Lengde på originale stag til stabstag?
Moderator: Styremedlemmer
Lengde på originale stag til stabstag?
Som topic sier, har justerbare på bilen og må nok justere de høyere da bilen ikkje vil være så senket?
Thomas
Thomas
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Lengde på originale stag til stabstag?
aner ikkje:P bare lurte om dette må gjøres?biXen wrote:Hva har de med senking å gjøre?
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Lengde på originale stag til stabstag?
Litt usikker på hva du mener ser du. Hvis du mener stabstag som i under bilen mellom hjul opphengene (såkalte swaybars) så er vel justerbare av annen konstruksjon (tjukkere) enn originale og stivhet/fasthet kan justeres, men det har ikke med senking å gjøre, det har med body roll først og fremst, krenging når du svinger.
Hvis du mener de som går mellom støtdemper tårn oppe i motorrom så vet jeg ikke hvordan de justeres. Usikker på om stabstag brukes om begge, er mest på engelsken.
Hvis du mener de som går mellom støtdemper tårn oppe i motorrom så vet jeg ikke hvordan de justeres. Usikker på om stabstag brukes om begge, er mest på engelsken.
Re: Lengde på originale stag til stabstag?
aha, er usikker ka det kalles eg og.. men staget går vel mellom stabstaget som du snakker om og nedre bærebro:)biXen wrote:Litt usikker på hva du mener ser du. Hvis du mener stabstag som i under bilen mellom hjul opphengene (såkalte swaybars) så er vel justerbare av annen konstruksjon (tjukkere) enn originale og stivhet/fasthet kan justeres, men det har ikke med senking å gjøre, det har med body roll først og fremst, krenging når du svinger.
Hvis du mener de som går mellom støtdemper tårn oppe i motorrom så vet jeg ikke hvordan de justeres. Usikker på om stabstag brukes om begge, er mest på engelsken.
står på slike 949 racing justerbare saker der, er det endlinks kansje det heter?
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Lengde på originale stag til stabstag?
trengs de å justeres da i samband med mindre senk? eller er det kun for å få bilen stivere eller mjukere?biXen wrote:Vil tro det er endlinks du mener da ja.
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Lengde på originale stag til stabstag?
Tror man i hovedsak bytter dem for at de tåler mer og er laget av bedre materiale enn de originale, dvs. mindre slark i lengden. Tror ikke du trenger å gjøre noe, men eksperter får kjime inn hvis det er helt feil.
Re: Lengde på originale stag til stabstag?
aah, høres veldig greit ut:)biXen wrote:Tror man i hovedsak bytter dem for at de tåler mer og er laget av bedre materiale enn de originale, dvs. mindre slark i lengden. Tror ikke du trenger å gjøre noe, men eksperter får kjime inn hvis det er helt feil.
takker så mykje for svar:)
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Lengde på originale stag til stabstag?
Det heter KRENGESTAG på norsk.
De behøver du ikke å justere i forbindesle med senking.
Noen av oss setter på et kraftigere krengestag for å få mindre ......, ja nettop krenging.
Erik
De behøver du ikke å justere i forbindesle med senking.
Noen av oss setter på et kraftigere krengestag for å få mindre ......, ja nettop krenging.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: Lengde på originale stag til stabstag?
Han mener vel bikkje beina? endlinks etc.
Jeg husket tråden i bakhodet tydeligvis og målte en av de orginale til et hår under 11cm fra senter av hull til senter av hull.
Jeg husket tråden i bakhodet tydeligvis og målte en av de orginale til et hår under 11cm fra senter av hull til senter av hull.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Lengde på originale stag til stabstag?
Selve krengestaget beveger seg jo opp/ned i de to festeklammerne (med foringer inni).
Endestagene (bikkjebeina er jo et godt navn) er orginalt ikke justerbare.
Noen har montert justerbare bikkjebein, og da brukes de til å balansere "spennet" i krengestaget slik at det ikke strammer mer/mindre på en side i forhold til den andre siden (jeg har aldri fått noen god forklaring på hvorfor
)
Det er fremdeles ikke nødvendig å justere disse p.g.a. senking av bilen.
Erik
Endestagene (bikkjebeina er jo et godt navn) er orginalt ikke justerbare.
Noen har montert justerbare bikkjebein, og da brukes de til å balansere "spennet" i krengestaget slik at det ikke strammer mer/mindre på en side i forhold til den andre siden (jeg har aldri fått noen god forklaring på hvorfor

