Bremser på 1.6l NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by LoKi »

Når f*** skal jeg bremse ned fra 196 km/t? Det er jo nettopp det som er poenget mitt.

JEG
TRENGER
IKKE
BEDRE
BREMSER
TIL
MITT
BRUK

Om du kjører som en idiot og faktisk klarer å få bremsevæska til å koke, så sier det mer om deg bak rattet enn hva som er under panseret.
Hvem som helst kan klare det med hvilke bremser som helst om de bare prøver.

Jeg prøver ikke.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by Miatapowers »

LoKi wrote:Når f*** skal jeg bremse ned fra 196 km/t? Det er jo nettopp det som er poenget mitt.

JEG
TRENGER
IKKE
BEDRE
BREMSER
TIL
MITT
BRUK

Om du kjører som en idiot og faktisk klarer å få bremsevæska til å koke, så sier det mer om deg bak rattet enn hva som er under panseret.
Hvem som helst kan klare det med hvilke bremser som helst om de bare prøver.

Jeg prøver ikke.
Til ditt bruk trenger du nok ikke trimme heller da tenker eg...
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by LoKi »

Det kommer an på hva man definerer som "trenger".

Man trenger ikke bil.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by Miatapowers »

Joa du har nok helt rett, men en turbo eller supercharger er en utrolig stor utgift, man må gjerne forsterke motoren så allerede brenner olje, man må oppgraderre diffen så ryker allerede med normal loki kjøring, og clutchen din biter nok ikke så godt med trimming med mer dreiemoment..
Og med en supercharger eller turbo så må man jo ha noe så styrer bensin og tenningsleveranse, man bør legge vekk iallefall en
40-50k totalt i dette prosjektet,. så da er jo faktisk bremsene en liten del av dette. feks mazdaspeed bremsene får man til ca 4500kr ved egenimport, og selger man de man allerede har om dem er ok, så blir ikke dette en så dyr oppgradering, så er ett must mener eg så har hatt både 1,6 og 1,8 turbo bremser og sammenligne med..

Vi alle vet jo at du liker å leke deg, du skrøt jo hemningsløst av hvor morro det var å leke seg i rundkjøringer osv.. og med en oppgradert motor, så kan eg garantere deg at du blir en av dem så henger med mr rudolf når han skal på bane.. :D
Og det er ikke mye aktiv kjøring før 1,6 bremsene blir små svampete..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by LoKi »

StianOppistov wrote:Joa du har nok helt rett, men en turbo eller supercharger er en utrolig stor utgift, man må gjerne forsterke motoren så allerede brenner olje, man må oppgraderre diffen så ryker allerede med normal loki kjøring, og clutchen din biter nok ikke så godt med trimming med mer dreiemoment..
Og med en supercharger eller turbo så må man jo ha noe så styrer bensin og tenningsleveranse, man bør legge vekk iallefall en
40-50k totalt i dette prosjektet,. så da er jo faktisk bremsene en liten del av dette. feks mazdaspeed bremsene får man til ca 4500kr ved egenimport, og selger man de man allerede har om dem er ok, så blir ikke dette en så dyr oppgradering, så er ett must mener eg så har hatt både 1,6 og 1,8 turbo bremser og sammenligne med..

Vi alle vet jo at du liker å leke deg, du skrøt jo hemningsløst av hvor morro det var å leke seg i rundkjøringer osv.. og med en oppgradert motor, så kan eg garantere deg at du blir en av dem så henger med mr rudolf når han skal på bane.. :D
Og det er ikke mye aktiv kjøring før 1,6 bremsene blir små svampete..
Toppen blir overhalt snart, og jeg blir ikke å sette på mer kraft før den slutter å bruke olje. Jeg er ikke dum..
Jeg har også sagt at det blir datasprut, ny diff og ny clutch før det settes på pust.
At diffen røyk har nok en viss sammenheng med at det var en ulyd i den fra før av også..

Komplett oppgradering av dette regner jeg med kommer på ca 20.000,-
Da med diff upgrade til LSD, ny clutch og MSPnP.

Å leke seg er noe helt annet enn å få bremsevæska til å koke. Jeg har vært borti at det nesten har skjedd en gang, og det var i en MR2 MK1 ned Beiarn-fjellet. Og da kjørte jeg -hardt-.
Jeg er nå 30 år gammel, og lekinga strekker seg ikke ut over å gi pupp ut fra veikryss, dra den brei ut av rundkjøringer og litt drifting på vinterføre. Ser ikke hvor behovet for mazdaspeed-bremser er der..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by Stehu »

jeg er så forbanna enig med Loki når det gjelder bremser. Man trenger IKKE å oppgradere bremsene. Bilen er jo igrunn akkurat den samme. Uansett har man ikke lov til å ligge over 80. Dette gjelder uansett om man har 1230123123 HK eller bare stusselige 116 HK. Man bremser uansett likt som før. Og de originale bremsene tåler vel en liten ekstra dytt innimellom. Så lenge kremgutten vår ser at han ikke har behov, har han ikke behov. La han bare være slik ;)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by glaibilenmin »

ingen problem å få selv lett oppgraderte 1,6 bremser til å slutte å funke ved inspirert kjøring... da snakka ej ikkje om å kjøre spesielt hardt....
kjørte på ebc slissaskiver og redstuff klosser og det slutta nesten rettåslett å funke...
men husk.... bytt bremseveske 2kvart år.... da bør ikkje veska koke uansett:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by nope-mx5 »

Rart det er krav til større bremser på samme modell med litt større motor da.
Merkelig, bilen er jo lik...

Jeg får helt mark når folk skal trimme og leke med bil, uten å overhode tenke sikkerhet.
Understell, Bremser, Drivlinje, så trimming.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by Stehu »

nope-mx5 wrote:Rart det er krav til større bremser på samme modell med litt større motor da.
Merkelig, bilen er jo lik...

Jeg får helt mark når folk skal trimme og leke med bil, uten å overhode tenke sikkerhet.
Understell, Bremser, Drivlinje, så trimming.

-n
Ok, så hvis du først vil trekke det så langt.

Jeg synes Mx-5 er en helt rå bil til å begynne med hvis man er glad i litt svinkjøring. Men, det ALLER FØRSTE man legger seg merke til er den daue motoren. Etter det er det vel drivverk som begynner å svikte(hvis man har åpen diff da, dette egner seg ikke til kjøring uansett, tenk om alle biler hadde hatt sperre?). Først nå ville jeg tenkt på bremser. Etter bremser --> understell.

Må legge til at jeg begnte å tenke litt på roll bar da jeg så den videoen for litt siden. Så er ikke umulig at det blir slikt etterhvert.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by LoKi »

nope-mx5 wrote:Rart det er krav til større bremser på samme modell med litt større motor da.
Merkelig, bilen er jo lik...

Jeg får helt mark når folk skal trimme og leke med bil, uten å overhode tenke sikkerhet.
Understell, Bremser, Drivlinje, så trimming.

-n
Tenke sikkerhet?
Hvis man bruker bilen kun på veien, hvordan tenker jeg for lite sikkerhet?
Bremsene er dimensjonert etter toppfart og vekt på bilen, og ingen av delene endrer seg. Pr dags dato er 100 km/t maksgrense i Norge, og jeg er rimelig sikker på at stock bremser tåler 100-0 km/t.
Bør jeg installere 4-punkts belte, bur, bøttestoler og kjøre med hjelm også? Slenge inn airbag kanskje? Siden vi nå er i gang med overdimensjonerte sikkerhetsdetaljer, så bør jeg kanskje skifte ramma og sette inn stålbjelker i dørene? Holder det med 6 airbags, eller bør jeg ha flere?
Bør kanskje ha lykter som svinger med bilen også.

Jeg hører dere sier det, og jeg velger å ikke ta rådet om å bytte bremser først.
Bruksområdet for bilen endrer seg ikke, og bremsebelastningen vil dermed ikke være større enn den er nå. Ergo, jeg trenger ikke større bremser.
Den skal bare komme fortere opp i fart i rett linje, og sist jeg sjekka påvirket ikke bremsene aksellerasjonen.

Gidd å kverulere.

PS: Jeg forstår hvorfor dere breker om dette, men for n'te gang: Jeg skal ikke lage en banebil.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by Vegard »

Loki, er ikke no vits å bli brå og banne å sverte. :roll:

Når du monterer turbo lager du deg i det hele tatt en banebil, da dette ikke er lov på veien med mindre det blir godkjent. (Hint, de vil stille krav om bremser... tsk tsk tsk)

Og ja jeg tømmer bensin på bålet... :lol:


Og bare for å legge til, trenger du ny skiver/klosser i framtiden er det snakk om maks $100 dollar ekstra så har du 1.8 bremser.
User avatar
Mx-Jan
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 191
Joined: 26 Nov 2006, 01:00
Medlemsnummer: 697
Location: Blærum
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by Mx-Jan »

Ikke no vits i større bremser. Her er billigste oppgradering:
Image
Bremsene trekkes mot hjulene av en stål vaier. Bremsestangen er festet med to fjærer i bakkant slik at den til en hver tid blir trukket fra hjulet. Siden trekket er midt på, bremser den likt på begge hjulene. Vaieren kobles til bremsepedal inne i bilen.

How to: http://olabil.no/div/bilder%20styring%20brems.htm
93 Miata Special Edition. Brilliant Black/Tan. Garage vary.Torsen. Nb Dash/Dør.Carputer.Koni.Energy
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by LoKi »

Vegard wrote:Loki, er ikke no vits å bli brå og banne å sverte. :roll:

Når du monterer turbo lager du deg i det hele tatt en banebil, da dette ikke er lov på veien med mindre det blir godkjent. (Hint, de vil stille krav om bremser... tsk tsk tsk)

Og ja jeg tømmer bensin på bålet... :lol:


Og bare for å legge til, trenger du ny skiver/klosser i framtiden er det snakk om maks $100 dollar ekstra så har du 1.8 bremser.
Blir bare litt smålei når folk bare prater og ikke hører etter, og da blir jeg passe irritert i tillegg.
Om bremsene er så ræva som folk sier, så bør alle oppgradere dem, ikke bare de som tuner den.
Og som det blir sagt her, så kan man få alle bremser til å bukke under om man bare kjører hardt nok.

Turbo blir ikke godkjent uansett pokker, så med tanke på BT trenger jeg ikke tenke på det.

Når dagen kommer for at jeg skal bruke denne bilen til rå kjøring, så har den veltebøyle, bøttestol og 4-punktsbelter. Og DA oppgraderer jeg bremsene..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Merkelig at man ikke ser sammenhengen mellom bremser og motorkraft :shock:

Er det virkelig noen som er så supernaive at de tror at en kraftig økning av motorkraften ikke vil føre til mere "aktiv" kjøring.
Aktiv, aggressiv, leken, rask, ivrig ...... kall det hva du vil, men du vil uansett få behov for å kunne stanse raskere.

Tror du virkelig at du med en bil som får 160-180 hester, vil ha nøyaktig det samme kjøremønsteret som du har nå ?
Tror du ikke at du noengang vil få behov for å stoppe litt fortere også ?
Det er direkte naivt å påstå at du bare vil bruke kortere tid på å komme opp i fart, men ellers vil (fortsette?) å kjøre som en prest.

Nei, dette virker veldig lite gjennomtenkt synes jeg.

Erik
(som har stor glede av 1.8 bremser på en utrimmet (men sprek) Rudolf)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Bremser på 1.6l NA

Post by EspenAndre »

litt enig med Loki...

bilen kommer uansett opp i gitte hastigheter.. spiller det noe rolle for bremsene at du kommer dit fortere?
så lenge man ikke kjører så aktivt med aks/nedbremsinger at bremsene blir brukt hardere enn ellers?

edit... ser seff poenget til Rudolf.. på en gitt strekning kommer man opp i høyere hastighet enn før,
og må således ha bedre bremser for å kunne bremse ned til en gitt hastighet før en sving(eller motgående bil)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply