Lengde på originale stag til stabstag?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Lengde på originale stag til stabstag?

Post by Dtomaso »

Som topic sier, har justerbare på bilen og må nok justere de høyere da bilen ikkje vil være så senket?

Thomas
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by biXen »

Hva har de med senking å gjøre?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by Dtomaso »

biXen wrote:Hva har de med senking å gjøre?
aner ikkje:P bare lurte om dette må gjøres?
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by biXen »

Litt usikker på hva du mener ser du. Hvis du mener stabstag som i under bilen mellom hjul opphengene (såkalte swaybars) så er vel justerbare av annen konstruksjon (tjukkere) enn originale og stivhet/fasthet kan justeres, men det har ikke med senking å gjøre, det har med body roll først og fremst, krenging når du svinger.

Hvis du mener de som går mellom støtdemper tårn oppe i motorrom så vet jeg ikke hvordan de justeres. Usikker på om stabstag brukes om begge, er mest på engelsken.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by Dtomaso »

biXen wrote:Litt usikker på hva du mener ser du. Hvis du mener stabstag som i under bilen mellom hjul opphengene (såkalte swaybars) så er vel justerbare av annen konstruksjon (tjukkere) enn originale og stivhet/fasthet kan justeres, men det har ikke med senking å gjøre, det har med body roll først og fremst, krenging når du svinger.

Hvis du mener de som går mellom støtdemper tårn oppe i motorrom så vet jeg ikke hvordan de justeres. Usikker på om stabstag brukes om begge, er mest på engelsken.
aha, er usikker ka det kalles eg og.. men staget går vel mellom stabstaget som du snakker om og nedre bærebro:)

står på slike 949 racing justerbare saker der, er det endlinks kansje det heter?
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by biXen »

Vil tro det er endlinks du mener da ja.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by Dtomaso »

biXen wrote:Vil tro det er endlinks du mener da ja.
trengs de å justeres da i samband med mindre senk? eller er det kun for å få bilen stivere eller mjukere?
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by biXen »

Tror man i hovedsak bytter dem for at de tåler mer og er laget av bedre materiale enn de originale, dvs. mindre slark i lengden. Tror ikke du trenger å gjøre noe, men eksperter får kjime inn hvis det er helt feil.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Dtomaso
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 285
Joined: 01 Oct 2009, 22:48
Location: Stord
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by Dtomaso »

biXen wrote:Tror man i hovedsak bytter dem for at de tåler mer og er laget av bedre materiale enn de originale, dvs. mindre slark i lengden. Tror ikke du trenger å gjøre noe, men eksperter får kjime inn hvis det er helt feil.
aah, høres veldig greit ut:)
takker så mykje for svar:)
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by Rudolf »

Det heter KRENGESTAG på norsk.
De behøver du ikke å justere i forbindesle med senking.
Noen av oss setter på et kraftigere krengestag for å få mindre ......, ja nettop krenging.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by Vegard »

Han mener vel bikkje beina? endlinks etc.

Jeg husket tråden i bakhodet tydeligvis og målte en av de orginale til et hår under 11cm fra senter av hull til senter av hull.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by Rudolf »

Selve krengestaget beveger seg jo opp/ned i de to festeklammerne (med foringer inni).
Endestagene (bikkjebeina er jo et godt navn) er orginalt ikke justerbare.
Noen har montert justerbare bikkjebein, og da brukes de til å balansere "spennet" i krengestaget slik at det ikke strammer mer/mindre på en side i forhold til den andre siden (jeg har aldri fått noen god forklaring på hvorfor :roll: )
Det er fremdeles ikke nødvendig å justere disse p.g.a. senking av bilen.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by Vegard »

Han har justerbare fra 949racing, samme som jeg har. Jeg handlet da et av mine orginale knakk.

Man bruker vel justerbare for å preload stab staget. Du kan vel kjøre litt preload foran eller bak for å få enten mer overstyrt, eller mer understyrt? Eller blir det en feil tanke. hmm


Disse har han:

Image
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by Harald »

så lenge lengden på dem er sånn at ingen deler tar borti hverandre, ved noe punkt av vandringa opp/ned på hjulet. så er lengden riktig nok..
største fordelen med de justerbare, er at de kuleledda der er mye friere, og tillater større vinkelendring enn orginal staga. Veldig nyttig for de av oss med justerbare krengningshemmere(fler festehull), siden orginal stag ikke vil være med på å bøyes over til andre hull enn det som er i standard posisjon.
I teorien vil en krengningshemmer med en veldig kort, og en veldig lang link, stå med spenn hele tiden når bilen står flatt, som rudolf sa.. når man svinger hardt ene veien, blir spennet mindre.. og når man svinger andre veien, blir spennet mye større.. i praksis gjør det at bilen får forskjellig motstand mot krenging til hver side.. Dvs at den feks lett kan krenge til venstre ettersom den fjerner forspennet som går andre veien, mens den blir unormalt mye stivere til høyre.. med tynne orginal stag, spesiellt bak, vil ikke dette ha no spes å si med et par mm her og der.. med tykke stag foran, og kanskje en cm eller mer lengdeforskjell på stag, kan det bli merkbare resultat..

Håper dette oppklarte litt :D


Vegard.. man skal ikke bruke justeringen til det.. man skal kun bruke justeringa for å få lengden så ingen deler rører hverandre. og at krengningshemmern ligger uten spenn, når bilen står flatt.. alt annet må justeres ved å flytte festepunktet på krengningshemmern, eller bytte til stivere/mykere stag
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Lengde på originale stag til stabstag?

Post by Rudolf »

Vegard wrote: Man bruker vel justerbare for å preload stab staget. Du kan vel kjøre litt preload foran eller bak for å få enten mer overstyrt, eller mer understyrt? Eller blir det en feil tanke. hmm
Jeg skjønner ikke hvordan man kan få "preload" i et stag som i utgangspunktet skal kunne bevege seg fritt i foringene sine.
Hvis man skrur dem hver sin vei, så vil jo bilen begynne å krenge (på flatmark).
Hvis man skrur begge samme veien vil jo staget heves eller senkes (And so what ?)
(Men de ser jo tøffe ut da, hvis man ligger under bilen .... :wink: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply