Vinternorge

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

Re: Vinternorge

Post by jallatralla »

Er en fin vinterbil vil jeg si. Vil ikke kalle den "bra" - på nullføre med litt snø eller salta pudder blir den ofte litt for lett framme (jeg har 1.6en da..) og understyrer (og det er lite gøy i en RWD) + at RWD setter seg gjerne litt lettere fast i sørpe og over små snø- og iskanter. På kaldere føre er den kjempefin og stort sett null stress å kjøre, det hjelper mye at den er lett med tanke på bremsing....her har den en stor fordel i forhold til mer "vanlige" biler.

Jeg vil si at den er veldig lite dramatisk og pålitelig, den slipper nå ræva både titt og ofte (om man ikke tanter seg frem, men det er egentlig ikke nødvendig) men det er nå ikke mer enn man skal klare om man skal håndtere roadstere/sportsbiler. Den sier også i fra "lenge før" mer kjedelige biler, så man vet hele tiden hva slags føre man har.

Må vel nesten legge til at jeg kjører på continental viking contact 5. Er fornøyd med dem, men det vil jo påvirke inntrykket mitt av bilen.
2001 1.6 NBFL
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Etter å ha kjørt tur/retur Oslo-Narvik i jula, samt til Gol nyttårsaften, så sitter jeg med et forholdsvis rufsete inntrykk av MX'en som vinterbil.
På langkjøring på vinterveier er den litt for lett, og min manglende fjæring gjør den til en særs ustabil liten tass med en gang det blir litt rufsete. På halvsaltet asfalt er den livsfarlig. (Jeg må legge til at jeg kjører på blizzak piggfritt)

På ekte norsk vinterføre er den dog fantastisk gøy, og man har en glimrende følelse og kontroll på bilen. Jeg storkosa meg gjennom Østerdalen når det var snø på veien, og jeg var vettskremt så snart snøen ble byttet ut med glasert asfalt.
Jeg har faktisk aldri blitt så mye forbikjørt som jeg ble i jula..

Om dette er mest fordi dekkene er bob-bob, eller om det er på grunn av bilen, det vet bare vår herre og de som har kjørt den med både pigg- og piggfritt.

Men som bybil i Oslo nå, når det er glatt. HerreGUD som jeg koser meg :D
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
tness
6500 RPM
6500 RPM

Post by tness »

Kjører også piggfritt her i Bodø, men har ofte turer til Saltdal/Rognan. Skal være enig i at glassert asfalt er det værste og kjøre på. Veiene blir salta her i Bodø, men de er såppas oppkjørte at det ikke er noe problem. Eneste er at jeg er treg i lyskryss, blir mye hjulspinn da. Dekkene mine har nok sett sine beste dager. Men jeg holder bra driv, og fiser forbi biler rett som det er, men gode vinterveier, ja da sitter bilen som bare det i svingene!
Men jeg har jo opparbeidet meg god erfaring når det gjelder MX-5 og vinternorge siden jeg stort sett har kjørt MX-5 siden 2003.

Må si jeg er imponert over kaldstart egenskapene, starter med engang, og jeg har enda orginal batteriet, det begynte på sitt 11 år nå, og funker like fint!
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Enig i at bilen kan være en håndfull på isete "glassert" asfalt. Det er ikke kult å kjenne at bilen logrer på 4. gir, og da er det ikke de 89 hestene sin skyld.
For de som kjører langt på hovedveier er piggdekk det beste.
Jeg kjørte et lite stykke med ca. 40 kg verktøy og skrot baki bilen her om dagen og tror kanskje at det hjalp litt. Problemet da er jo når man først får sleng så er bakenden vanskeligere å kontrollere.
Last edited by arildh on 05 Jan 2010, 14:48, edited 1 time in total.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Ja, jeg tror dekkvalget kan være veldig utslagsgivende på denne bilen. Jeg kommer i hvert fall aldri til å kjøre billig piggfritt på den..
Selv her i Oslo er det rimelig uggent til tider, så gode piggfri dekk er et minimum.

