Får ikke start på NA 92

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Status: Offline

Får ikke start på NA 92

Post by magenuss »

Hei. Bilen har stått urørt siden august/september, og nå skal jeg bruke den igjen. Jeg har ladet batteriet, og sørget for at det er nok bensin/olje.

Men den vil ikke starte. Noen tips? Starteren står og går og går men null gnist.
Og det haster litt med å få start på den.

Bør jeg bruke startgass? Kan det være kondens i fordeler? Dårlig bensin i innsprøytningen? :oops:
Jeg byttet tenningsledninger i august. Har ikke byttet olje eller plugger (sistnevnte i mangel på ordentlig verktøy). Har lest litt rundt, og skal se om det er noe Check Engine lys i dashbordet.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Re: Får ikke start på NA 92

Post by Miatapowers »

Vent med startgass, finn noen gamle plugger og koble på og legge på toppdekslet, se om dem gnistrer når du kinner, om de gjør det så kan man prøve startgass, men en mazda trenger som oftest ikke dette.. du har enten feil på tenning eller bensinleveranse..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
magenuss
1000 RPM
1000 RPM

Post by magenuss »

Startgassen imponerte meg, den startet med absolutt én gang! Helte også i kondensfjerner i tanken. Da kom bjørnen ut av hiet :)
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Meget rart den ikke ville fyrre på din gamle bensin da, Dette har eg aldri vert borti. Men godt du fikk den igang da,men vil tro det var noe gale en plass, kanskje lmm satt fast, er jo den så gir signal til bensinpumpen at den skal starte. men vil fraråde bruk av startgass, det sies at en motor kan bli avhengig av dette, har selv sett dette på en gammel hjullaster.. Derfor bruker eg aldri slikt selv på mine egne biler..
Mx-5 Nb 10TH
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Medlemsnummer: 163

Post by KnutH »

StianOppistov wrote:kanskje lmm satt fast, er jo den så gir signal til bensinpumpen at den skal starte
Hæ? Min 97 starta fint med luftmengdemåleren frakobla den. Hadde nettopp satt på nytt K&N-filter, og fyrte i vei. Det ble verre når jeg rørte gasspjeldet, da ble det bom stopp. Klødde meg litt i hodet da gitt, og lurte på hvor dyrt dette kom til å bli. Heldigvis oppdaga brodern at kontakten til luftmengdemåleren ikke var kobla til... :wink:
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Ja min 97 gikk også uten lmm, men ikke min 91. tror 97 har en slik nødmodus sak så gjør at man skal kunne feilsøke, for man kan jo ikke kjøre uten,,

På tidlige mazda 323 og mx5 så ligger det en trigger inni lmm så gir signal til pumpa, for om en mx starter kun med startgass, så har den ikke hatt bensin å fyrre på.. Skal vera en priming sekvens når man setter på tenningen, men er ikke alle dette virker på etter noen år..
Mx-5 Nb 10TH
Post Reply