Det er fremdeles ikke nødvendig å justere disse p.g.a. senking av bilen.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Re: Lengde på originale stag til stabstag?
Han har justerbare fra 949racing, samme som jeg har. Jeg handlet da et av mine orginale knakk.
Man bruker vel justerbare for å preload stab staget. Du kan vel kjøre litt preload foran eller bak for å få enten mer overstyrt, eller mer understyrt? Eller blir det en feil tanke. hmm
Disse har han:

Man bruker vel justerbare for å preload stab staget. Du kan vel kjøre litt preload foran eller bak for å få enten mer overstyrt, eller mer understyrt? Eller blir det en feil tanke. hmm
Disse har han:
Re: Lengde på originale stag til stabstag?
så lenge lengden på dem er sånn at ingen deler tar borti hverandre, ved noe punkt av vandringa opp/ned på hjulet. så er lengden riktig nok..
største fordelen med de justerbare, er at de kuleledda der er mye friere, og tillater større vinkelendring enn orginal staga. Veldig nyttig for de av oss med justerbare krengningshemmere(fler festehull), siden orginal stag ikke vil være med på å bøyes over til andre hull enn det som er i standard posisjon.
I teorien vil en krengningshemmer med en veldig kort, og en veldig lang link, stå med spenn hele tiden når bilen står flatt, som rudolf sa.. når man svinger hardt ene veien, blir spennet mindre.. og når man svinger andre veien, blir spennet mye større.. i praksis gjør det at bilen får forskjellig motstand mot krenging til hver side.. Dvs at den feks lett kan krenge til venstre ettersom den fjerner forspennet som går andre veien, mens den blir unormalt mye stivere til høyre.. med tynne orginal stag, spesiellt bak, vil ikke dette ha no spes å si med et par mm her og der.. med tykke stag foran, og kanskje en cm eller mer lengdeforskjell på stag, kan det bli merkbare resultat..
Håper dette oppklarte litt
Vegard.. man skal ikke bruke justeringen til det.. man skal kun bruke justeringa for å få lengden så ingen deler rører hverandre. og at krengningshemmern ligger uten spenn, når bilen står flatt.. alt annet må justeres ved å flytte festepunktet på krengningshemmern, eller bytte til stivere/mykere stag
største fordelen med de justerbare, er at de kuleledda der er mye friere, og tillater større vinkelendring enn orginal staga. Veldig nyttig for de av oss med justerbare krengningshemmere(fler festehull), siden orginal stag ikke vil være med på å bøyes over til andre hull enn det som er i standard posisjon.
I teorien vil en krengningshemmer med en veldig kort, og en veldig lang link, stå med spenn hele tiden når bilen står flatt, som rudolf sa.. når man svinger hardt ene veien, blir spennet mindre.. og når man svinger andre veien, blir spennet mye større.. i praksis gjør det at bilen får forskjellig motstand mot krenging til hver side.. Dvs at den feks lett kan krenge til venstre ettersom den fjerner forspennet som går andre veien, mens den blir unormalt mye stivere til høyre.. med tynne orginal stag, spesiellt bak, vil ikke dette ha no spes å si med et par mm her og der.. med tykke stag foran, og kanskje en cm eller mer lengdeforskjell på stag, kan det bli merkbare resultat..
Håper dette oppklarte litt

Vegard.. man skal ikke bruke justeringen til det.. man skal kun bruke justeringa for å få lengden så ingen deler rører hverandre. og at krengningshemmern ligger uten spenn, når bilen står flatt.. alt annet må justeres ved å flytte festepunktet på krengningshemmern, eller bytte til stivere/mykere stag
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Lengde på originale stag til stabstag?
Jeg skjønner ikke hvordan man kan få "preload" i et stag som i utgangspunktet skal kunne bevege seg fritt i foringene sine.Vegard wrote: Man bruker vel justerbare for å preload stab staget. Du kan vel kjøre litt preload foran eller bak for å få enten mer overstyrt, eller mer understyrt? Eller blir det en feil tanke. hmm
Hvis man skrur dem hver sin vei, så vil jo bilen begynne å krenge (på flatmark).
Hvis man skrur begge samme veien vil jo staget heves eller senkes (And so what ?)
(Men de ser jo tøffe ut da, hvis man ligger under bilen ....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package