Jeg kjørte Mondeoen til foreldrene mine også mens jeg var i nord, og den med piggdekk kontra min på piggfritt var som natt og dag. Forskjellen var så stor at det er helt utrolig. Og da mener jeg i Mondeoen sin favør. *host*blasfemi*hark*

Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det en fantastisk morsom vinterbil. Nå slipper jeg å være redd for diffen, og jeg trenger ikke gå ned i førstegir for å få rumpa ut litt. Og det er jo så fantastisk lett å kontrollere den <3
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Enig angående god slæddebil. I Romjulen etter snøfallet fikk jeg "trent" en del på diverse industriområder ved Haraldrud veien ,Alf Bjerckesvei og rundt Ulvenveien. Ikke en sjel ute og hvite brede veier all over the place...
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM

Post by jallatralla »

Har finfin erfaring med piggfri Viking Contact 5 på langkjøring på isete asfalt og jalla vestlandsveier (litt minus da, ikke 0). Er jo ikke slik at man råkjører, men plenty godt nok for å krysse spora og kjøre forbi en og annen varebil. Jeg har 185, så det blir skikkelig traktor i utseende da. :oops:

Men jeg tror fort MXen hadde blitt hårete med dårlige vinterdekk ja.

Og til slædding er den fantastisk ja, litt lett framme så det blir litt annen slædd enn med merce-tralle...men noe så silkemykt og kontrollert som MXen med bakenden ute tror jeg man skal lete _lenge_ etter (og i langt høyere prisklasser) i bilverdenen.
2001 1.6 NBFL
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 163

Post by KnutH »

LoKi wrote:Ja, jeg tror dekkvalget kan være veldig utslagsgivende på denne bilen.
Hjulvinkler er også mye viktigere enn man skulle tro. Har kjørt to MX-5 med piggfrie dekk på variert vinterføre de siste årene, de har begge sittet som et skudd på veien nesten uansett føre. Nå kjører jeg en tredje, og jeg vet at denne har hjulvinkler som ikke ligner grisen. Til tross for helt nye Hakkapeliitta piggfrie hele veien rundt oppfører den seg mildt sagt ustabilt, og er direkte farlig å kjøre på delvis salta og glatt vei. Verdt å sjekke, mange kjører rundt i den villfarelsen at MX-5 er en skummel vinterbil bare fordi de har hjulvinkler som ikke egner seg på vinterføre.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

Tror du er inne på noe her ja.

Registrerer at mange har justerbare coilovers og senker bilen på sommeren og hever om vinteren.

Har man da stilt hjulvinklene om sommeren, blir vinter-"vinklene" helt på trynet.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 627

Post by Rudolf »

uggla wrote:Tror du er inne på noe her ja.

Registrerer at mange har justerbare coilovers og senker bilen på sommeren og hever om vinteren.

Har man da stilt hjulvinklene om sommeren, blir vinter-"vinklene" helt på trynet.
Og mange har jo ikke justert hjulvinkler i det hele tatt (etter at de har senka bilen)
:roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 554

Post by DrHolm »

man kan faktisk heve/senke en mx/miata uten at det har noe å si på vinklene, dog ikke bånnsenka tror jeg.
det fikk i hvertfall vi beskjed om når vi satt på coilovers, justerte ferdig høyde og fikk vinklene i orden.

jo mer kontaktflate om vinteren, jo bedre selvsagt..

jeg syntes forresten at ('99 NB og '01 Sport) blir alt for understyrt med 20-40kg. baki. men er det en bakke e.l. man sliter med, så er det en bra løsning.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 627

Post by Rudolf »

DrHolm wrote:man kan faktisk heve/senke en mx/miata uten at det har noe å si på vinklene, dog ikke bånnsenka tror jeg.
det fikk i hvertfall vi beskjed om når vi satt på coilovers, justerte ferdig høyde og fikk vinklene i orden.
NEI !
Det finnes faktisk en tabell som sier hvor mye senkingen virker inn på Camber og Caster.
(I tillegg blir jo bumpsteer og andre vinkler påvirket også).
http://www.fizzindi.demon.co.uk/wheelalign.htm

Hvis du senker en NA 35mm så endrer du Camber med over 1 grad !!!
Samme senking vil endre Caster med 0.9 grader !!!

Hvis du ser på hjulgeometrien, så ser du dette ganske tydelig.
Her er en link til et utmerket notat om emnet (de bruker tommer i notatet).
Du kan plassere pekerne over kurvene og bevege "arbeidskurven" ved å bruke piltastene.
http://virkki.com/jyri/miata/camber/

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply