4wd_turbo_cars.html
Post Reply