beklager at jeg ikke har svart på denne tråden..har visst gått meg hus forbi..
vel jeg kan ikke si at jeg er noen ekspert på dekk. Men jeg har værtfall prøvd å feila litt innen dekk til mx5en nå(konkulsjonen er at R-dekk gir voldsomt med performance med koster det dobbelt av gatedekk).
Som sagt her så står det at FM mener at toyo dekkene er de beste til bilen, og at dem er forhandler for tirerack. I følge tirerack.com så selger dem ikke toyo lenger(usikkert hvorfor men jeg finner dem værtfall ikke på tirerack.com lenger). Men jeg fant en test med michelin Pilot sport, Brigdestone potenza s03 og Pirelli Pzero.
http://www.tirerack.com/tires/tests/bs_s03_rd.jsp
Som jeg sa så støyer s03 dekkene noe mer enn gjennomsitts gatedekket(er det gatedekket jeg har prøvd som støyer mest men med yokohama a048 r-dekk så er støyen ca det dobbelte eller mer). Forskjellen er her minimal mellom dekkene så det går litt på hva som man vil ha.
Fant denne testen fra 2000 auto motor & sport med toyo dekkene
dekkene er her test i 17 tom. (desverre vansklig å finne tester i 195/50-15)
http://home.swipnet.se/wheelbase/sport_auto_3_2000.htm
tekst
og grafiske greier
http://home.swipnet.se/wheelbase/sport_auto_diagram.htm
Ser at toyo er en mester på vått føre. men hvis man ser på nedbremsing fra 100-0 på tørt føre så er det nesten 5m forskjell.
EN RIMELIG STORT MEN: Begge testene er gjort i 17 toms dim. Med bmw 328ci e46 i den første testen og mb 320 i den andre. Dette er realtivt tunge biler så det kan godt hende at testene hadde sett annerledes uten med en lett bil som mx5en er og i en annen dim. Man kan også lese at det er veldig liten forskjell enkelte steder. Så her er det endel faktorer med som kunne gjort testene veldig annerledes. Faktorer som dekktrykk teller også inn(ett tips er å teste litt mellom 25-40psi på 195/50-15 på mx5en. Har kommet frem til at ca 30-32 funker bra på s03) Det kan gjøre underverker for grepet.
Kort oppsummert: Jeg synes toyo dekkene er mer komfort orientert enn s03 dekkene. S03 dekkene er muligens dårligere på vått føre enn toyo dekkene mens det virker som s03 dekkene har ett rimelig stort overtak på tørt føre. S03 taper med glans vil jeg si i forhold til støy mot toyo. Jeg er av den typen som bryr meg veldig lite over støy og bråk på mx5en da jeg kjører den lite og til stort sett kun lekekjøring. Min far på 53 år synes at s03 dekkene er grusomme i forhold til støy(har noe med at han kjører S80 med orntli komfort dekk til daglig. Denne har like mye støydemping som totalvekta på mx5en).
Og til spørsmålet om vekt.. totalt veier altså s03 dekkene 6kg mer. Selvom dette er dynamisk vekt så vil jeg ikke tro at man merker det så voldsomt(hvor mye vil dynamisk vekt bli i "vanlig" vekt??).
men viktigtist av alt: Er man fornøyd med dekkene sine så er man fornøyd! Jeg er værtfall kjempe nøyd med mine s03 dekk selvom R-dekk frister selvom lommeboka ikke er helt med(prisen er ca x 2 i forhold til gatedekk i 195).
Håper jeg ikke tråkket på noen tær nå.. håper at dette hjalp noen fler..